آیا تگ های هدینگ برای سئو مهم هستند؟

تگ هدینگ (Heading) چیست؟ 6 نکته برای ایجاد بهترین ساختار

تگ های هدینگ سرفصل ها را در یک سند HTML طبقه بندی و تعریف می کند که به محتوا ساختار سلسله مراتبی می دهد. به عنوان مثال اولین هدینگ با </H1> باز می شود و مجدد با </H1> بسته می شود.

سرفصل ها بر اساس عدد پشت “H” درجه بندی می شوند. اسناد HTML می توانند شامل سرفصل هایی از H1 تا H6 باشند. heading tags یک سند HTML را با ساختار سلسله مراتبی مرتب می کنند. بهتر است تگ h1 فقط یک بار در یک صفحه ظاهر شود. کلاس های دیگر را می توان چندین بار استفاده کرد، اما بهتر است ترتیب آنها منطقی باشد.

اگر یک سند HTML را به عنوان ساختار درختی یا نمودار درختی در نظر بگیرید، تگ های Heading مثل شاخه ها عمل می کنند. اساساً فقط یک نقطه شروع در بالای نمودار درختی وجود دارد، پس باید یک عنوان H1 وجود داشته باشد.

هدینگ ها بخشی از کاربرد HTML معنایی هستند. عناصر HTML با یک ترتیب معنایی مناسب، به موتورهای جستجو کمک می کند تا کارایی خزیدن را افزایش دهند و ساختار وب سایت را سریعتر درک کنند.

استفاده از یک ساختار HTML معنایی می‌تواند اثرات رتبه‌بندی مثبتی ایجاد کند، اگر موتور جستجو نتواند عناصر HTML معنایی را در یک وب‌سایت درک کند، الگوریتم‌ها آن صفحه را تفسیر نمی کند.

نمونه ای از ساختاردهی سند با استفاده از heading tags:

<H1> محتوای کل سند </H1>
<H2> خلاصه بخش اول </H2>
<H3> بخش فرعی بخش اول </H3>
<H3> بخش فرعی بخش اول </H3>
<H2> خلاصه بخش دوم </H2>

مزایای استفاده از تگ های هدینگ (Heading Tags)

حتی اگر صفحه استایل (style sheet) از طرف مروگر خوانایی نداشته باشد Headin Tags تضمین می کند محتوای شما ساختار یافته است و برای خزنده های موتور جستجو قابل درک می‌ باشد.

تگ های هدینگ به کاربر یک نمای کلی از بخش‌های محتوا می‌دهد که به آن‌ها مرتبط است. کاربران می‌توانند خیلی سریع‌تر یک نمای کلی داشته باشند. علاوه بر این، سرفصل ها توسط صفحه‌خوان‌هایی که توسط افراد کم بینا برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌شوند، شناسایی می‌شوند.

بنابراین سرفصل ها برای دسترسی مهم اند و تجربه کاربری را بهبود می بخشند.

ارتباط تگ های heading برای بهینه سازی موتور جستجو

سرفصل های یک متن نه تنها برای نویسندگان بلکه برای سئوکاران نیز نقش برجسته ای دارند. در زبان نشانه گذاری HTML، برچسب های جداگانه ای وجود دارد که با آنها شناسایی و ساختار یافته می شوند.

تگ های سرفصل تأثیر مستقیم کمتری بر رتبه‌بندی دارند، اما ارتباط موضوعی سؤالات خاص را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند. در اینجا مهدی نجاری توضیح می دهد که چرا نباید سرفصل ها را در سئو نادیده گرفت.

هدینگ ها می توانند توجه کاربر را در طول خواندن به خود جلب کنند و زمان ماندگاری در سایت را ارتقا دهند. همچنین اسناد html با مرورگر ها نمایش داده می شوند.

تگ های HTML همیشه درون پرانتز نوشته می شوند و دستورالعمل هایی هستند که برای ساختار اسناد استفاده می شوند. تگ ها به مرورگر می گویند که چگونه محتوا (متن، تصاویر و غیره) را نمایش دهند.

ترتیب سلسله مراتبی تگ های هدینگ چیست؟

هدینگ ها در هر سطح نقش متفاوتی دارند. شش برچسب مختلف وجود دارد: از H1 تا H6. عنوان اصلی، که نشان می دهد صفحه در مورد چه چیزی است، به عنوان H1 ذکر شده است.

از H2 تا H6 برای سازماندهی مقاله استفاده می شود. هرچقدر به جلوتر پیش می‌رویم، اهمیت آنها از نظر اهمیت کاهش می یابد. یعنی سرفصل های H2 بعد از H1 مهمترین هستند و به دنبال آن H3 و غیره به ترتیب قرار می گیرند.

در عمل H1 تا H3 کافی است. در تئوری، یک سند HTML لازم نیست حتما حاوی یک تگ هدینگ باشد، بلکه استفاده از زیرعنوان ها در خدمت معماری محتوا است، محتوا با آنها ساختار سلسله مراتبی پیدا می‌کند.

توجه: در برخی موارد، گوگل می تواند از تگ های H1 به جای عنوان متا استفاده کند و به این دلیل است که گاهی اوقات گوگل ممکن است فکر کند تگ H1 می تواند هدف جستجو صفحه وب را بهتر از تگ عنوان تجاری CTR-Optimized تعریف کند. تگ های هدینگ برای ساختاردهی استفاده می شوند نه برای طراحی.

اشتباه رایجی که برخی از مدیران وب سایت انجام می‌دهند این است از تگ های heading به درستی استفاده نمی کنند.

زیرا وب مستر ها یا طراحان وب سایت ممکن است بجای ساختار از نظر دیداری/ بصری زیرعنوان ها را انتخاب کنند.

این انتخاب منجر می‌شود که افراد Heading Tags را از نظر دیداری انتخاب کنند (“H1 برای من خیلی بزرگ است، H2 بهتر به نظر می رسد”). اما ظاهر سرفصل ها را می توان به صورت جداگانه از طریق CSS کنترل کرد. اینکه H1 بزرگتر یا کوچکتر از H2 نمایش داده شود برای بهینه سازی موتور جستجو بی اهمیت است.

محتوای ساختاریافته دارای مزایایی برای کاربران و موتورهای جستجو است

محتوای خوب ساختار یافته برای کاربران و موتورهای جستجو مفید است.

عناوین فرعی به عنوان یک لنگر عمل می کنند، تا خوانایی متن را بهبود دهند. در حالی که H1 باید موضوع را توصیف کند و تا حد امکان توجه بیشتری را به خود جلب کند، عنوان‌های فرعی به خواننده ایده ای از آنچه در پاراگراف‌ها انتظار دارد ارائه می‌دهند.

نه تنها کاربران می‌توانند محتوای ساختار یافته را آسان‌تر درک می‌کنند، بلکه موتورهای جستجو هم می‌توانند.

در حالی که خوانندگان انسانی سرفصل ها را با قالب بندی آنها تشخیص می دهند، Google آنها را با برچسب شناسایی می کند.

تگ های هدینگ به خزنده این امکان را می دهد که به راحتی سرفصل ها را ببینند و در مرحله بعد موضوع صفحه را درک کنند.

در برخی موارد، موقعیت، رنگ، اندازه و اهمیت تگ های سرفصل در صفحه‌آرایی را می‌توان جدی‌تر از تعریف در HTML در نظر گرفت. اگر تگ H2 و مؤلفه متنی آن تعامل بیشتری از کاربر بگیرد و اگر در طرح‌بندی صفحه دائمی‌ باشد، ممکن است گوگل فکر کند که عنوان غالب بصری می‌تواند صفحه وب را به روشی بهتر تعریف کند.

استفاده از ساختار HTML در یک هماهنگی، کارایی خزیدن را بالا می برد و باعث می شود موتورهای جستجو درک آسانتری داشته باشند.

Heading Tags عامل رتبه بندی (Ranking Factor) مستقیم نیستند

تگ های هدینگ همزمان نقش غیرمستقیم و مستقیم در رتبه بندی نتایج جستجو دارند. گوگل اهمیت آنها را برای بهینه سازی موتورهای جستجو نسبی کرده است.

تگ‌های سرفصل به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در زمینه بهینه‌سازی روی صفحه شناخته می‌شوند. الگوریتم‌های جستجوی معنایی نسبت به گذشته بهبود یافته‌اند، اما همچنان تگ‌های heading می‌توانند نکاتی در مورد ارتباط محتوا و اهداف بخش‌های محتوا برای جستجوگر ارائه دهند.

از آنجایی که در زمان‌های گذشته از سرفصل‌ها برای دستکاری موتورهای جستجو استفاده می‌شد و به راحتی تغییر می‌کردند، گوگل شروع به کاهش تأثیر مستقیم بر رتبه‌بندی کرد. این باعث شده است که افراد در Webmaster Hangouts سؤالاتی بپرسند که نمونه ای از آن را می آوریم:

زمانی که نوبت به جستجو می‌شود، از سرفصل‌ها استفاده می‌کنیم. اما ما از آنها برای درک بهتر محتوای صفحات استفاده می کنیم

John Müller

In the webmaster hangout from December 27th, 2019

استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدینگ، به ویژه در H1 به یک روش رایج سئو تبدیل شده است و بنابراین هنوز برای بسیاری از وب مسترها و سئوکاران اجباری است.

با این حال، امروزه باید از زیرعنوان ها برای هماهنگی با محتوا و زمینه صفحه وب استفاده شود. به همین دلیل جان مولر توصیه می‌کند بر انتقال زمینه تمرکز کنید تا الگوریتم ارتباط بخش‌های محتوا را برای جستجوهای خاص آسان تر درک کند.

6 نکته برای استفاده از تگ های هدینگ (heading tags) در سئو

در اینجا خلاصه ای از بهترین نکات برای نوشتن یک هدینگ اصولی خواهید داشت:

1. از تگ های هدینگ برای ایجاد ساختار استفاده کنید

اگر وب سایت شما یک کتاب باشد، عنوان آن در تگ H1 قرار می گیرد. تگ های H2 فصل های کتاب هستند.

برچسب ها از H3 تا H6 زیرعنوان برای موضوعات فرعی می باشند. اگر این عناوین را در میان یکدیگر فهرست کنید، فهرست مطالب کتاب و در نتیجه نمای کلی کاملی از محتوای آن به دست می آید.

شما یک جدول سلسله مراتبی از مطالب را از سرفصل های مشخص شده با تگ ها در یک صفحه ایجاد می کنید، که با آن خوانندگان می توانند مستقیماً به نقطه ای که به آنها مربوط است بپرند.

2. کاربردپذیری یا در دسترس بودن محتوا را بهبود می بخشد

خود را از این تصور قدیمی جدا کنید که چند کلمه کلیدی در زیر عنوان تأثیر مثبتی بر رتبه بندی دارند. تگ های هدینگ امروزه برای ساختار محتوا استفاده می شود. محتوای بدون زیرعنوان و ساختار، بیابان سربی است که بینندگانش را می ترساند. بنابراین سرفصل ها کاربردپذیری را ارتقا می دهند.

اگر با برچسب‌های هدینگ کار می‌کنید، خوانایی محتوای خود را برای انسان‌ها و ماشین‌ها بهبود می‌بخشید که منجر به سیگنال های کاربری بهتر می شود.

به عنوان یک قاعده، مدت زمان اقامت و عمق اسکرول افزایش می یابد. علاوه بر این، مقالات ساختار یافته بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند و لینک داده می شوند. Heading Tags در کمترین حالت به طور غیر مستقیم بر روی رتبه بندی تاثیر می گذارند.

3. محتوای خود را قابل اسکن کنید

محتوایی که شما با زحمت ایجاد کرده اید توسط تعداد کمی از بازدیدکنندگان خوانده می‌شود:

  • 79 درصد از کاربران اینترنت نمی خوانند و فقط متن را اسکن می کنند. فقط 16 درصد واقعا کلمه به کلمه می خوانند.
  • از هر 10 کاربر 8 نفر فقط سرفصل ها را می خوانند. فقط 2 نفر از 10 بقیه متن را می خوانند
  • 55 درصد از بازدیدکنندگان کمتر از 15 ثانیه را در یک وب سایت صرف می کنند

دلایل این امر متفاوت است. با این واقعیت شروع می شود که ما روی صفحه نمایش 25 درصد کندتر از روی کاغذ می خوانیم.

همچنین حواس پرتی در یک وب سایت بسیار بیشتر از یک کتاب یا روزنامه است و طیف گسترده ای از اطلاعات وجود دارد.

اگر خواننده در عرض چند ثانیه چیزی را که به دنبالش است پیدا نکند، تمایل بیشتری به بازگشت به نتایج جستجو (نرخ پرش بالا) دارد تا اینکه به طور فشرده به خواندن مقاله بپردازد.

شما بهتر است محتوای خود را با تگ های هدینگ قابل اسکن (Scannable Content) آماده کنید. در یک مقاله با ساختار مناسب، بازدیدکنندگان شما به سرعت مکانی را پیدا می کنند که به سوال آنها پاسخ داده دهد یا مشکل آنها را حل کند‌.

4. تیترهای خود را جذاب کنید

Heading Tags امکان اسکن محتوای شما را فراهم می کند. اما در حالت ایده‌آل، خواننده کل متن را اسکن نمی‌کند، بلکه در جایی گیر می‌کند، زیرا عنوان علاقه او را برانگیخته است.

بنابراین، نه تنها موضوع را به صورت واقعی توصیف کنید، بلکه در عین حال توجه خوانندگان را بیدار کنید.

عبارت H1 از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تعیین می کند که آیا کاربر با بقیه محتوا سروکار دارد یا خیر.

اگر موفق شوید بازدیدکنندگان را در 30 ثانیه اول با عناوین جالب در صفحه نگه دارید، این شانس به طور قابل توجهی افزایش می یابد که آنها زمان بیشتری را در صفحه سایت سپری کنند. هرچه بیشتر با محتوای شما سر و کار داشته باشند، شانس تبدیل بیشتر می‌شود.

5. بر روی قطعه های برجسته (featured snippets) بهینه سازی کنید

قطعه های ویژه نتایج جستجوی برجسته ای هستند که اغلب در بالای نتایج جستجو ارائه می شوند و از نظر بصری قابل توجه هستند.

انواع مختلفی وجود دارد، برای مثال متن، فهرست و تکه های جدول که پاسخ های کوتاه و آسانی به طور مستقیم در نتایج جستجو ارائه می دهند.

گوگل می خواهد کاربران خود را به جای انتقال به وب سایت، مدت بیشتری در پورتال خود نگه دارد. بسیاری از کاربران دیگر به سایت دسترسی ندارند، زیرا اطلاعات مورد نیاز آنها کوتاه است و در سرپ جواب را می گیرند.

وب سایت موجود در قطعه ویژه به طور طبیعی شانس بیشتری برای فراخوانی نسبت به بقیه دارد. مشروط بر اینکه نیاز به اطلاعات بیشتر از آنچه Featured Snippet ارائه می دهد باشد.

روندی که گوگل اطلاعات را مستقیماً در نتایج جستجو پخش می کند، در آینده با Fraggles افزایش خواهد یافت.

بنابراین، باید از تگ‌های هدینگ برای بهینه‌سازی قطعه‌های برجسته استفاده کنید تا در دراز مدت به خوبی در SERP قرار بگیرند.

اینجاست که کلمات کلیدی دوباره وارد می شوند. با بهینه سازی تگ سرفصل در کلمات کلیدی طولانی و ارائه پاسخ به طور مستقیم و مختصر شانس شما برای یک قطعه متن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. گوگل همچنین اغلب تکه‌های فهرست را از تگ‌های هدینگ جمع‌آوری می‌کند.

6. از هدینگ ها به طور مداوم استفاده کنید

برای پاک کردن یک افسانه دیگر: سند HTML شما می تواند هر تعداد تگ H1 داشته باشد. همانطور که جان مولر تأیید کرد، این نه تنها از نظر فنی بدون مشکل است، بلکه مورد توجه گوگل نیز نیست.

هنوز هم توصیه می شود از تگ H1 فقط یک بار استفاده کنید، زیرا سبک خوبی است و از منطق خاصی پیروی می کند.

عنوان متعلق به H1، Headline است. هر چیز دیگری در سطوح سلسله مراتبی زیر تنظیم می شود. استفاده مداوم از همه تگ‌های عنوان، قابل استفاده بودن را افزایش می‌دهد.

از H1، H2، H3 و غیره به طور مساوی در تمام صفحات فرعی استفاده کنید و از هیچ سطح سلسله مراتبی رد نشوید.

مطمئن شوید که عناوین خیلی طولانی نباشند. در حالی که هیچ محدودیت قطعی وجود ندارد، 70 کاراکتر می تواند به عنوان یک قانون سرانگشتی عمل کند.

تگ‌های هدینگ می‌توانند نرخ تعامل کاربر، نرخ تبدیل، مدت زمان اقامت، میزان عمق اسکرول و نمایه کلمه کلیدی را افزایش دهند.

مطالعات موردی سئو زیادی وجود دارد که نشان می دهد گوگل heading tags را در یک سلسله مراتب می بیند و از آنها برای درک ارتباط و پتانسیل محتوا با موضوع مورد نظر استفاده می کند.

از تگ‌های عنوان می‌توان به عنوان بخش‌های کوچک‌تر موضوع اصلی استفاده کرد تا Google بتواند جواب سوالات را سریع پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن