serp چیست؟

صفحه نتایج موتور جستجو گوگل (SERP) چیست؟

سرپ (SERP) مخفف «Search Engine Result Page» است و به صفحه نتایج جستجو پس از وارد کردن کلمه کلیدی اشاره دارد.

قرار گرفتن در راس نتایج جستجو در سئو بسیار مهم است. صفحه اول SERP اغلب به عنوان “Top10” شناخته می شود. هر نتیجه در SERP از نظر کیفیت، ارتباط و اعتماد به ترتیب نزولی مرتب می شود.

یک متخصص سئو باید به خوبی سرپ را درک و بررسی کند. شناخت سرپ اطلاعات دقیقی در مورد کلمه کلیدی سرچ شده می دهد.

شما می توانید موارد زیادی را از سرپ بفهمید، به طور مثال هدف جستجو چیست، کوئری بیشتر با چه فرمتی رتبه می‌گیرد یا مثلا اگر سایت های برتر روی دسته بندی بالا باشند شما هم باید برای آن کوئری دسته بندی را سئو کنید، یا اگر با مقاله بالا هستند بهتر است شما هم روی فرمت مقاله کار کنید.

در ضمن می‌توانید سوالات متداول، انواع اسکیما، ساختار های تصویری و … را در سرپ بیابید و سایت خود به آن ساختار شبیه کنید.

مدیران وب سایت می خواهند صفحات آنها تا حد امکان در SERP نمایش داده شود و فضای بیشتری را بگیرد. طبیعی است هرچه رتبه بالاتری داشته باشید و فضای بیشتری را اشغال کنید شانس بیشتری در گرفتن نتیجه دارید.

بر اساس مطالعه برایان دین، تنها حدود 1 درصد از کلیک ها به صفحه دوم نتایج گوگل اختصاص دارد. ترتیب نتایج جستجو در SERP توسط الگوریتم های مخفی موتور جستجو تعیین می شود.

بر اساس موتور جستجوی گوگل، بیش از 200 عامل در رتبه بندی یک وب سایت گنجانده شده است. به عنوان مثال، برخورداری از لینک‌های با کیفیت، داشتن محتوای با کیفیت و محتوای مرتبط با جستجو کاربر.

ویژگی های SERP بر اساس هدف کوئری و تعامل با کاربر

نمایش SERP بسته به کوئری جستجو متفاوت است. بسته به عبارت جستجوی وارد شده (کلمه کلیدی یا کلمه کلیدی ترکیبی)، تبلیغات، تصاویر، نتایج Google Maps و/یا رتبه‌بندی می‌توانند در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

نتایج SERP بسته به کاربر می تواند متفاوت باشد، زیرا بر اساس موقعیت مکانی و تاریخچه جستجو شخصی سازی می شود.

اگر کاربر احساس کند نتایج جستجوی نمایش داده شده حقوق شخصی او را نقض می کند، ممکن است درخواست کند حذف نتایج گوگل کند.

از آنجایی که رتبه بالا برای ترافیک یک وب سایت بسیار مهم است، متخصص سئو سعی می کند تأثیر مثبتی بر موقعیت وب سایت در SERP بگذارد.

به عنوان مثال، سئوکاران باتجربه، کوئری جستجو شده کاربران را تجزیه و تحلیل می کنند و سعی می کنند به تمامی سوالات کاربر در صفحه خود پاسخ دهد.

عامل تعیین کننده برای رتبه بندی یک وب سایت در SERP این است که سایت چقدر برای یک جستجو کاربر مرتبط است.

برای اینکه موتورهای جستجو بهتر بتوانند محتوای وب سایت را اسکن کنند، مهم است صفحه شما مرتبط با نیت جستجو کاربر باشد.

از آنجایی که گوگل ارتباطات معنایی را تشخیص می‌دهد، یک وب‌سایت نه تنها باید برای یک کلمه کلیدی خاص، بلکه برای کل زمینه موضوع بهینه شود.برای مثال استفاده از اصطلاحات و مترادف‌ های مرتبط.

با به روز رسانی های منظم مانند، الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل الگوریتم خود را برای نشان دادن نتایج مرتبط تر به کاربران بروز کرده است.

با به روز رسانی های گوگل، نتایج SERP تغییر کرده اند. گوگل با به روز رسانی مرغ مگس خوار نمودار دانش (Knowledge Graph) را گسترش داد. بنابراین برخی از کوئری ها در SERP به طور کامل پاسخ داده شده اند تا کاربران دیگر مجبور نباشند وارد سایت بشوند.

متخصصین سئو باید با آخرین به روز رسانی های گوگل به روز باشند و استراتژی های سئو خود را بر این اساس تطبیق دهند.

با این حال، اگر با استفاده از روش‌ها و ترفندهایی مثل کیورد استافینگ، بخواهند رتبه بگیرند، گوگل وب‌سایت آن ها را جریمه می‌کند. و این کار بر رتبه بندی تأثیر منفی می گذارد و می تواند منجر به حذف کامل از ایندکس شود.

راه دیگر برای جلب توجه کاربر در SERP از طریق تبلیغات موتورهای جستجو (SEA) است. تبلیغات گوگل ادوردز در بالای نتایج جستجو و در سمت راست آنها در SERP نمایش داده می شود. اکثر شرکت ها از ترکیب SEO و SEA برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده می کنند.

ساخت قطعات SERP یا snippets

طبق مطالعات انجام شده، کاربر به طور متوسط 1.17 ثانیه SERP را مشاهده می کند. به همین دلیل، قطعات SERP نقش اساسی دارند.

این قطعه ها (snippets)، از متن، عنوان (عنوان) و یک متادیسکریپشن (توضیحات متا) تشکیل شده اند.

متن را می توان توسط عاملان وب سایت در فراداده سیستم مدیریت محتوا (CMS) نگهداری کرد. ابرداده بر اینکه کاربر روی یک نتیجه SERP کلیک کند یا خیر تأثیر مهمی می گذارد.

عنوان و توضیحات متا باید تا حد امکان معنادار و جذاب باشند. قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان و توضیحات نیز می تواند تاثیر مثبتی بر رتبه بندی داشته باشد. با این حال، وب سایت مرتبط همیشه باید آنچه را که وعده می دهد انجام دهد.

Google فقط تعداد مشخصی کاراکتر را مجاز می‌کند: یک قانون کلی برای توضیحات متا این است که نباید بیشتر از 150-160 کاراکتر با فاصله باشد.

عنوان تماماً در مورد عرض به پیکسل است. با این حال، نباید بیش از 70 کاراکتر باشد. ابزار مفیدی که نشان می‌دهد چگونه قطعه از دیدگاه کاربر ظاهر می‌شود، SERP Snippet Generator از پلتفرم‌های Technical SEO است.

آزمایش های ردیابی چشم توسط موتورهای جستجو در SERP

منبع درآمد اصلی موتورهای جستجو درآمد از تبلیغات موتورهای جستجو است. اگر یک موتور جستجو نتواند داده های ردیابی چشم را در SERP درک کند، نمی تواند درآمد کافی ایجاد کند.

موتورهای جستجو قطعه های نتایج جستجوی پولی خود را با آزمایش های منظم تغییر می دهند. بیشتر به روز رسانی های موتور جستجو در طراحی SERP مانند رنگ پس زمینه یا عنوان، طول توضیحات انجام می شوند.

بیشتر این به‌روزرسانی‌ها به منظور ایجاد تعاملی‌ترین صفحه نتایج موتور جستجو هستند. میانگین مدت ماندگاری برای SERP تنها 50 ثانیه است. گوگل به عنوان یک تغییر مسیر کاربر و مرجع برای منبع اطلاعات و سازمان اطلاعاتی کار می کند.

موتورهای جستجو سعی می کنند تجربه کاربری تعاملی بیشتری با خود ایجاد کنند، به همین دلیل است که در SERP پاسخ می دهند.

گوگل به لطف گوشی های هوشمند اندروید، یوتیوب، جی‌میل، دستیار گوگل و غیره در حال ایجاد فرآیند بهینه‌سازی محیطی و مکانی با دید وسیع‌تر است.

طراحی SERP کاربرپسند یکی از اهداف اصلی موتور جستجو برای ایجاد درآمد و تعامل بیشتر از طریق جستجوگران است.

تفاوت نرخ کلیک بر اساس موقعیت در SERP

موقعیت یک نتیجه جستجو در SERP برای بهینه سازی موتورهای جستجو اهمیت دارد. به عنوان مثال، تنها حدود 5٪ – 10٪ (بسته به مطالعه) از همه کاربران روی صفحه دوم SERP کلیک می کنند، به این معنی که آنها رتبه 11-20 را دارند.

رتبه اول 30٪ -40٪ از کل کلیک ها را تشکیل می دهد، رتبه دوم حدود 15٪، مکان های سوم و چهارم به ترتیب 10٪ و 7٪ هستند. بسته به داده های موجود در مطالعه، این مقادیر ممکن است کمی نوسان داشته باشند، اما این روند در طول سال ها ثابت مانده است.

قطعات ویژه Rich Snippets

نتایج جستجو را می توان با اصطلاح “قطعات” یا “قطعات غنی” تصرف کرد. هدف ایجاد انگیزه در کاربر برای کلیک کردن بر روی نتیجه است. تکنیک‌های مختلف شلمل توضیحات جذاب یا شخصیت‌های برجسته مانند تیک‌ها یا شکلک‌ها (UTF8) می باشند.

طراحی SERP به عوامل زیادی بستگی دارد

نتایج SERP در شروع جستجوی گوگل در اوایل دهه 2000 نسبتا برای همه‌ی کاربران در یک کشور یکسان بود، امروزه نتایج جستجوی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

از یک طرف، فاکتورهای رتبه بندی مختلف هنوز هم محل قرارگیری تک تک اسنیپت ها را تعیین می کنند. علاوه بر این، سیگنال های دیگری نیز وجود دارد که بر ترتیب نتایج تأثیر می گذارد:

  • کاربران ثبت نام شده: اگر یک کاربر Google با حساب خود وارد شده باشد، نتایج جستجو با استفاده قبلی او تطبیق داده می شود، مشروط بر اینکه تنظیمات حریم خصوصی وی این تغییر را اجازه دهد.
  • سابقه مرورگر: اگر کاربر حافظه پنهان مرورگر خود را پاک نکند، گوگل اطلاعات مربوط به جستجوهای قبلی را از طریق یک کوکی دریافت می کند و نتایج را بر اساس آن تنظیم می کند.
  • مکان: اگر موقعیت جغرافیایی فعال شده باشد، گوگل SERP را با مکان مربوطه کاربر تنظیم می کند. به عنوان مثال، نتایج جستجو برای عبارت جستجوی “فست فود تنور” در تهران متفاوت از کرج می باشد. برای نتایج جستجوی محلی، نتایج Google Maps نیز به طور فزاینده ای یکپارچه شده است. علاوه بر موقعیت جغرافیایی، گوگل همچنین از نشانگرها در عبارت جستجو برای ارائه نتایج جستجوی مطابق با مکان کاربر استفاده می کند.
  • دستگاه: اگر کاربر در یک دستگاه تلفن همراه جستجو کند، نتایج جستجو معمولاً متفاوت خواهد بود، زیرا برای مثال، گوگل وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده برای موبایل را در SERP برای گوشی‌های هوشمند ترجیح می‌دهد.

اهمیت SERP برای سئو

بیشتر کلیک ها برای اولین صفحه نتایج جستجو گوگل است. سئوکار تلاش می کند بر رتبه های وب سایت در SERP تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تبلیغات موتورهای جستجو مانند GoogleAdwords توجه کاربران را به وب سایت جلب می کند.

طراحی قطعات SERP نقش مهمی در ایجاد کلیک در SERP دارد. با به روز رسانی های گوگل، SERP تغییر کرده است. اکنون به جای متن ساده، تصاویر، ویدیوها، رتبه‌بندی‌ها و نقشه‌ها در نتایج جستجو به کاربران ارائه می‌شود.

بهینه سازهای موفق موتورهای جستجو باید همیشه با آخرین به روز رسانی های گوگل به روز باشند و استراتژی های خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

هر به روز رسانی که موتور جستجو در SERP انجام می دهد فرصتی برای درک موتور جستجو است. Google قطعه‌ای را که کلیک کافی دریافت نکند منقضی می کند.

یک متخصص سئو با توجه به داده هایی که SERP برای یک نتیجه جست و جو نمایش می دهد، می تواند بفهمد هدف جستجو آن کوئری چیست و گوگل دوست دارد برای آن کلمه سرچ شده چه نتایجی را نشان دهد.

یک سئوکار در بهینه سازی کلمه کلیدی باید ببیند سرپ چه چیزهایی نمایش می دهد و آن را در سایت خود اعمال کند.

به طور مثال بیشتر تصاویر نمایش می دهد یا بیشتر ویدیو یا محتوای متنی. یا اینکه برای کوئری جستجو شده دسته بندی زیاد است یا مقاله، بنابراین شما هم باید ساختار صفحه خود را بر آن اساس بچینید.

اگر در نتایج کروسل تصویر یا نقشه در بالا باشد، حساسیت محلی یا ضرورت تصویری کوئری بالاست.

در این مورد، موضوع فعلی را می توان از حساب های رسانه های اجتماعی، GMB، دایرکتوری های محلی، Pinterest مورد هدف قرار داد، همچنین این نکات نیز برای محتوای ایجاد شده در نظر گرفته می شوند.

یک متخصص سئو ویژگی های مختلف SERP را با ترکیب نقاط مختلف به صورت معنایی بررسی می کند. این عمل می تواند نمودار دانش، پانل دانش، قطعه ویژه،کروسل توییتر، کروسل یوتیوب برای مشتری باشد.

با بررسی نتایج SERP برای موضوع خاص در زبان های مختلف، می توان یک قطعه ویژه را که قبلاً در دسترس نبود را راه اندازی کرد.

اکثر ویژگی‌های SERP ویژگی‌های موتور جستجوی مبتنی بر موجودیت هستند. یعنی مستقل از زبان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن