سرچ اینتنت یا هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو (Search intent) و نیت کاربر (User intent) چیست؟

نیت جستجو یا سرچ اینتنت (Search intent) انگیزه جستجوگر است، به عنوان مثال هنگام وارد کردن یک کوئری در موتور جستجو، موتورهای جستجو، بازدیدهای یافت شده را از نظر محتوا ارزیابی می کنند و بررسی می کنند چقدر با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارند. هرچه این تناسب بین اطلاعات یک وب‌سایت و قصد کاربر یا عبارت جستجو وارد شده بهتر باشد، صفحه در نتایج جستجو گوگل رتبه بهتری خواهد داشت.

چند نوع هدف کاربر (کوئری جستجو) وجود دارد؟

گوگل فرض می کند هر جستجوگری می خواهد مشکلی را با وارد کردن جستجو در قسمت موتور جستجو حل کند. این کوئری های جستجو یا user intent تقریباً به دسته های زیر تقسیم می شوند.

  • پرس و جوهای اطلاعاتی
  • پرس و جوهای معاملاتی
  • پرس و جوهای تجاری
  • پرس و جوهای ناوبری
  • پرس و جوهای برند
  • پرسش های خبری
  • پرس و جوهای محلی

1. کوئری های اطلاعاتی

این نوع از هدف سرچ معمولاً اصطلاحات خاصی هستند که جنبه توضیحی دارند یا فعالیتی که ممکن است توضیح داده باشید. یک پرس و جو اطلاعاتی کاربر اینگونه است. مثال: چگونه گوجه فرنگی را در بالکن پرورش دهم؟

2. کوئری معاملاتی

این نوع از نیت جستجو درخواست‌هایی هستند که امید به ایجاد تعامل کاربر دارند. ویدیو در مورد یک موضوع و دانلود یک محتوا از موارد آن است. مثالی از نیت سرچ معاملاتی کاربر: نکاتی درباره تمیز کردن کتری، یا دانلود چک لیست سئو می باشد.

3. کوئری های تجاری

این نوع از نیت جستجو سؤالاتی هستند که باید منجر به خرید یا خدمات قابل پرداخت شود. مثالی از سرچ اینتنت تجاری کاربر: خرید سه چرخه، پشتیبانی از بازاریابی آنلاین، خرید گیاهان، خرید گوشی ارزان شیاومی است.

4. کوئری های ناوبری

این نوع از ماهیت سرچ نشان می‌دهند جستجوگر مایل است به یک وب‌سایت یا پورتال خاص و احتمالاً به محتوای خاصی در آنجا برود. نمونه ای از جستجوها با هدف ناوبری کاربر: «وبلاگ مهدی نجاری، ویدیو گربه ها در یوتیوب، فیس بوک کبود سئو» است.

5. کوئری های برند

این نوع از سرچ اینتنت درباره کوئری خاص از نام های تجاری یا نام شرکت ها یا خدمات می باشد. از نمونه های ماهیت جستجو سرچ برند: خرید دوچرخه از دیجی کالا می باشد.

6. کوئری های خبری

این نوع از ماهیت کاربر در درجه اول برای تولید نتایج فعلی مانند آخرین گزارش‌ها در مورد یک موضوع، شخص یا رویداد خاص است. نمونه هدف جستجو خبری کاربر: “قیمت سهام شرکت X، قیمت طلا، حسن روحانی، کرونا” می باشد.

7. کوئری های محلی

هدف از این جستجو به وضوح نتایج محلی است. اگر یک پرس و جو محلی شناسایی شود، نتایج جستجو نه تنها بر اساس دقت تناسب بلکه بر اساس نزدیکی محلی هم تراز می شوند. این مورد به طور خاص از طریق تلفن هوشمند انجام شود. نمونه ای از جستجوهای محلی: «رستوران های نزدیک، متخصص پوست در تهران، وکیل پایه یک در همدان می باشد.

طبقه بندی جدید گوگل بر اساس هدف کاربر و جستجو

این نوع از تقسیم بندی الگو متفاوت و بسیار ریزی برای کوئری جستجو در سئومی باشد. در حقیقت در سال 2019 گوگل اعلام کرد نتایج جستجو کلمه کلیدی را به ترتیب بر اساس موارد زیر دسته بندی می کند.

  • “DO” مخفف اقدامات خاصی مانند خرید، نصب یا دانلود است. بدست آوردن جایگاه برتر برای این نوع از کوئری ها آسان نیست، زیرا رقابت شدیدی دارند و تبلیغات زیادی برای آن ها انجام می شود.
  • “VISIT IN PERSON” پرس و جوهایی که هدف آن هدف گرفتن بازدید برای کسب و کار یا شرکت در آینده نزدیک است. بنابراین، نتایجی در اینجا نمایش داده می شود که به یافتن مکان جستجو شده با کلمه کلیدی کمک می کند. البته نتایجی که در گوگل مربوط به گوشی‌ هوشمند افراد می شود تاثیرگذار است. یکی از فاکتور ها می تواند ورودی های گوگل مپ و موارد مشابه باشد.
  • “WEBSITE inquiries” روی محتوای وب سایت ها، پورتال ها یا موارد مشابه تمرکز دارد. در اینجا می توانید استراتژی خود را با کلمات کلیدی مرتبط هماهنگ کنید.
  • “KNOW” درخواست هایی در مورد اطلاعات هستند و به همین دلیل اسخ های مستقیم از سرچ، به صورت بولد شده، در اینجا گنجانده شده است. زیرا در رده “KNOW” همچنان فرم مخصوص “KNOW SIMPLE” وجود دارد. سوالات در مورد کلمات کلیدی و حقایق در SERPS در Google پاسخ داده شده است. از نمونه های آن می تواند سوالات ساده با پاسخ کوتاه باشد، مانند «برج ایفل چند متر است» یا «پایتخت بلژیک کجاست؟» برای سؤالات عمیق تر که پاسخ دادن به آنها چندان آسان نیست، سئو شانس بسیار خوبی برای نمایش سایت هایی دارد که پاسخ جامعی داده باشند.

چرا نیت جستجو و هدف کاربر یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی است؟

هدف اعلام شده موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، همیشه ارائه نتایج کاملاً مناسب برای جستجو است. بنابراین، موتور جستجو سعی می کند نتایج جستجوی بهتری را با نیت کاربر ایجاد کنند. بر این اساس برای گوگل مهم است چه زمانی یک پرس و جو واقعاً با یک وب سایت مربوطه مطابقت دارد، نه فقط مبتنی بر کلمه کلیدی، بلکه برای نیازهای اطلاعاتی کاربر نیز مناسب است.

Google و Bing می‌توانند صفحه نتایج موتور جستجوی شخصی‌سازی شده را با توجه به فعالیت‌های جستجوی گذشته کاربران و داده‌های مرورگر ایجاد کنند.

گوگل و سایر موتورهای جستجو از طریق هدف جستجو یا نیت کاربر می توانند آنچه را که کاربر واقعاً به دنبال آن است را با ورودی بهتر مطابقت دهند. سپس رفتار کاربر در صفحه ارائه شده در رتبه بندی های بعدی گنجانده می شود.

طراحی صفحات نتایج جستجو می تواند به سادگی مطابقت یک کوئری با اهداف جستجو در صفحه سرچ را نشان دهد.

بنابراین محتوای وب سایت باید با هدف جستجو کاربر مطابقت داشته باشد. اگر مشتری هنگام جستجو این کلمه کلیدی را انتخاب کند، می خواهد چه نوع محتوایی ارائه شود؟ تفاوت های زیادی در قصد کاربر وجود دارد که خزنده های موتورهای جستجو نیز آن را تشخیص می دهند. به‌عنوان یک ناشر محتوا، تنها زمانی می‌توانید به رتبه‌بندی خوبی دست پیدا می کنید که محتوا، ساختار صفحه و عملکرد شما در راستای هدف کاربر باشد.

اهداف آینده گوگل در مورد هدف جستجو Search intent

با شرکتی به بزرگی و نفوذ گوگل، ارتباطات عمومی در بسیاری از نقاط وجود دارد. بنابراین گوگل به طور منظم بینشی در مورد اهداف خود ارائه می دهد. به عنوان مثال، بن گومز، معاون سابق جستجو در گوگل، سال گذشته در یک پست وبلاگی اهداف 20 سال آینده جستجوی گوگل را توضیح داد. اما بسیاری از اسناد و نشریات دیگر نیز برداشتی از تفکر گوگل را ارائه می دهند.

برای سئوکاران، دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل مهم‌ترین سند است: Google دیدگاه خود را درباره نتایج جستجوی ایده‌آل توصیف می‌کند و ارتشی از کارمندان آزاد دارد که به طور منظم SERP‌ فعلی را با این استاندارد اندازه‌گیری می‌کنند. چه ایده بهتری از اهداف گوگل می توانیم داشته باشیم؟

Google درباره نیت کاربر (user intent) در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت توضیح می دهد که اهداف کاربر/جستجو بسیار اهمیت دارد و Google مایل است به آنها نشان دهد چه پاسخ هایی بدهد. مفهوم قصد کاربر جدید نیست: قصد کاربر در سیستم های بازیابی اطلاعات برای چندین دهه مشاهده شده است. همچنین اقتباس های اولیه در جستجوی وب وجود دارد، مانند ای که مقاله توسط آندری برودر، که در Altavista کار می کرد نوشته شده است.

هدف کاربر: کاربر می خواهد با جستجوی خود به چه چیزی دست یابد؟

به عنوان مثال: اگر جستجوگر «خانه» را به عنوان کلمه جستجو وارد کند، آنقدر نامشخص است که احتمالاً موتور جستجو می تواند چندین میلیون نتیجه مختلف را نمایش دهد. اما هر افزودنی جستجو را واضح تر می کند: “نکات تمیز کردن خانه”، “ساخت خانه در شمال”، “نوسازی خانه”، “شومینه خانه مدل XY”، “اجاره خانه در کیش”.

جستجوگران معمولاً سؤالات یا عبارات خاصی را در قسمت موتور جستجو وارد می کنند تا هدف کاربر بتواند مشکلی را که باید حل شود به وضوح تشخیص دهد. بنابراین، قصد کاربر به وضوح نشان می‌دهد که بازدیدکننده چه نوع اطلاعات و نتیجه ای را انتظار دارد.

بسته به جستجوی وارد شده، کاربر مایل است خرید کند، مکان یا صفحه خاصی را (در وب) پیدا کند، اطلاعاتی را دریافت کند یا مثلاً اطلاعات فعلی را دریافت کند. گوگل عبارت یا عبارت وارد شده را به هدف جستجوی مربوطه اختصاص می دهد. نتایج جستجو به همین ترتیب متفاوت است.

چرا هدف کاربر برای سئو مهم است؟

اگر شما به عنوان صاحب وب سایت می خواهید برای محتوا یا هدف خاصی در نتایج پیدا شوید، باید محتوای مربوطه را در وب سایت ارائه دهید. این مقایسه تضمین می‌کند که Google وب‌سایت یا صفحه شخصی شما را به عنوان نتیجه مرتبط با یک عبارت جستجوی خاص ارزیابی می‌کند و سپس آن را در نتایج نشان می‌دهد.

علاوه بر این، اگر بسته به درخواست جستجو محتوای مناسبی ارائه دهید، رفتار بازدیدکنندگان شما در وب سایت به نسبت مثبت تر خواهد بود . این به نوبه خود منجر به ماندن طولانی‌تر در وب‌سایت شما، کلیک‌های بیشتر و رفتار مثبت‌تر می‌شود که به نوبه خود برای ارزیابی صفحه شما توسط Google مثبت است.

نیت کاربر چگونه بر تحقیقات کلمات کلیدی تأثیر می گذارد؟

اگر یک سئوکار می خواهد صفحاتش در نتایج جستجو دیده شود باید نیت کاربر از جستجو را بداند و اطلاعات را به گونه ای در سایت درج کنید که بهترین پاسخ به نیاز کاربر باشد.

در نهایت، بر اساس این تحقیق، می‌توانید تحقیقات کلیدی خاصی را انجام دهید. به این ترتیب نه تنها محتوای مرتبط برای کاربر، بلکه محتوای بلندمدتی نیز می نویسید که موتور جستجو و مهمتر از آن کاربران به آن امتیاز خوبی می دهند.

آیا گوگل به وب سایت شما نیاز دارد؟

اکنون به سوال کلیدی می رسیم که باید برای هر کلمه کلیدی یا خوشه کلمات کلیدی از خود بپرسید: آیا گوگل برای تحقق هدف جستجو به وب سایت شما نیاز دارد؟ برای رتبه بندی ارگانیک، پاسخ به این سوال برای هدف visit-in-person و DO اغلب منفی خواهد بود. زیرا Google Maps برای مورد بازدید حضوری غالب است.

رتبه‌بندی‌های ارگانیک را فقط می‌توان در ناحیه‌ای که قابل‌کلیک‌تر است در نتایج سرچ پیدا کرد. برای نتایج Do-Intention که با تبلیغات مسدود می شوند، حتی بدتر به نظر می رسد.

گوگل باید تلاش های نظارتی خود را برای ایجاد رشد افزایش دهد. برای آگاهی از مقاصد، پاسخ دو گونه است: اگر یک سوال در مورد پاسخ های بسیار ساده باشد که گوگل می تواند مستقیماً به عنوان دانش ساده در SERP پاسخ دهد، این به طور فزاینده ای اتفاق می افتد. با این حال، اگر به سوالات و موضوعات پیچیده کاربر پاسخ دهید، تا چند سال دیگر همچنان به صورت ارگانیک کار خواهد کرد.

هدف جستجو و هدف کاربر عبارات مهمی برای سئو هستند. سئوکاران جامع نگر می‌توانند طرح‌بندی صفحات وب را مطابق با Main Intent و Sub intents تغییر دهند تا شخصیت‌های مختلف کاربران را با مقدار صفحه کمتر راضی کنند. این کار باعث ایجاد صفحات معتبر در یک دانش خاص می شود. موتور جستجو برای جلب رضایت جستجوگران به وب سایت شما نیاز ندارد، اما باید ثابت کنید که خدمات، محصول، عملکرد و اطلاعات شما کاربر را راضی می کند. بنابراین، گوگل ممکن است به موقع به وب سایت شما برای سوالات و موضوعات خاص اعتماد کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن