فهرست محتوا
هدف الگوریتم پاندا (Google Panda) حذف صفحاتی با محتوای اسپم و بی ارزش از نتایج جستجو گوگل می باشد.
الگوریتم پاندا به همراه الگوریتم پنگوئن از سال 2016 تا کنون بیشترین تأثیر را بر رتبهبندی وبسایت داشتهاند. بهروزرسانی پاندا فیلتری است برای جریمه کردن محتوای اسپم، در حالی که پنگوئن گوگل فیلتری برای جریمه کردن وبسایتهایی با لینک سازی offpage اسپم و کیورد استافینگ می باشد.
این تغییر الگوریتم برای اولین بار در 23 فوریه 2011 در مارکت جستجوی ایالات متحده معرفی شد و سپس در 11 آوریل 2011 در سراسر جهان برای همه نتایج جستجو به زبان انگلیسی راه اندازی شد.
در 12 آگوست 2011، تغییر در الگوریتم رتبه بندی در سراسر جهان برای همه زبان های موجود، به جز چینی، ژاپنی و کره ای پذیرفته شد.
علت نام گذاری Google Panda همانطور که اغلب تصور می کنند خرس پاندا نیست، بلکه مهندس گوگل، ناونیت پاندا است، که سهم او در نامیدن این الگوریتم تاثیر گذار بود.
چه تغییری در الگوریتم پاندا باعث شد این قدر خاص باشد؟
در مقایسه با تغییرات الگوریتم قبلی، بهروزرسانی پاندا بر رتبهبندی کل یک وبسایت یا زیر بخشهای آن تأثیر میگذارد، در حالی که بهروزرسانیهای گذشته فقط بر صفحات فردی تأثیر میگذارد.
به گفته گوگل، تاثیر تغییر الگوریتم در نتایج جستوجو تقریباً 12٪ برای تمام کوئری های انگلیسی زبان و تقریبا. 6 تا 9 درصد برای همه زبان های دیگر می باشد. بنابراین، بهروزرسانی پاندا تأثیر قابلتوجهی بر تعداد زیادی از وبسایتها داشت.
هدف از آپدیت پاندا چه بود؟
با آپدیت پاندا، گوگل الگوریتم خود را به گونه ای طراحی کرده است که صفحاتی با محتوای با کیفیت رتبه بندی بهتری در SERP داشته باشند. از سوی دیگر، صفحاتی که محتوای ضعیف یا بی فایده دارند جریمه می شوند. به این ترتیب کاربران موتور جستجو باید نتایج جستجوی آموزنده و مناسب تری مشاهده خواهند کرد.
تاثیر آپدیت پاندا گوگل چیست؟
صفحاتی که هیچ ارزش افزوده ای را برای کاربر نشان نمی دادند مثل صفحاتی که رباتی یا با ابزار تولید شده بودند توسط به Panda Update ضربه خوردند. اینها عمدتاً شامل مزارع محتوا میشدند که در آنها محتوای کمی در پیشزمینه بود و در مورد صفحاتی با محتوای خالی، که بدون استثنا برای ایجاد لینک داخلی استفاده میشدند.
همچنین پورتال هایی که صفحات فرعی زیادی برای یک کلمه کلیدی ایجاد کردند و از انواع کلمه کلیدی همان موضوع استفاده کردند تحت تاثیر قرار گرفتند. گوگل معمولاً چنین متون را با شباهت بسیار زیاد را به عنوان محتوای تکراری طبقه بندی می کند.
الگوریتم جدید صفحاتی را با نسبت تبلیغات زیادی نسبت یه محتوا دارند را شناسایی می کند و پس از تجزیه و تحلیل به مرور از نتایج جستجو حذف یا جریمه می کند.
عواملی که آپدیت پاندا مجازات می کند کدامند؟
ارائه دهنده موتور جستجو برای تعیین اینکه کدام صفحات دارای امتیاز مثبت و کدام منفی هستند از عوامل مختلفی استفاده می کند.
گوگل برخی از دلایل مجازات را فهرست می کند، اما از توضیح جزئیات در مورد عوامل اجتناب می کند. بررسی های بسیاری از کارشناسان سئو نشان داد که خطاهای زیر در تعداد زیاد می تواند منجر به جریمه شود:
- زمانی که وب سایت محتوای یونیک کافی نداشته باشد: گوگل استفاده از محتوای تکراری و به اصطلاح duplicate content را دوست ندارد. صفحاتی که محتوای منحصر به فرد بسیار کمی دارند به دلیل به روز رسانی پاندا ارزش خود را از دست می دهند. برای مثال، این شامل صفحاتی میشود بخش زیادی از محتوای خود را از دیگران کپی می کنند.
- نسبت بد محتوا در مقایسه با محتوای ایده آل: گوگل در یک سایت انواع لینکهای هدر، سایدبار و فوتر را در نظر می گیرد و اگر محتوای شما اگر از تبلیغات یا لینک های زیادی استفاده کرده باشد به عنوان ایده آل در نظر گرفته نمی شود.
- صفحات خالی یا Directory که فقط دارای لینک هدایت به صفحه دیگر می باشند.
- تبلیغات بسیار زیاد
- محتوای تولیدی خودکار یا ابزار های اسپین محتوا
- خوانایی ضعیف و کیفیت پایین متن
- سیگنال های منفی از سمت رفتار کاربران
- بک لینک های بد: از آخرین آپدیت الگوریتم پاندا Panda 4.1 نشانه هایی وجود دارد که بک لینک ها یا انکرتکست نیز در به روز رسانی پاندا نقش دارند.
بسیاری از به روز رسانی ها تغییرات قابل توجهی در رتبه بندی ایجاد کردند. تعیین اینکه آپدیت پاندا به طور خاص به چه واکنشی نشان داده است دشوار است. به عنوان یک قاعده، کل دامنهها در گذشته در صورتی که دارای صفحات فرعی بسیار پایینتر بودند، مجازات میشدند و این باعث بهبود رتبه سایت هایی با محتوای خوب شد.
پس از google panda 4.0 بسیاری از سایت هایی که در آپدیت قبلی افت کرده بودند دوباره شروع به رشد کردند، اما سایت هایی که از طریق ابزار های تولید محتوا در نتایج بودند آسیب نسبتا زیادی دیدند.