متا دیسکریپشن در سئو چیست؟

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا چیست؟ حرفه ای بنویسید

توضیحات متا (meta description) توصیف یک صفحه را تنها در یک یا دو جمله تعریف می کند و در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده می شود. متا دیسکریپشن یکی از مهم ترین فاکتور ها برای جذب کلیک کاربر در SERP می باشد.

توضیحات متا بخشی از خانواده متا تگ ها است، عناصر HTML هستند که در head صفحه تعریف شده اند تا به مرورگرها و موتورهای جستجو کمک کند چه رفتاری در صفحه شما داشته باشند و چه محتوایی از شما را در نتایج جستجو نمایش دهند.

آیا متادیسکریپشن یک عامل رتبه بندی است؟

برای سالیان سئو کارها با قرار دادن کلمات کلیدی متعدد یا کیورد استافینگ از متا تگ ها برای افزایش رتبه بندی سو استفاده می کردند. به همین منظور این عامل از ranking factor خارج شد. بنابراین تاثیر مستقیم در افزایش رتبه بندی شما ندارد.
«چرا که شاهد هستید بیشتر‌ وقت ها گوگل متا مورد علاقه خود را از داخل متن انتخاب می کند و گاهی از اول صفحه و گاهی از وسط یا آخر صفحه یک جمله را بر می دارد»

توضیحات متا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

طول توضیحات متا

در مورد طول توضیحات متا از این قوانین سرانگشتی استفاده کنید:

  • حداکثر طول: 155 کاراکتر یا 920 پیکسل
  • حداقل طول: 70 کاراکتر یا 430 پیکسل

در بیشتر موارد، طول‌ بلند نوشته برای اکثر دستگاه‌های Google، Bing، Yahoo و DuckDuckGo به خوبی کار می‌کنند. با این حال، اندازه این طول تضمینی برای نمایش توضیحات متا توسط موتورهای جستجو نیست.

ویژگی های دیگری که توضیحات متا را عالی می کند

علاوه بر طول مناسب، توضیحات متا عالی دارای موارد زیر است:

  • خوانایی خوب
  • استفاده از کلمات مرتبط
  • رساندن مفهوم کلی متن
  • یونیک بودن

چگونه یک متا دیسکریپشن خوب بنویسیم؟

نوشتن توضیحات متا عالی آسان نیست، به همین دلیل است که در زیر توضیح می دهیم که چه چیزی یک توضیحات متا را عالی می کند:

  • خوانایی عالی: با وجود اینکه فضای بسیار کمی وجود دارد، نکته را به خوبی منتقل کنید.
  • کلمات کلیدی مرتبط: از مرتبط ترین کلمات کلیدی برای هر صفحه استفاده کنید.
  • مفهموم و دید کلی متن را بنویسید.
  • طول خوب: توضیحات متا باید بین 70 تا 155 کاراکتر (430 -920 پیکسل) باشد.
  • منحصر به فرد بودن: هر توضیحات متا باید منحصر به فرد باشد.

سایر موارد راجب یک متا دیسکریپشن خوب از نگاه مهدی نجاری :

  • قرار دادن هوشمندانه کلمه کلیدی که با اینتنت و هدف جستجو یکسان باشد باعث جذب کاربر می شود.
  • متا توضیحات یک نمای کلی از متن صفحه شما باشد.
  • مهمترین مزیت ها و خدمات خود را داخل متا توضیح بیاورید. مثل ارسال رایگان، فروش عمده، پرداخت در محل، دانلود رایگان.
  • چیزی که کاربر به دنبالش است را بیاورید.
  • از تکرار و قطار کردن کلمه کلیدی در اشکال گوناگون پرهیز کنید
  • meta description توصیفی و جذاب باشد.

خوانایی عالی

همانند تگ عنوان، توضیحات متا باید با در نظر گرفتن کاربر نوشته شود. برای یک کاربر، توضیحات متا یک عامل تعیین کننده است که آی روی عنوان شما کلیک کند یا خیر.

از چه چیزهایی اجتناب کنیم:

  • از اینکه اول تمام حروف انگلیسی را با حروف بزرگ یا Capital بنویسید اجتناب کنید، زیرا نادیده گرفته می شود، ولی می توانید همه را حروف کوچک یا بزرگ بنویسید.
  • از استفاده از کاراکترهای خاص مانند ستاره (☆)، نماد حق چاپ (©)، نماد علامت تجاری ثبت شده (®) یا علامت تجاری (™) و موارد دیگر اجتناب کنید. موتور جستجو آنها را دوست ندارد و ممکن است توضیحات متا شما را به کلی نادیده بگیرد.
  • از استفاده بیش از حد کاراکترهای نقطه گذاری مانند نقطه (.)، کاما (،)، خط تیره (-) و لوله (|) خودداری کنید.

کلمات کلیدی مرتبط

هر صفحه باید دارای یک توضیحات متا مرتبط باشد که توضیح دهد کاربران چه چیزی را خواهند دید. موتورهای جستجو اغلب توضیحات متا نامربوط را نادیده می گیرند و توضیحات را از خود قرار می‌دهند. با تعریف متا توضیحات مرتبط، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این امر انجام دهید. برای این کار، مهم است که برای هر صفحه بدانید که مهمترین کلمات کلیدی کدام است.

موتورهای جستجو، عبارت جستجو شده بازدیدکننده را به صورت پررنگ در URL، عنوان و توضیحات فهرست نمایش می دهند. این در هر موتور جستجو متفاوت است، گوگل فقط کلمات کلیدی را در URL و توضیحات پررنگ می کند در حالی که Bing کلمات کلیدی را در عنوان نیز پررنگ می کند. کلمات کلیدی پررنگ راهی برای گوگل و بینگ برای نشان دادن ارتباط بین کلمات کلیدی جستجو و نتایج است، بنابراین استفاده از مهمترین کلمات کلیدی در توضیحات مهم است.

استفاده از مهمترین کلمات کلیدی در توضیحات متا مستقیماً بر رتبه بندی شما تأثیر نمی گذارد: هنگامی که بازدیدکنندگان کلمات کلیدی پررنگ را در نتایج مشاهده می کنند تمایل دارند روی آن نتایج بیشتر کلیک کنند. این نرخ کلیک شما (CTR) را افزایش می دهد، که به نوبه خود در تعیین رتبه صفحه شما نقش دارد. CTR بالا توسط موتورهای جستجو به عنوان سیگنالی در نظر گرفته می شود که یک صفحه برای یک پرس و جو بسیار مرتبط است.

موتورهای جستجو گاهی صرف نظر از تغییراتی که ایجاد می کنید، گاهی اوقات meta description شما را نادیده می گیرند. اگر این اتفاق افتاد، فقط هر از چند گاهی توضیحات متا را تغییر دهید و ببینید آیا توسط موتورهای جستجو انتخاب می شود یا خیر.

مفهوم محتوا را برسانید

بازدیدکنندگان برای ایجاد تبدیل باید تشویق شوند. اغلب به همین سادگی است که از آنها بخواهید اقدامی انجام دهند. در وب‌سایت‌ها این کار معمولاً با میکروکپی و دکمه‌هایی انجام می‌شود که برجسته هستند و حاوی پیامی هستند که بازدیدکننده را برای خرید محصول، ارسال ایمیل یا ردیابی شماره تلفن خود تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وقتی نوبت به توضیحات متا می رسد، مهم است که از بازدیدکننده بخواهید که اقدامی انجام دهد. برای مثال در متادیسکریپشن گفته بشه اگر خرید را آنلاین انجام دهید 20 درصد تخفیف می‌گیرید.

گنجاندن CTA مهم است، اما به همان اندازه مهم است که بگوییم چرا یک کاربر باید اقدام به کلیک کند. مثل رنگ خاص یک محصول به دیگری مزیت دارد: مثلا رنگ صورتی برای خانم ها.

طول مناسب

همانند تگ عنوان، طول کاملی برای توضیحات متا نیز وجود ندارد. پارامترهای مشابه نقش دارند: موتورهای جستجوی مختلف، سیستم عامل های مختلف و دستگاه های مختلف وجود دارد. و اگر توضیحات متا شما خیلی طولانی یا خیلی کوتاه نباشد، هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که موتورهای جستجو آن را نمایش دهند.

  • حداکثر مقدار: 155 کاراکتر یا 920 پیکسل
  • حداقل مقدار: 70 کاراکتر یا 430 پیکسل

لنسخه‌های تبلت و موبایل Google حداکثر عرض بیشتری برای توضیحات متا دارند، با این حال نمی‌توان توضیحات متا خاصی را برای دستگاه‌های مختلف تنظیم کرد، بنابراین توصیه می‌کنیم حداکثر عرض را برای دسک‌تاپ رعایت کنید تا مطمئن شوید توضیحات متا مطابق با آن است.

چرا باید از توضیحات متا استفاده کنید؟

توضیحات متا در میزان فروش شما تاثیر می‌گذارد. توضیحات متا نقش مهمی در تصمیم بازدیدکنندگان برای انتخاب نتیجه برای کلیک کردن دارد. اگرچه هیچ رابطه مستقیمی بین توضیحات متا عالی و رتبه های بالاتر وجود ندارد، توضیحات متا نقش مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارند:

  • توضیحات متا به طور برجسته در SERP نشان داده می شوند و نقش مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارند.
  • موتورهای جستجو تعداد کاربرانی را که روی لیست شما در SERP کلیک می کنند، ردیابی می کنند. هنگامی که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از طریق SERP به وب سایت شما مراجعه می کنند، رتبه شما در طول زمان بهبود می‌یابد.

Meta Description به شدت بر نرخ کلیک (CTR درصد افرادی که روی لیست شما کلیک می کنند) یک لیست را تحت تأثیر قرار می دهد. توضیحات متا میزان فروش شما است که با توضیحات تبلیغات در Google AdWords قابل مقایسه است.

وقتی توضیحات متا وجود نداشته باشد یا خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد، موتورهای جستجو ممکن است توضیحاتی را برای خود تولید کنند. اغلب این کمتر از حد بهینه است، زیرا شما می‌خواهید که به بهترین شکل ممکن به نظر برسد تا افراد را به بازدید از وب‌سایت شما ترغیب کنید.

تاثیرات غیر مستقیم متادیسکریپشن چیست؟

  • قرار دادن کلمه کلیدی در متا باعث ارتباط معنایی آن با عنوان می شود و سیگنالی به گوگل می فرستد.
  • یک توضیح متا خوب می تواند باعث جذب کاربر شود و کاربر بیشتر ترغیب به کلیک می شود.
  • در سرپ کمک می کند محتوای شما از بقیه متمایز به نظر برسد.
  • برای برندینگ و برند سرپ خوب است.

چرا گوگل توضیحات متا را اشتباه نشان می دهد؟

  1. احتمالا متای توضیح نمی تواند پاسخ عنوان را بدهد و هدف جستجو عنوان را ندارد.
  2. متای توضیحات نامرتبط از متن اصلی یا عنوان است.
  3. گوگل تشخیص می دهد قسمتی از متن از توضیحات نوشته شما بهتر است.
  4. متای شما توصیفی نیست و برای پر کردن کلمات کلیدی است.

چگونه مشکل متادیسکریپشن تغییر داده شده توسط گوگل را درست کنیم؟

برای تغییر محتوایی که گوگل اشتباهی نشان داده است، متا توضیحات را تغییر دهید و اجازه دهید صفحه شما مجددا خزیده شود. مثلا بهتر است با فاصله های دو هفته ای تغییر دهید و منتظر بمانید. با این همه دیده می شود گوگل تا ۷۰ درصد مواقع متای خود را قرار می دهد

چرا موتورهای جستجو نسخه قدیمی Meta Description را نشان می دهند؟

به احتمال زیاد از زمانی که شما تغییراتی در توضیحات متا خود ایجاد کرده اید، موتورهای جستجو هنوز از صفحه شما بازدید نکرده اند. موتورهای جستجو برای بازدید مجدد از صفحه شما و پردازش تمام تغییرات به کمی زمان نیاز دارند.

اینکه چقدر طول می کشد در هر صفحه متفاوت است. صفحات معتبر و صفحاتی که اغلب به روز می شوند بیشتر از صفحات نامعتبر و صفحاتی که کمتر به روز می شوند بازدید می شود. موتورهای جستجو ممکن است توضیحات متای جدید را در عرض 2 دقیقه دریافت کنند، اما ممکن است چندین روز یا حتی بیش از یک هفته طول بکشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن