آیا صفحات یتیم روی سئو تاثیر می گذارند؟

صفحه یتیم چیست؟ چگونه Orphan Page به سئو آسیب می زند؟

صفحات یتیم (Orphan pages) صفحات وب سایتی هستند که از هیچ صفحه یا بخش دیگری از سایت به آنها لینک داخلی داده نشده است.

بنابراین کاربر بدون اطلاع از URL مستقیم نمی تواند به صفحه دسترسی پیدا کنند.

این صفحات را نمی توان از صفحه دیگری توسط خزنده های موتورهای جستجو دنبال کرد، از این رو به ندرت توسط موتورهای جستجو ایندکس می شوند.

صفحه ای در وب سایت که راهی به صفحات دیگر ندارد مانند پلکانی است که به جایی نمی رسد یا دری جعلی که به دیوار باز می شود.

چند صفحه یتیم به تنهایی معمولاً مشکلی نمی سازد. اما زمانی که تعداد این صفحات افزایش می یابد، می توانند بی مورد از بودجه خزیدن شما استفاده کنند و کاربران و موتور جستجو را گیج کنند.

صفحه یتیم صفحه‌ای در وب‌سایت است که هیچ لینکی در آن وجود ندارد، نه لینک داخلی و نه لینک خروجی و بنابراین کاربران یا خزنده‌های موتور جستجو نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این صفحات بیهوده است، زیرا کاربران و خزنده ها به این صفحات دسترسی ندارند.

Orphan Phages از هیچ کجای وب سایت قابل دسترسی نیستند و فقط با قرار دادن URL مستقیماً در نوار آدرس قابل یافتن هستند.

صفحات یتیم جز صفحات مرده نیستند، چون کاربران در این صفحات به جای دیگری دسترسی ندارند و مجبورند وب سایت شما را ترک کنند.

دلایل به وجود آمدن صفحات یتیم؟

  • لینک های داخلی با تغییر CMS یا مهاجرت دامنه تغییر می کنند.
  • صفحات دسته بندی بدون تغییر مسیر لینک های داخلی حذف می شوند.
  • صفحات فرود یا صفحات فصلی که برای یک تبلیغ خاص استفاده می شدند حذف نشدند.
  • CMS اشتباه استفاده شده است.
  • صفحات پس تست های مختلف متخصص سئو حذف نشوند.

آیا صفحات یتیم روی سئو تاثیر می گذارند؟

صفحات یتیم بر توانایی شما برای رتبه بندی در نتایج SERP تأثیر می گذارد، زیرا خزنده های موتورهای جستجو نمی توانند آنها را پیدا کنند مگر اینکه در نقشه سایت XML شما فهرست شده باشند.

داشتن صفحات یتیم زیاد می تواند خطر جریمه شدن را ایجاد کند. الگوریتم های گوگل ممکن است مشکوک شوند که صفحات خود را به طور عمدی از کاربران مخفی می کنید، که این یک تاکتیک سئو کلاه سیاه است.

زمانی که کاربران با Orphan Pages روبرو می شوند و نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می شود.

این باعث می شود کاربران از صفحه خارج شوند و این فرایند بر معیارهای کاربر تأثیر گذار است. صفحات یتیم فرصتی تلف شده برای ترافیک هستند، زیرا کاربران نمی توانند صفحه را از طریق ناوبری پیدا کنند.

چگونه صفحات یتیم را پیدا کنیم؟

  • تعداد صفحات خود را در مقایسه با صفحات سایت مپ مقایسه کنید
  • از ابزار اسکریمینگ فراگ استفاده کنید
  • از سایر ابزار های تحلیل سایت استفاده کنید

تعداد زیاد صفحات یتیم باعث ایجاد سردرگمی می شود.

خوشبختانه، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید و قبل از کاهش رتبه‌بندی ترافیک آن‌ها را هرس کنید.

1. آدرس های های خود را در برابر نقشه سایت خود بررسی کنید

نقشه سایت XML حاوی آدرس URL تمام صفحات، ویدئوها و فایل‌هایی است که در وب‌سایت شما هستند و رابطه سلسله مراتبی بین آنها را نمایش می دهد. صفحات یتیم ممکن است هیچ لینکی به داخل یا خارج از آنها نداشته باشند.

شما می توانید با تایپ /sitemap.xml در انتهای دامنه خود به نقشه سایت خود دسترسی پیدا کنید. www.example.com/sitemap.xml.

رسانه Zazzle با استفاده از sitemap URL extractor یک الگوی مفید صفحات یتیم می سازد. به برگه «Sitemap Extractor» بروید و URL نقشه سایت خود را در قسمت «Sitemap Location» قرار دهید.

2. از ابزار اسکریمینگ فراگ برای یافتن صفحات یتیم استفاده کنید

جمع‌آور فهرست دقیق‌تری از URL‌های یتیم به کمک ابزار خزنده وب مانند Screaming Frog انجام می شود.

قبل از شروع این مرحله، ابتدا باید Google Analytics و Google Search Console را به حساب Screaming Frog خود متصل کنید. Screaming Frog راهنمای گام به گام خود را برای ادغام Google Analytics در اینجا ارائه می دهد.

در زیر برگه “General” در Screaming Frog، مطمئن شوید که URL های جدید کشف شده در Google Analytics بررسی شده باشد. هنگامی که آن را وصل کردید، مطمئن شوید که آن را روی property, view و بخش حساب Google Analytics تنظیم کنید. همچنین مطمئن شوید که محدوده تاریخ را تنظیم کنید.

پس از انجام این کار، به Spider، سپس Crawl Linked XML Sitemaps و Crawl This Sitemaps بروید، سپس URL نقشه سایت خود را وارد کنید.

سپس، وب سایت را خزیده و منتظر بمانید تا به 100% برسد. نشانی‌های وب یتیم در قسمت «نقشه‌های سایت» در نمای کلی خزیدن در دسترس خواهند بود.

از آنجا، می‌توانید به فیلتر URLهای یتیم نگاه کنید و با رفتن به گزارش‌ها خروجی را در صفحه‌گسترده export کنید.

3. URL های خزیده شده خود را با یک تحلیلگر گزارش ارجاع دهید

روش دیگر شامل صادر کردن لیستی از URL های وب سایت شما و ارجاع متقابل آنها با فایل های گزارش سرور شما است. هر صفحه‌ای که در گزارش‌های سرور شما نشان داده می‌شود، اما داده‌های خزیدن شما نمایش داده نمی‌شوند، احتمالاً یتیم هستند و نیاز به اصلاح دارند.

Screaming Frog راهنمای پیدا کردن URL های یتیم با تجزیه و تحلیل log خود را ارائه می دهد.

پس از انجام خزیدن وب با Screaming Frog، آن را از تب داخلی صادر کرده و در پنجره داده URL وارد شده رها کنید. که آن را مستقیماً به برگه و پایگاه داده Log File Analyzer Imported URL وارد می کند.

Log File Analyzer را به نمای Matched With URL Data تغییر دهید، که داده های فایل گزارش را در کنار داده های خزیدن وب SEO نشان می دهد.

این به شما نشان می دهد URL هایی که در سرور شما وجود دارد اما قابل خزیدن نیستند. این URL ها احتمالا یتیم هستند و نیاز به آدرس دهی دارند.

چگونه صفحات یتیم یافت شده در Audit خود را رفع کنیم؟

شما باید لیستی از URL های ایندکس در وب سایت خود داشته باشید که هیچ لینک داخلی به آنها ارسال نشده است.

کاری که بعدا انجام می دهید بستگی به این دارد که آیا صفحات دارای ارزش هستند یا خیر.

حتی اگر صفحه‌ای لینک‌های داخلی نداشته باشد، باز هم ممکن است به دلیل ارسال در رسانه‌های اجتماعی یا جاهای دیگر مقداری ترافیک دریافت کند.

همچنین ممکن است در نقشه سایت شما گنجانده شود و در نتیجه این کلمات ممکن است رتبه بگیرند، در خالی که در صفحه دیگری بهتر بود باشند.

شما در این مرحله 3 راه کار دارید:

  1. صفحه وب را حذف کنید و آن را از نقشه سایت و دامنه خود حذف کنید.
  2. محتوای موجود در صفحه را بردارید و آن را به صفحه مشابهی اضافه کنید تا قبل از حذف آن، هدف بهتری داشته باشد.
  3. به این صفحات لینک داخلی اضافی کنید (از صفحات دیگر به این صفحه)

قبل از تصمیم گیری باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • اگر صفحه به نحوی رتبه کلمات کلیدی را بدست آورد، آیا می توانید سئوی off-page آن را بهبود بخشید و آن را به صفحه 1 نتایج جستجو نزدیک کرد؟
  • آیا صفحه دارای بک لینک و پیچ رنک می باشد که لینک جویس آن را به صفحات دیگر منتقل کرد؟
  • آیا صفحه عملکردی را انجام می دهد؟ چه هدفی را در معماری وب سایت شما انجام می دهد؟
  • آیا این صفحه محتوای مفیدی دارد که بتواند به بازدیدکنندگان شما خدمت کند؟ اگر چنین است، محتوای آن را به مرتبط ترین صفحه اضافه کنید و سپس یک تغییر مسیر 301 را به صفحه جدید تنظیم کنید

چگونه از صفحات یتیم پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای مقابله با صفحات یتیم این است که در وهله اول از وقوع آنها جلوگیری کنید.

نیاز است با ایجاد لینک های داخلی و داشتن جایگاهی در ناوبری وب‌سایت‌، تعداد صفحات یتیم را کم کنید.

به جای حذف کامل پست های قدیمی، آنها را با سایر صفحات مرتبط در وب سایت ادغام کنید. اطمینان حاصل کنید که 301 تغییر مسیر را به دور از URL هایی که از وب سایت خود حذف می کنید و به سایر صفحات مشابه راه اندازی کرده اید.

صفحات یتیم را چگونه مدیریت کنیم؟

صفحات یتیم یکی مسائل رایج سئو تکنیکال هستند که اگر زیاد نباشند، مشکل بزرگی نیستند، اما اگر برای مدت طولانی نادیده گرفته شوند شبیه به تغییرات تغییر مسیر 301 و محتوای داپلیکیت، می توانند آسیب جدی به تجربه کاربری و سلامت سئو وب سایت وارد کنند.

خوشبختانه، شما گزینه های زیادی برای شناسایی و رفع آنها دارید. این کار دست و پا گیر است و مدتی طول می کشد، اما رفع آن جهشی در بهبود سئو سایت می باشد.

یک وب سایت بسیار شبیه یک ماشین یا بدن انسان است. به مراقبت و توجه مداوم نیاز دارد تا بتواند عملکردی داشته باشد و همانطور که در نظر گرفته شده است کار کند.

برای جمع‌بندی، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول گوگل، خزنده وب Screaming Frog و تحلیلگر فایل لاگ برای شناسایی URL‌های یتیم خود استفاده کنید. سپس، شما یکی از سه گزینه را دارید:

  1. صفحه را حذف کنید و آن را هم از سرور و هم از نقشه سایت خود حذف کنید.
  2. چند لینک داخلی به صفحه اضافه کنید، آنها را در ناوبری سایت خود فهرست کنید و صفحه را بهینه کنید.
  3. هر محتوای مفیدی را به یک صفحه مشابه منتقل کنید، ترافیک را به URL جدید هدایت کنید، سپس صفحه یتیم را حذف کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن