سئو دسته بندی سایت فروشگاهی

سئو دسته بندی سایت فروشگاهی + 13 راهکار کاربردی

سئو دسته بندی سایت فروشگاهی (SEO E-commerce Category Pages) اهمیت ویژه ای دارد، زیرا میزان جستجو و رقابت بالایی دارد و رتبه آوردن برای این صفحات می تواند بازدید و سود زیادی برای فروشگاه اینترنتی داشته باشد.

هرجایی که جستجو زیادی باشد رقابت و پول بیشتری وجود دارد و گرفتن رتبه آسان نخواهد بود.

بدون شک بالا بردن قدرت صفحات به کمک ریپورتاژ اگهی و انتقال پیج رنک از سایر صفحات، مهمترین فاکتور برای سئو صفحات دسته بندی فروشگاه اینترنتی می باشد.

متخصصین سئو همیشه در تلاش می باشند محتوا و لینک های بیشتری اضافه کنند و کارشناسان UX می خواهند کلیک ها را روی محصولات اولویت بندی کنند.

چرا سئو دسته بندی فروشگاه اینترنتی مهم است؟

اهمیت سئو دسته بندی سایت را نمی توان دست کم گرفت. دسته بندی ها بخش چرب و چیل و سود آور کوئری ها هستند که دارای جستجو بالایی می باشند و هر کارفرمایی دوست دارد برای این صفحات رتبه بیاورد.

صفحات دسته بندی معمولا کلمات کانونی هستند و نمی توانید کلمات long-tail را مورد هدف قرار دهید، بنابراین سئو آن بسیار مشکل است و به همین دلیل بیشتر فروشگاه های اینترنتی صفحات محصول را تارگت می کنند.

چرا سئو دسته بندی سایت مهم است؟

  • گرفتن ترافیک از کلماتی که جستجو زیادی دارند.
  • کاربران هنگام جستجو در سایت محصولات را کشف می کنند.
  • به کمک سئو دسته بندی می توانید pagerank را به سایر صفحات انتقال دهید و همه صفحات رشد کنند.
  • کاربران و موتورهای جستجو معماری سایت (IA) را درک می کنند، و می فهمند چگونه محتوا را سازماندهی کرده اید.
  • کاربران انواع مختلف محصولات را مشاهده می کنند.

انواع صفحات دسته بندی

قبل از اینکه به نکاتی بپردازیم، دو نوع صفحه دسته بندی در فروشگاه های تجارت الکترونیک را معرفی می کنم:

  1. دسته بندی اصلی یا مادر Category listing pages (CLP): دسته بندی در برگیرنده سایر دسته بندی ها
  2. دسته بندی محصولات Product listing pages (PLP): کتگوری که محصولات را در بر می گیرد.

دسته بندی های CLP را در بسیاری از فروشگاه های محبوب تجارت الکترونیک خواهید دید که اغلب در دسته های بالاتر در سلسله مراتب سایت قرار دارند.

دسته بندی صفحه clp سایت فروشگاهی

چرا درک تفاوت بین CLP و PLP قابل توجه است؟

CLP موضوعات بسیار گسترده ای را هدف قرار می دهد. بعید است که یک سایت با نمایش یک نوع محصول به نیازهای کاربر پاسخ دهد.

به عنوان مثال، در CLP لباس مردانه، کاربر به دنبال نوعی لباس است ولی دقیقا نمی داند چه لباسی با چه ویژگی هایی می خواهد، بنابراین باید ترکیبی از انواع مختلف محصولات را نمایش دهید.

CLP ها برای کمک به کاربران برای حرکت به یک صفحه خاص تر ایجاد می شوند.

سایت‌ها این کار را انجام می‌دهند، زیرا هنوز مطمئن نیستند که کاربر دقیقاً چه می‌خواهد، بنابراین مجموعه‌ای از انواع محصولات مرتبط را به آنها نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، با PLP ها، سایت ها می دانند که کاربر چه می خواهد. اگر کاربر «چکمه‌های مشکی مردانه» را جستجو کند، دسته بندی چکمه‌های مشکی را به او نمایش می‌دهد.

دسته بندی صفحه plp سایت فروشگاهی

در این مرحله باید به کاربران کمک کنیم تا به یک دسته خاص تر حرکت کنند، می دانیم که نمایش لیستی از چکمه های مشکی برای خرید، نیاز مشتری ها را برآورده می کند.

نکات کلیدی سئو دسته بندی فروشگاه اینترنتی

صفحه دسته بندی ساده است و شبیه PLP هایی است که من توضیح دادم که در زیر بررسی می کنیم:

  • دارای تگ هدینگ H1 می باشد.
  • محتوای مختصز در زیر H1 با چند کلمه برای معرفی.
  • فهرستی از محصولات که به آن صفحات لینک شده است.
  • قسمت ناوبری برای کمک به کاربران برای فیلتر محصولات

عناصر بسیار بیشتری برای e-commerce category وجود دارد که می توانید برای کمک به کاربران و متخصصین سئو در PLP و CLP استفاده کنید.

در اینجا مدلی از عناصر مهمی است که باید برای هر دو دسته در نظر بگیرید که هم کاربران و هم موتورهای جستجو دوست دارند.

عناصر موجود در سئو صفحه دسته بندی

اکنون نکات بالا را در ادامه مقاله توضیح خواهم داد تا به شما در بهبود صفحات دسته بندی کمک کنم.

1. محتوای مفید و کوتاه اضافه کنید

یک محتوای مفید و مختصر به کاربر در تصمیم گیری برای خرید کمک می کند. به طور مثال، اگر دسته بندی «حلقه نامزدی» دارید، نوشتن در مورد تاریخچه حلقه های نامزدی مفید نیست. محتوای مکمل ارزشمند به سوالاتی مانند زیر پاسخ می دهد:

  • الماس/فلزات محصول را چگونه تهیه کرده اید؟
  • آیا الماس ها آزمایشگاهی هستند یا طبیعی؟
  • مزیت انگشتر چیست و چه افراد معروفی از شما خرید کرده اند.
  • پر فروش ترین و پر طرفدارترین سبک تولید انگشتر کدامند؟

می توانید به طور خلاصه به نکات اصلی در زیر H1 اشاره کنید، معمولاً در حدود 30 تا 60 کلمه، سپس می‌توانید اطلاعات بیشتری را در پایین صفحه، چه در بلوک محتوای عمومی یا یک بخش سوالات متداول، اضافه کنید.

یکی از مهمترین مسائلی که در نوشتن توضیحات دسته بندی باید رعایت کنید حفظ type صفحه می باشد، محتوای زیرین شما نباید به قدری زیاد باشد که نوع صفحه از لیست محصولات به نوع مقاله ای تغییر یابد. طولانی کردن محتوا در طولانی مدت به سئو دسته بندی صفحه محصولات آسیب می زند.

یک محتوای کوتاه راجب محصول نه تنها برای کاربر مفید است، بلکه به رتبه بندی شما نیز کمک می کند.

جان مولر، مدیر ارشد جستجوی گوگل در مصاحبه ای با خانم ماری هاینز گفت:

زمانی که صفحات دسته‌بندی تجارت الکترونیک، به جز پیوند به محصولات، محتوای دیگری ندارند، رتبه‌بندی آن صفحات برای ما واقعاً سخت است.

John Mueller, Search Advocate Google

Google برای درک محتوای صفحه به محتوایی نیاز دارد و کاربرانی که برند شما را نمی‌شناسند به چیزی نیاز دارند که به آنها کمک کند تصمیم بگیرند که آیا شما بهترین انتخاب هستید یا خیر.

بنابراین می دانیم که محتوای ارزشمند کمک می کند. با این حال، گاهی اوقات این امر به حد افراط کشیده می شود و در نتیجه حجم زیادی از محتوا ایجاد می شود که هیچ کس آن را در پایین صفحه نمی خواند. از این رو یک محتوای کوتاه در حد یک یا دو جمله کافی می باشد.

در همان مصاحبه، جان مورد این مورد را در مورد محتوای بلند گفت:

من نمی گویم تمام آن متن در پایین صفحه شما بد است، اما شاید 90٪، 95٪ از آن متن غیر ضروری باشد. اما وجود مقداری متن در یک صفحه مفید است تا بتوانیم بفهمیم این صفحه در مورد چیست.

John Mueller, Search Advocate Google

بنابراین محتوایی کوتاه که بگوید صفحه راجب چیست برای موتور جستجو گوگل کافی می باشد.

محتوای بلند به احتمال زیاد کمکی نمی کند. اما آیا ضرر دارد؟ پاسخ این است: بله.

الگوریتم‌های ما گاهی اوقات وقتی فهرستی از محصولات را در بالا و اساساً یک مقاله غول‌پیکر در پایین دارند، زمانی که الگوریتم‌های ما باید هدف این صفحه را بفهمند، گیج می‌شوند.

John Mueller, Search Advocate Google

در مورد تعداد کلمات چیزی در حدود 70 کلمه یا کمی بیشتر کافی است.

برای خلاصه محتوای دسته بندی فروشگاه اینترنتی بهتر است شامل موارد زیر باشد:

  • به سوالاتی پاسخ دهید که به کاربران در تصمیم گیری برای خرید کمک می کند.
  • جواب خلاصه و کوتاه باشد.
  • محتوای بلند ننویسید
  • در حد یک جمله کوتاه به موتور جستجو صفحه را توضیح دهید.

برای مثال: برای توضیح به موتور جستجو بگویید گوشی هوشمند (mobile phone) وسیله ای برای برقراری ارتباط صوتی می باشد، دارای فلان و فلان می باشد و عناصر کلی آن را توضیح دهید مثل یک توضیحی که به یک کودک می دهید که یک گوشی چیست، چه کاربردی دارد و از چه از اجزایی تشکیل شده است. این نباید بیشتر از یک یا دو جمله باشد.

در ضمن همیشه سعی کنید در ابتدای مقاله بعد از آوردن کلمه کلیدی فارسی، کلمه کلیدی انگلیسی را داخل () بیاورید، این کاری است که من همیشه می دهم. این کار درک موتور جستجو را درباره محتوای شما بالا می برد و بخشی از سئو معنایی می باشد.

همینطور سعی کنید در پاراگراف اول همانطور که گفتم موضوع را به موتور جستجو توضیح دهید همانطور که به یک کودک توضیح می دهید موضوع چیست، چه کاربردی دارد و از چه اجزایی تشکیل شده است. (این یادگاری را از من داشته باشید خیلی به افزایش رتبه شما کمک می کند).

همینطور می توانید مقاله مهدی نجاری را در مورد فاکتور های سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی در صفحه سئو درهمدان مطالعه کنید.

2. بک لینک، توزیع مناسب pagerank و انتقال link juice

پس از کار های پایه ای مثل لیست محصولات و محتوا که نیاز صفحه می باشند، اصلی ترین عامل افزایش رتبه داشتن قدرت صفحه به واسطه بک لینک های خوب است. بک لینک به صفحه شما اعتبار و قدرت می بخشد و رتبه شما را به شدت افزایش می دهد.

یکی از بهترین روش ها خرید بک لینک و ریپورتاژ آگهی می باشد. سایت های ریپورتاژ آگهی دارای اعتبار و ورودی زیادی می باشند که می توانند این قدرت را به صفحه شما منتقل کنند.

از طرفی دیگر تمام صفحات شما دارای قدرت منحصر به فرد خود می باشد که به واسطه لینک داخلی می توانید پیج رنک آن را به صفحات مهم منتقل کنید، و با تکنیک هایی که وجود دارد سعی کنید حداکثر لینک جویس را به صفحه پولی منتقل کنید.

می توان گفت بیشتر سئو دسته بندی سایت فروشگاهی به استراتژی لینک سازی و هنر انتقال قدرت به این صفحات می باشد. تقریبا کمتر سایتی پیدا می شود که بدون بک لینک در نتایج برتر SERP قرار گیرد.

3. ایجاد توازن معنایی در ترتیب قرار گیری صفحات CLP و PLP

تصور کنید شما یک دسته بندی لوازم جانبی دارید که شامل هدفون، هندزفری، ساعت هوشمند، پاوربانک، شارژر و لوازم مختلف دیگر می باشد.

بهتر است شما برای یک دسته بندی لوازم جانبی سئو معنایی را رعایت کنید و موجودیت لوازم جانبی را به ترتیب لیست رعایت کنید. اجازه دهید مثالی برای شما بیاورم:

انواع لوازم جانبی کامپیوتر در دسته بندی وب سایت

در اینجا انواع لوازم جانبی کامپبوتر را می بینید. بهتر است شما زمانی که وارد یک دسته بندی لوازم جانبی کامپیوتر می شوید انواع مختلف لوازم را ببینید شامل مانیتور، کیس، موس، موس پد، کابل ها و غیره. زمانی که در یک صفحه clp انواع مختلف لوازم را بیاورید از لحاض معنایی موجودیت اون صفحه را رعایت کرده اید. انتشار محصولات نباید به گونه ای باشد که صفحه اول 5 عدد موس پشت سر هم باشد و 7 عدد بعدی فقط مانیتور باشد.

بنابراین انتشار محصولات خود را به گونه ای تنظیم کنید که ترتیب را رعایت کرده باشید. در یک صفحه 1 عدد موس، بعد کیبورد، بعد مانیتور و … باشد که تمام عناصر دربرگیرنده یک موجودیت لوازم جانبی کامپیوتر را در برگیرد.

ترتیب رعایت انتشار محصولات بر اساس سئو معنایی
در اینجا تنوع برای انواع کالای دیجیتال را می بینید. به طبع فروشگاه شما هرچه تنوع مرتبط بیشتری داشته باشد شانس حضور بیشتری در رتبه های برتر دارید.

مثال دیگر می تواند یک صفحه دسته بندی لوازم آشپزخانه باشد. نمایش محصولات به گونه ای باشد که در یک صفحه clp چاقو، یخچال، قابلمه، تابه، همزن، رنده و … باشند، نه اینکه 5 تا پشت سر هم فقط یخچال را نشان دهد.

4. تنوع زیاد محصول و موجود بودن کالا

این چیزی است که خودم تجربه کرده ام، هرچی تعداد و تنوع محصولات موجود شما زیاد باشد شانس اینکه در آن دسته بندی رتبه بیاورید بالاتر می رود.

در یک مثال من کلمه کلیدی “قیمت گوشی شیائومی” را که نسبتا کلمه سختی است با سئو تا رتبه های برتر آوردم، اما به دلیل اینکه فقط یک گوشی داشتم رتبه دسته بندی به 8 سقوط کرد و اکنون که مدتی هست در سایت می مالز محصولی ندارم به رتبه ی 21 رسیده است و ممکن است عقب تر هم برود.

بنابراین سعی کنید فروشگاه شما دارای تنوع زیاد محصول باشد. اگر یک دسته بندی از نظر سئو معنایی و موجودیت انواع لوازم را داشته باشید، مثلا در دسته لوازم کامپیوتر هم موس باشد، هم کیبورد، هم مانیتور و … که موجودیت یک کامپیوتر را نشان می دهد شانس بیشتری دارید.

موجود بودن محصولات نیز تاثیر زیادی دارد. اگر در دسته بندی شما محصولات موجودی نداشته باشند به زودی رتبه خود را از دست خواهید داد.

نکته مهم بعدی این است هرچی داخل یک دسته بندی رتبه محصولات شما زیاد باشد باعث می شود رتبه آن دسته بندی بالاتر برود. به طور مثال اگر دسته بندی شما خرید گوشی شیائومی هست، اگر چندین مدل از محصولات شما در رتبه های برتر باشند دسته بندی شما نیز افزایش رتبه خواهد داشت.

5. دسته ها را به صورت منطقی و سلسله مراتبی سازماندهی کنید

رابطه والد/فرزندی یا همان دسته بندی و زیردسته را رعایت کنید. در سایت های فروشگاهی معماری سایت اهمیت زیادی دارد. من هر وقت پروژه سایت فروشگاهی داشته ام اول ساختار و سلسله مراتب سایت را بررسی می کنم و در صورت نیاز اشکالات آن را برطرف می کنم.

ساختار دسته بندی ها بهتر است بر اساس رابط دسته و زیردسته تنظیم شود و همینطور بر اساس تحقیق کلمه کلیدی انجام شود. در ضمن رعایت هدف جستجو اهمیت زیادی دارد مثلا برخی افراد یک مدل از عسل که محصول است را به عنوان دسته بندی قرار داده اند یا کلمه کلیدی را بر روی صفحه اصلی تارگت کرده اند که این روش کاملا اشتباه است و اصلاح آن واقعا زمان بر و هزینه بر است.

سازماندهی دسته بندی های در یک سلسله مراتب منطقی باعث می شود که سایت شما به درستی breadcrumb ایجاد کند و در نتیجه پیمایش برای کاربران و موتورهای جستجو به سادگی صورت می گیرد.

لینک پیش فرض بردکرامب

Breadcrumbs با نشان دادن جایی که کاربران در سایت حضور دارند کمک می کند و همینطور همانند یک لینک داخلی قدرت را بین صفحات توزیع می کند و به ایندکس صفحات نیز کمک می کند.

بردکرامب همچنین به گوگل کمک می کنند، زیرا از لینک های داخلی برای درک ساختار سایت استفاده می کند.

در هر دو صفحه CLP و PLP، باید مطمئن شوید که به سایر دسته‌های مرتبطی که کاربر ممکن است مفید باشد، لینک می‌دهید. در سایت‌های تجارت الکترونیک، من از ترکیبی از لینک‌های داخلی پیش فرض و لینک‌های دستی استفاده می کنم. لینک های پیش فرض همان منو های دسته بندی یا بردکرامب می باشند.

یکی از روش های مرسوم برای بهینه سازی دسته بندی فروشگاه اینترنتی استفاده از ساختار سیلویی یا ساختار هرمی می باشد.

در این سلسله مراتب صفحه اصلی راس هرم است، دسته مادر در دومین مرتبه، زیر دسته در سومین مرتبه، محصولات در مرحله چهارم و مقالات در پایینترین بخش هرم قرار می‌گیرند:

  1. صفحه اصلی
  2. دسته مادر یا clp
  3. زیر دسته ها یا plp
  4. محصولات
  5. مقالات
سلسه مراتب ساختار هرمی وب سایت

در این روش بسته به استراتژی از از هر رده پایینتر به رده بالاتر لینک داده می شود مثلا از مقاله به محصول و از محصول به بالاتر تا برسد به دامین و یا برعکس تا قدرت بین صفحات توزیع شود.

البته من معتقدم از هر جای مرتبطی به جای دیگر می توان لینک داخلی داد. هرچند صفحات پولساز و مهم باید بیشترین لینک داخلی را دریافت کنند.

ما می دانیم که این به گوگل کمک می کند تا ساختار سایت را درک کند، همانطور که جان تأیید کرد.

رویکرد از بالا به پایین یا ساختار هرمی به ما کمک می کند تا زمینه تک تک صفحات داخل سایت را درک کنیم.

John Mueller, Search Advocate Google

لینک داخلی دست ساز به سایر دسته بندی های مشابه

اکنون یک پایه خوب برای لینک داخلی خواهید داشت. اما کنترل ویرایشی لینک‌ها، به ویژه در صفحات CLP نیز ضروری است.

گاهی اوقات، شما دارای مقالات یا محصولاتی در عمق ساختار هستید که رتبه خوبی گرفته اند و دارای بازدید هستند، اگر از این صفحات لینک داخلی به دسته بندی های مهم و clp خود دهید می توانید پیج رنک خوبی را منتقل کنید و همینطور کاربران خود را به دسته بندی هدایت می کنید.

6. قرار گرفتن محصولات پر طرفدار و پولی در اولین صفحه pagination

هدف اساسی دسته‌ها، لینک دادن به محصولات است، اما چند تفاوت در نحوه انجام بهترین کار وجود دارد.

برای فروشگاه‌های بزرگ‌تر، اولویت‌بندی لینک به محصولات محبوب اغلب بهتر از لینک دادن به انواع محصولات در صفحه اول صفحه‌بندی است.

مثلا یک دسته بندی clp کفش دارید، بهتر است در اولین صفحه محصولات پر طرفدار از انواع مختلف قرار بگیرد. این اقدام برای کاربران مفید است و همچنین رتبه دسته را بین URL های مهم توزیع می کند.

انجام این کار گزینه بسیار بهتری نسبت به پیوند دادن به محصولات متفرقه است (محصولاتی که محبوبیت کمتری دارند) که باعث می شود محصولات محبوب ترافیکی پیج رنک کمتری دریافت کنند و رتبه پایینتری کسب کنند.

از پیجینشن ها برای نمایش محصولات بیشتر استفاده کنید

در حالی که شما باید به دنبال لینک به محصولات محبوب برای صفحات بالاتر در سلسله مراتب دسته بندی خود باشید، همانطور که در سایت عمیق تر می شوید، کاربران تمایل دارند تا بیشترین تعداد ممکن را ببینند.

پیجینیشن مشاهده همه محصولات

اغلب، بهترین راه برای دستیابی به این هدف، استفاده از نمایش همه صفحات (view-all pages) است، زیرا گوگل دریافته است که کاربران pagination ترجیح می دهند.

تمامی محصولات را داخل pagination قرار ندهید (نکته صد میلیونی)

قرار گرفتن محصولات در داخل فهرست بندی پیج رنک را بین محصولات رقیق می کند. اگر فروشگاه بزرگی دارید که تعداد زیادی محصول غیر مهم یا ناموجود دارید، بهتر است محصولات اضافی را از pagination خارج کنید تا قدرت بیشتر به محصولات مهمتر و پول ساز برسد.

اگر به صورت متوالی لینک کنید، اتفاقی که معمولاً رخ می دهد این است که صفحه اول سایت شما سیگنال های بسیار قوی تری خواهد داشت، به این معنا که محتوای اصلی شما به صفحه اول لینک می شود، و سپس به طور تدریجی افت می کند و می افتد و در حال رها شدن است. از طریق مجموعه صفحه بندی

John Mueller, Search Advocate Google

منظور عمو جانی این است که صفحه اول فهرست بندی بیشترین قدرت را دریافت می کند و هرچی به صفحات بعدی می رود قدرت انتقالی کمتر می شود. بنابراین هرچی تعداد کمتر باشد قدرت بیشتری خواهند گرفت.

نکته مهم: url های صفحه بندی که وجود ندارند باید کد استاتوس 404 برگردانند: برای مثال اگر یک دسته بندی فروشگاه اینترنتی 100 صفحه دارد، صفحه 101 باید کد استاتوس 404 برگردانند. (نقل قول از با سینا افخم)

در Paginations توضیحات دسته بندی فقط در صفحه اول باشد

برای اینکه درصد شباهت url های دسته بندی زیاد نباشد و گوگل به خوبی متوجه این شود که صفحه اصلی دسته بندی باید رتبه بگیرد توضیجات کوتاه دست بندی فقط در صفحه اول باشد. اگز توضیحات دسته بندی سایت فروشگاهی شما در تمام صفحات تکرار می شود بهتر است از یک برنامه دولوپر وردپرس کمک بگیرید.

7. نکاتی درباره دکمه بارگذاری بیشتر در صفحات دسته بندی از نظر سئو تکنیکال

توجه داشته باشید برخی از موارد زیر بین Load More و فهرست بندی Pagination مشترک می باشد و بهتر است در هر دو رعایت شوند.

  1. با هر بار بارگذاری بیشتر یک url مشخص شده داشته باشد. یعنی URL اختصاصی برای هر صفحه با هر کلیک بر دکمه Load More
  2. آیتم های موجود در هر صفحه دسته بندی یونیک باشند. یعنی یک آیتم هم در صفحه 1 و هم صفحه 2 بارگذاری بیشتر نباشد.
  3. هر یک از url های صفحه بندی باید به خودشان کنونیکال شوند.
  4. با هر بار کلیک آیتم های جدید با بارگذاری بیشتر قابل کراول باشد و بهتر است در سورس صفحه بررسی کنید
  5. خود دکمه Load More قابل کراول باشد. دکمه مشاهده بیشتر با صورت تگ a پیاده سازی شود و جاوا اسکریپت فعال نباشد.

نکته: یکی از اشتباهات رایجی که این روز ها بیشتر متخصصین سئو برای صفحات paginations انجام می دهند این است که تمامی صفحات فهرست بندی را به صفحه اول کنونیکال می کنند، زیرا فکر می کنند با این کار از داپلیکیت کانتنت جلوگیری می کنند و این یک اشتباه بزرگ است.

صفحات 2 و بعد آن هریک دارای پیج رنک و کراول خود می باشند و در صورت کنونیکال کردن آن به صفحه اول کم کم آن ها را از دست می دهند و حتی ممکن است در طولانی مدت نوایندکس شوند. (اعتبار این بخش به سینا افخم با آیدی اینستاگرام sinaafkham.seo می رسد)

8. دسته بندی های لانگ تیل ایجاد کنید

یک تاکتیک شناخته شده برای بهبود دسته بندی های خود، ایجاد انواع کلمات کلیدی long tail و خاص تر از دسته های گسترده تر است (در صورت امکان). پیشنهاد من این است، چون نمی شود دسته بندی های زیادی را در منو ناوبری سایت ایجاد کرد با استفاده از سئو برچسب ها این دسته بندی های لانگ تیل را ایجاد کنید.

مثلا انواع کفش زنانه دارید. کفش زنانه مجلسی قرمز زیادی دارید، اما منو سایت شما از قبل شلوغ است من این کلمات را در برچسب ها استفاده می کنم.

9. استفاده از استراتژی ناوبری کناری (منو سایدبار فیلتر ها)

یک عنصر حیاتی که ممکن است در صفحات دسته بندی اشتباه پیش برود، نحوه برخورد شما با پیمایش کناری (faceted navigation) است که اغلب به آن “فیلترها” می گویند.

چه نکته ای را رعایت کنیم.

جلوی کراول و ایندکس فیلتر ها را از طریق فایل robots.txt بگیریم. فیلتر ها در فروشگاه های بزرگ تعداد زیادی دارند و وقتی با هم ترکیب می شوند تعداد بسیار زیادی ادرس می سازند. پیش از این در مورد جلوگیری از کراول این صفحات در فایل robots.txt صحبت کرده ام.

  • جنبه های مشتری را با AJAX اعمال کنید و لینک ها را وارد نکنید.
  • مسیرهای خزیدن جایگزین را برای جنبه های مهمی که می خواهید ایندکس شوند، ارائه دهید.

10. اضافه کردن reviews و امتیاز ستاره دهی مشتری در نمایش دسته بندی

داده‌های Reevoo نشان می‌دهد بررسی‌های مثبت به طور متوسط ​​منجر به افزایش 18 درصدی درآمد می‌شود، بنابراین بسیار مهم هستند.

نکته مهم نباید شامل اسکیما باشد و صرفا نمایشی باشد

بسیاری از سایت ها نظرات را به صفحات محصول محدود می کنند، اما گنجاندن آنها در دسته ها نیز عالی است.

Fanatical یک مثال عالی است، یک فروشگاه تجارت الکترونیک که Steam Keys را برای بازی های رایانه شخصی می فروشد.

اضافه کردن مرور و امتیاز ستاره دهی در صفحات دسته بندی فروشگاه اینترنتی

این قابلیت شامل توصیه هایی از سایر گیمرها در سراسر دسته ها است.

این موضوع محتوای منحصر به فردی را به دسته‌ها اضافه می‌کند و به کاربران کمک می‌کند بازی‌هایی را که به خوبی بررسی شده‌اند پیدا کنند. مهم‌تر از همه، بازی‌هایی که به خوبی بررسی شده‌اند (که احتمال تبدیل آن‌ها بیشتر است) پیج رنک بیشتری دریافت می کنند و رتبه بهتری می گیرند.

11. ساختار URL مناسبی داشته باشید

توصیه های زیادی در مورد ساختار URL در حال حاضر موجود است، اما عنصر اصلی که باید در نظر گرفته شود انتخاب قالبی است که نیازی به تغییر آن ندارید.

بهترین ساختار URL، ساختاری است که هرگز نیازی به تغییر آن ندارید.

— Sam Underwood 🇬🇧 (@SamUnderwoodUK) February 10, 2022

همچنین جان اظهار داشت که URL ها شناسه هایی برای محتوا هستند.

تغییر URL ها (و هدایت مجدد آنها) اغلب فعالیت خطرناکی تلقی می شود، شما نمی توانید مطمئن باشید که چقدر طول می کشد تا گوگل سیگنال ها را در URL جدید ادغام کند.

بنابراین، بهتر است URL ها را تغییر ندهید، مگر اینکه دلیل خوبی داشته باشید (مثلاً در حال تغییر نام برند باشید). به شخصه url های انگلیسی را ترجیح می دهم، زیرا دچار شکست لینک نمی شوند و زمینه off-page به مشکل نمی خوردید و در ادامه آدرس های انگلیسی کوتاه و بهینه هستند.

جلوگیری از تغییرات URL برای دسته ها به ساده نگه داشتن آنها و برنامه ریزی قبلی بستگی دارد.

به عنوان مثال، ممکن است به توسعه دهندگان خود بگویید که URL ها را بر اساس روابط والدین/فرزند بین دسته ها ساختار دهند.

تغییر ندادن url دسته بندی خیلی مهم است، زیرا ممکن است افت شدیدی به همراه داشته باشد و کل سایت آسیب ببیند، به همین دلیل بود که گفتم معماری و ساختار درست سایت جز اولین مواردی است که در سئو سایت فروشگاهی بررسی می کنم.

12. رعایت ساختار H1 و سایر هدینگ تگ ها

از H1 و تگ های هدینگی استفاده کنید که با جستجو کاربران برای یافتن محصول مطابقت داشته باشد.

برای هر دو تگ H1 و عنوان، باید تست کنید و یاد بگیرید که چه چیزی برای سایت شما بهتر است. اما راهنماهای کلی و چیزهایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

بهتر است H1 شما هرچی بیشتر به عنوان شما شبیه باشد

داده‌های Ahrefs نشان می‌دهد گوگل پس از تغییر نحوه ایجاد عناوین صفحه در آگوست ۲۰۲۱، در ۳۳.۴ درصد موارد، تگ عنوان شما را بازنویسی می‌کند. بنابراین اگر نمی خواهید عنوان شما عوض نشود، H1 شما به عنوان اصلی شباهت زیادی داشته باشد.

وقتی گوگل تگ عنوان شما را بازنویسی می کند، داده های Ahrefs نشان می دهد که گوگل در 50.76٪ مواقع آن را به تگ H1 شما تغییر می دهد.

بهترین راه برای اطمینان از داشتن برچسب عنوانی که گوگل آن را بازنویسی نمی کند، قالب بندی آن است تا بر اساس H1 صفحه شما ایجاد شود.

به گفته گوگل، عناوین طولانی و خیلیکوتاه نیز دلیلی برای بازنویسی عنوان صفحه است.

13. استفاده از داده های ساختار یافته Structured data

می‌توانید چندین نوع داده ساختاریافته را به صفحات دسته‌بندی خود اضافه کنید تا به Google در درک بهتر محتوای و کسب نتایج غنی کمک کنید.

انواع کاربردی اصلی که گوگل در گالری جستجوی خود توصیه می کند عبارتند از:

  • اسکیمای بردکرامب
  • اسکیمای FAQ

افزودن اینها مستقیماً بر قطعه ویژه SERP تأثیر می گذارد.

برای سؤالات متداول، با نمایش سؤالات متداول در SERP، نرخ کلیک شما افزایش می یابد.

شما می توانید اسکیمای اضافه شده را در ابزار گوگل Schema Markup validator مشاهده کنید. خارج از این دو نوع، گوگل هیچ توصیه ای برای داده های ساختاری دسته بندی محصول ندارد.

اما در پادکست «Search Off the Record»، رایان لورینگ (مهندس نرم‌افزار کارکنانی که روی داده‌های ساختاریافته در Google کار می‌کند) پاسخ داد که آیا داده‌های ساختاریافته فراتر از آنچه Google توصیه می‌کند ارزشمند هستند (مانند آنچه می‌توانید در schema.org پیدا کنید).

بنابراین، انتقال این داده‌های ساختاریافته در برخی از گزارش‌ها و موارد ما دشوار است، زیرا این یک محاسبه ظریف است.

اما وقتی در تشخیص آن مشکلی وجود دارد محتوای صفحه درباره چیست، می‌توانیم از آن به عنوان یک سیگنال اضافی استفاده کنیم.

بنابراین معمولاً در موارد لبه‌ای است که ما آن چیزها را مفید می‌دانیم.

Ryan Levering, Staff Software Engineer Google

در حالی که افزودن داده‌های ساختاریافته بیشتر باید یک تمرکز ثانویه باشد، مهدی نجاری می خواهد دو مورد کاربردی دیگر را با شما به اشتراک گذارد.

دو مورد اصلی عبارتند از:

  • CollectionPage: این نوع خاص تری نسبت به صفحه وب عمومی است.
  • ItemList: به گوگل اطلاع می دهد که لیستی از موارد در صفحه وجود دارد.

علاوه بر این، می توانید mainEntity را به CollectionPage اضافه کنید و ItemList را در آن اضافه کنید. با انجام این کار، به گوگل می گویید قسمت اصلی صفحه لیست محصولات است و به آن کمک می کند بهتر بفهمد که این صفحه یک دسته بندی است.

در اینجا یک مثال ساده از آنچه می تواند به نظر برسد آورده شده است:

{

  "@context": "http://schema.org",

  "@type": "CollectionPage",

  "mainEntity": {

    "@type": "ItemList",

    "numberOfItems": "[number of products]",

    "itemListElement": [

      {

        "@type": "ListItem",

        "position": 1,

        "url": "[Item URL]",

        "name": "[Item Name]"

      },

      {

        "@type": "ListItem",

        "position": 2,

        "url": "[Item URL]",

        "name": "[Item Name]"

      },

      {

        "@type": "ListItem",

        "position": 3,

        "url": "[Item URL]",

        "name": "[Item Name]"

      }

    ]

  }

}

نکته مهم پایانی:

شاید توجه کرده باشید من به بررسی یا نشانه گذاری محصول (اسکیما محصول) اشاره نکرده ام. سایت های فروشگاهی اغلب این نشانه‌ گذاری را به صفحات دسته‌بندی اضافه می‌کنند، اما شما نباید این کار را انجام دهید.

برای بررسی، Google به صراحت در دستورالعمل‌های فنی ذکر می‌کنداگر محتوا لیست آیتم دسته بندی است نباید از اسکیمای محصول یا review استفاده کنید.

4 دیدگاه دربارهٔ «سئو دسته بندی سایت فروشگاهی + 13 راهکار کاربردی»

  1. احمد، علی همتی

    سلام مهدی جان، خدا قوت. مقاله جامعی بود خسته نباشی. اگر بخشی از مقاله روبه صورت پادکست یا ویدیو تبدیل کنی خیلی بهترهم میشه.

  2. سلام. وقتتون بخیر باشه
    مقاله خوبی بود و نکات عمو جانی هم که همیشه سرلوحه کارهای ماست.
    فقط ممنون میشم در مورد اسکیمای CollectionPage و کلا تولید و بارگذاری اسکیماهایی که بصورت پیش فرض در افزونه های تولید اسکیما نیستند توضیح بدید.
    بطور مثال اسکیمای CollectionPage در افزونه رنک مث نیست و اگه بخوام از این اسکیما برای دسته بندهای فروشگاهی استفاده کنم به چه صورتی هست؟ چون سایت هایی مثل technicalseo که تولید اسکیما هم انجام میدن همون پیش فرض های رنک مث رو دارن.
    درضمن من جای دیگه ای خونده بودم که اسکیمای crousal هم برای دسته بندی ها مناسب هست. دوست دارم نظر شما هم در مورد این اسکیما بدونم.

  3. سلام. ممنون از مقاله خوبتون. یسوال برام پیش اومد. در متن مقاله نوشتید:
    “صفحات 2 و بعد آن هریک دارای پیج رنک و کراول خود می باشند و در صورت کنونیکال کردن آن به صفحه اول کم کم آن ها را از دست می دهند و حتی ممکن است در طولانی مدت نوایندکس شوند.”
    من یک کد در سایتم تعریف کردم که صفحات داخلی دسته بندی ها نوایندکس بشن و در نتایج گوگل فقط صفحه اول بیاد بالا.
    این کار نوایندکس کردن اشتباه هست؟
    چون این رو هم در سایت یکی از سئومسترهای ایران دیدم و هم سایت های خارجی.
    ممنون میشم نظرتون رو بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن