الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

گوگل الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) را برای جلوگیری از ساخت بک لینک های اسپم و لینک سازی دستی برای کاهش روش های اسپم منتشر کرده است. گوگل برای اولین بار در سال 2012 “به روز رسانی الگوریتم وب اسپم” را معرفی کرد که بعدا به پنگوئون معروف شد.

به‌روزرسانی‌های پنگوئن به تغییرات الگوریتم و تازه‌سازی داده‌ها از Google مربوط می‌شوند. هدف از این تنظیمات شناسایی و حذف هرزنامه وب در نتایج جستجو است. گوگل می خواهد دستکاری نتایج جستجو را کاهش دهد و روش های اسپم سئو خارجی که طبیعی به نظر نمی رسد مجازات کند.

آپدیت اسپم و پنگوئن

گوگل روش های اسپم و مصنوعی را که سئوکاران برای ارتقا رتبه در سرپ انجام می دهند را هرزنامه می نامد. به گفته گوگل، فقط محتوایی که با کیفیت است و برای کاربر ارزش افزوده ایجاد می کند باید در نتایج سرپ باشد.

اساسا بروزرسانی گوگل در جهت رفع روش های اسپم در سطح وب بود. . به طور کلی به معنای اقدامات و تکنیک هایی است که در زمینه سئو سایت برخلاف دستورالعمل های گوگل وبمستر برای دستیابی به رتبه بهتر می باشد. صفحاتی که از چنین اقدامات اسپم برای بهینه سازی خود استفاده می کنند توسط به روز رسانی مجازات می شوند به طوری که بازدید آنها به طور قابل توجهی کاهش می یابد یا حتی به طور کامل از SERP ها حذف می شوند.

تمرکز اصلی آپدیت اسپم بر روی هرزنامه های وب در ارتباط با بک لینک ها و کیورد استافینگ بود.

تا آنجایی که کاربر از تکنیک‌هایی مانند ساخت لینک غیرطبیعی، پنهان‌سازی یا پر کردن کلمات کلیدی استفاده کند می تواند از دیدگاه گوگل رتبه بسیار بالایی داشته باشد. دستورالعمل‌های سرچ کنسول گوگل مواردی را که برای بهینه‌سازی وب‌سایت مجاز نیستند را تعریف کرده است.

نقض موارد می تواند منجر به جریمه توسط به روز رسانی پنگوئن شود. گوگل متغیرهای دقیقی که منجر به مجازات می شود را فاش نمی کند. با این حال، “وب سایت های بازنده پنگوئن(Penguin loser websites)” معمولا می توانند تشخیص دهند چه تخلفی شما را تحت تاثیر قرار داده است.

هدف اصلی آپدیت پنگوئن مقابله با لینک سازی می باشد

هدف از به روز رسانی پنگوئن محدود کردن دستکاری نتایج جستجو می باشد. برای این کار، گوگل الگوریتم کاملا جدیدی را معرفی کرده است که به دنبال بهینه سازی غیر طبیعی صفحه است. دقیقاً مشخص نیست که کدام متغیرها در اینجا استفاده می شوند. بنابراین، سئوکار ها فقط بر اساس حدسو گمان می توانند صحبت کنند، اما افرادی که از این جریمه آسیب دیده اند نتایج ملموسی را بدست آورده اند. در اینجا برخی نتایج را مر.ر خواهیم کرد.

1. مرتبط بودن صفحه ای که لینک می دهد با صفحه هدف

صفحه لینک دهنده باید از نظر موضوعی به صفحه لینک داده شده مرتبط باشد، زیرا اگر از حوزه های موضوعی مشابه باشد عادی و طبیعی تر است.

لینک‌های طبیعی معمولاً توسط وب سایت هایی تنظیم می شوند که موضوع خاصی دارند. به عنوان یک قاعده، یک سایت آکواریوم به فروش بلیط خواننده مورد علاقه خود لینک نمی دهد. بنابراین اگر لینکی به طور ناگهانی در متنی ظاهر شود که در مورد چیزی کاملاً متفاوت است و اصلاً در این محیط نمی گنجد، روشی اسپم است.

2. استفاده از کلمات کلیدی دقیق و پولی زیاد در انکرتکست

قبل از پنگوئن، تمام انکر تکست ها را با کلمات کلیدی کانونی و پولساز پر می کردند و رتبه صفحه را به دلیل لینک‌های کلیدی زیاد بالا می‌بردند. با این حال، پروفایل لینکی که در آن بیش از 50 درصد لینک ها از کلمات کلیدی پولی تشکیل شده باشد، بسیار غیرطبیعی است، زیرا «کاربر عادی» به این روش لینک نمی دهد. در عوض، نمایه لینک باید از ترکیبی از اصطلاحات عمومی مانند «اینجا»، «پس»، «اطلاعات بیشتر»، مارک ها و کلمات کلیدی پول به عنوان متن لنگر تشکیل شده باشد.

3. خرید بک لینک

احتمالاً بزرگترین نقض دستورالعمل های گوگل لینک های پولی می باشند. در این روش ساتی که ریپورتاژ می فروشد فقط به دلیل گرفتن پول به شما لینک می دهد و نه بخاطر کیفیت محتوا.

در این زمینه، به‌روزرسانی پنگوئن کل شبکه‌های لینک را که در آن لینک‌ها از طریق پلتفرم‌ها فروخته می‌شد، جریمه می کند. با این حال، گوگل اکنون نه تنها از این الگوریتم برای ردیابی لینک های خریداری شده استفاده می کند، بلکه اقدامات دستی را نیز اعمال می کند. علاوه بر این، جریمه ها نه تنها بر صفحات دارای بک لینک غیر طبیعی بلکه بر صفحات لینک دهنده تاثیر می گذارد.

برخلاف چیزی که در اسناد الگوریتم پنگوئن اشاره شده است، امروزه خرید بک لینک با کیفیت و ریپورتاژ اگهی بسیار تاثیرگذار است و یکی از بهترین روش های ارتقا رتبه بندی در سرپ گوگل خرید ریپورتاژ آگهی می باشد که تقریبا تمام سئوکار ها در سراسر دنیا انجام می دهند ولی اجرای آن را برای دیگران خطرناک می دانند.

4. رشد غیر طبیعی پروفایل بک لینک ها

اگر تعداد لینک ها به طور ناگهانی افزایش یابد، در حالی که قبل از آن فقط یک لینک جدید هر از چند گاهی اضافه می شد، این نیز مشکوک به نظر می رسد و از ساختار لینک غیرطبیعی می باشد. روش های طبیعی همچنین می‌توانند منجر به افزایش ناگهانی لینک‌ها شوند.

5. استفاده از بک لینک های بی کیفیت

لینک هایی از صفحات ضعیف و بدون ارزش افزوده برای کاربر یا صفحاتی که تنها هدفشان لینک دادن است، منابع بک لینک اسپم در نظر گرفته می‌شوند. این سایت ها به اصطلاح “مزرعه لینک” نام دارند.

اگر بک لینکی از یک کاتالوگ وب یا دایرکتوری های مشابه باشد، اساساً برای نمایه لیتک مضر نیست و فقط در صورتی مضر هستند که دستی ساخته شوند.

توسعه به روز رسانی پنگوئن

تاکنون 7 آپدیت پنگوئن وجود داشته است که تنها 3 به‌روزرسانی کامل و سه مورد دیگر به‌روزرسانی اطلاعات بوده است. در مورد به روز رسانی داده ها، فقط تحلیل های بیشتری صورت می گیرد. اولین آپدیت به‌روزرسانی الگوریتم وب اسپم نام داشت و چند روز پس از انتشار، گوگل رسماً آن را «به‌روزرسانی پنگوئن» نامید.

تاکنون به‌روزرسانی‌ها و به‌روزرسانی‌های داده‌های زیر انجام شده است:

  • 24 آوریل 2012، به روز رسانی پنگوئن 1.0
  • 25 مه 2012، به روز رسانی پنگوئن 1.1 (بازسازی داده ها)
  • 5 اکتبر 2012، به روز رسانی پنگوئن 1.2 (بازسازی داده ها)
  • 22 مه 2013، به روز رسانی پنگوئن 2.0
  • 4 اکتبر 2013، به روز رسانی پنگوئن 2.1 (احتمالاً به روز رسانی داده ها)
  • 18 اکتبر 2014، به روز رسانی پنگوئن 3.0
  • 23 سپتامبر 2016، پنگوئمن 4.0 به عنوان الگوریتم هسته گوگل

اولین به روز رسانی پنگوئن در آوریل 2012 بیشترین تأثیرات را در مقایسه با سایر به روز رسانی ها و رفرش ها نشان داد. حدود سه درصد از صفحات انگلیسی زبان تحت تأثیر قرار گرفتند. جلوه‌های اصلی فقط در به‌روزرسانی 2.0 قابل توجه بود، که به گفته گوگل یک «نسل فیلتر پنگوئن» کاملاً جدید بود.

تشخیص پنالتی آپدیت پنگوئن

این واقعیت که یک وب سایت توسط به روز Google Penguin مجازات شده است را می توان با کاهش ترافیک در نتایج جستجو تشخیص داد. الگوریتم های دقیق مورد استفاده ناشناخته هستند.

آیا تغییرات شدید در شاخص ورودی بازدید واقعاً به دلیل به روز رسانی پنگوئن است و دلایل دیگری ندارد؟ آیا ممکت است افت رتبه سایت به دلیل تغییرات تکنیکال یا سایر آپدیت ها در سایت باشد؟ جواب این است اگر کاهش رتبه بندی در وسع زیاد و طولانی باشد به دلیل پنالتی پنگوئن می باشد.

بعد از پنالتی الگوریتم گوگل چه کاری می توانید انجام دهید؟

سایت هایی که تحت تأثیر به روز رسانی پنگوئن قرار می گیرند باید در درجه اول پروفایل بک لینک خود را تجزیه و تحلیل و بهبود دهند. در این مورد، بهبود به معنای حذف بک لینک است. با این حال، در اینجا مهم است که آیا لینک از نظر دستورالعمل های گوگل واقعا بد است یا خیر، در غیر این صورت، ممکن است لینک های خوب را حذف کنید و لینک های مضر را حفظ کنید. حذف موفقیت آمیز بک لینک، درست مانند ساخت لینک، به تجربه زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این، گوگل ابزار Link Disavow را در اکتبر 2012 راه اندازی کرد که با کمک آن مدیران وب سایت ها می توانند لینک های غیرطبیعی یا اسپم را بررسی کرده و ارزش آنها را کاهش دهند. در عین حال، پیوندهای جدید و طبیعی را می توان برای تقویت فعال پروفایل بک لینک تنظیم کرد.

با گذشت زمان، الگوریتم های گوگل خود را بسیار بهبود بخشیده اند. در بیشتر مواقع، نیازی به استفاده از ابزار Disavow نخواهید داشت زیرا گوگل لینک های اسپم را تشخیص می دهد و اثرات آنها را در وب سایت خود خنثی می کند. اما اگر فکر می کنید می توانید به گوگل کمک کنید تا لینک های هرزنامه را درک کند، می توانید از آن استفاده کنید. همچنین، هرگز لینک هایی را که دوست ندارید رد نکنید. ابزار Disavow فقط برای بک لینک های اسپم است، نه پیوندهایی که دوست ندارید.

اگر پس از انتشار یک Penguin Update وب‌سایتی تحت تأثیر کاهش ترافیک قرار گرفت، باید ابتدا پروفایل لینک های خود را تجزیه و تحلیل کند. بیشتر وقت ها، اپراتورهای سایت می‌دانند که چه اشتباهاتی در سئو مرتکب شده‌اند، به عنوان مثال استفاده از لینک های pbn یا لینک های فرغونی.

بررسی پروفایل بک لینک می تواند اطلاعاتی را ارائه دهد. اقدامات اسپم کشف نشده اکنون باید لغو شوند. به طور خاص، این به معنای حذف دستی لینک های “بد” و تمیز کردن پروفایل بک لینک است. کافی است از سایت های لینک دهنده درخواست کنید لینک شما را حذف کنند یا اینکه از ابزار Disavow استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن