بهینه سازی انکر تکست

انکر تکست چیست؟ و چگونه آن را برای سئو بهینه کنیم؟

انکر تکست (anchor text) برچسب لینک لینک یا متن قابل مشاهده و قابل کلیک در یک لینک html است که با کلیک بر روی آن به صفحه هدف منتقل می شوید.

در زمینه لینک سازی خارجی ، بک لینک ها نقش اصلی را ایفا می کنند. اگر می خواهید وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو موفق باشد، لینک های داخلی یا خارجی به صفحات دیگر الزامی است.

همیشه استفاده از بک لینک های برای انتقال Link juice و Trust استفاده کنید. اما یک لینک ساده برای سئو off-page کافی نیست: همچنین باید در هنگام نوشتن انکر تکست مواردی را در نظر بگیرید.

Anchor Text چیست؟

انکر تکست ها متن های قابل کلیک یک لینک یک وب سایت یا یک سند هستند. بنابراین متن لنگر متن مرجع یا لینک نیز نامیده می شود. برای تأکید متن های لینک معمولاً رنگی یا زیر خط کشیده می شوند تا از بقیه متن متمایز شوند.

همچنین گزینه ای برای نمایش لینک و انکر تکست وجود دارد که با حرکت موس بر روی آن قابل مشاهده می شود. متن لنگر به عنوان یک لینک قابل کلیک در متن وب سایت نمایش داده می شود.

چگونه یک انکر تکست خوب بنویسیم؟

هنگام crawl یک سایت، خزنده ها پیش از همه لینک های صفحه را خزش می کنند. سپس محتوای انکر تکست ها در ارزیابی گوگل برای رتبه بندی در نتایج موتور جستجو گنجانده می شود. بنابراین، گوگل به اطلاعات موجود در متن پیوند اهمیت زیادی می دهد.

Anchor Texts به الگوریتم‌های موتور جستجو می‌گوید که موضوع صفحه چیست و یا در صفحه وب بعدی چه کاری می‌توان انجام داد. در استفاده از لینک لنگر اگر یک متن یکسان را برای صفحات مختلف استفاده کنید، موتور های جستجو را به اشتباه می اندازید. همیشه سعی کنید از یک استراتژی متن پیوسته و پایدار و واضح استفاده کنید. همچنین، سعی کنید مرتبط ترین صفحه وب را به موضوع یا پیامی که می گویید لینک دهید.

چرا باید از انکر تکست بهینه استفاده کنید؟

خیلی از سایت هنوز از انکر تکست “اینجا کلیک کنید” استفاده می کنند. این نوع انکر تکست از نظر کاربردپذیری برای کاربر توصیه نمی شود، زیرا حاوی اطلاعاتی در مورد آدرس هدف لینک نیست. حق کاربر است که بداند یک لینک به کجا هدایت می شود، اینطور نیست؟ بنابراین ضروری است که با انکر تکست معنادار باشد تا به کاربر ارزش افزوده ارائه دهید و آنها را در مورد محتوای اضافی کنجکاو کنید.

علاوه بر این، anchor text نقش مهمی در ایجاد ارتباط و ناوبری سایت دارد. مخصوصاً برای افراد نابینا یا کم بینا، یک متن لنگر خوب در پیمایش در صفحات فرعی بسیار کمک می کند، زیرا توسط صفحه خوان ها خوانده می شود.

چه نکاتی را باید در نوشتن انکر تکست رعایت کنیم؟

شباهت انکر تکست و هویت URL های هدف:
اگر در یک صفحه تعدادی لینک وجود دارد که به یک صفحه هدف لینک داده شده است، فقط لینک اول پیج رنک را به آن صفحه منتقل می کند. اما، لینک های بعدی همچنان ساختار و relevancy (ارتباط) ایجادمی کنند، به روشی منطقی و ضروری، می توان از بیش از یک انکر تکست برای یک صفحه وب استفاده کرد. به همین دلیل بهتر است لینک اول مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

تعداد لینک ها و متن های انکر:
همچنین، اگر تعداد لینک‌های زیادی در یک صفحه وب داشته باشید، میزان انتقال PageRank به صفحه وب مورد نظر با هر کدام رقیق تر می شود. طبق گفته گوگل، شما می توانید حداکثر بین 100 تا 150 لینک در یک صفحه وب استفاده کنید. این فاصله همچنین می تواند با توجه به موضوع یا اهداف صفحه وب متفاوت باشد. معمولا لینک هایی که از طرف کاربر بازخورد بهتری بگیرند (بر روی آن ها کلیک شود) پیج رنک بهتری دریافت می کنند.

متن کلی و متن Wrapper:
در نهایت، متن کل محتوا مهم است. اگر لینکی به فروشگاه پیتزا با انکر تکست «خدمات تحویل پیتزا» بدهید که ترافیک بدی دارد، از آنجایی که متن کل و زمینه کلی برای فروشگاه بد است، رتبه آنها را افزایش نمی دهد. برعکس، ارزش صفحه را از بین خواهد برد.

انواع انکر تکست برای اهداف سئو و UX

  • انکرتکست با کلمه کلیدی دقیق (Exact Match): استفاده از کوئری دقیق.
  • عبارتی که در آن از انکر تکست استفاده شده باشد(Phrase Match): کلمه کلیدی دقیق نیست ولی کوئری داخل عبارت قرار دارد.
  • انکر تکست ساختار جزئی (Partial Match): تنها بخشی از کوئری داخل متن لنگر بیاید.
  • انکر تکست برند (Brand): استفاده از برند وب سایت یا شرکت در متن لینک.
  • آدرس خام (Naked Url): آدرس صفحه یا سایتی به عنوان انکر تکست استفاده شود. همچنین می تواند آدرس بدون لینک باشد.
  • متن لنگر بدون ساختار (Non-Contextual): در آن کوئری یا کلمه کلیدی مرتبطی استفاده نشودو مثل: در اینجا کلیک کنید.
  • لینک تصویر: نوشته های روی تصویر، متن جایگزین تصویر، عنوان تصویر یا توضیحات تصویر به عنوان لینک منبع برای گوگل شناخته شود.

انواع دستکاری یا سو استفاده از انکر تکست

  • متن لنگر هدفمند: در این روش بجای استفاده از کوئری دقیق از کلمات کلیدی مشابه یا هم خانواده استفاده می کنند.
  • لینک انکر تکست یک طرفه: در این روش صفحات مرتبطی ساخته می شود که فقط به شما لینک دهد. مثل روش های pbn.
  • استفاده از انکر تکست زیاد
  • استفاده ار انکر تکست نامربوط: بیشتر در سئو منفی استفادهمی شود و برای گیج کردن موتور جستجو در مورد ارتباط موضوعی صفحه هدف می باشد.

با گذشت زمان، گوگل و سایر موتورهای جستجو الگوریتم های خود را در برابر این روش های اسپم بهبود دادند. گوگل هر روز 25 میلیارد صفحه وب اسپم پیدا می کند و در 99٪ موفق عمل می کند. همیشه سعی کنید از انکر تکست های طبیعی استفاده کنید و سعی نکنید پروفایل بک لینک خود را تنظیم کنید. خوشبختانه می توانید با سرویس خرید بک لینک با کیفیت و ارزان از انواع لینک ها بهره ببرید و دارای تنوع لینک سازی باشید.

تغییرات اجرای انکر تکست پس از به روز رسانی پنگوئن گوگل

در گذشته سئو سایت با روش های اسپمی مثل بهینه سازی بیش از حد و کیورد استافینگ کاملا عملی بود و همچنین سو استفاده از انکرتسکت ها رواج زیادی داشت.

اسپمر ها برای ارتقا رتبه در SERP از کلمات کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده می کردند و ساختار نامفهومی در ظاهر سایت ایجاد می کرد. همچنین از انکرتکست های زیادی در قسمت نظرات (کامنت) محصول یا وبلاگ قرار می گرفت. در نهایت گوگل با انتشار الگوریتم پنگوئن بسیاری از این اسپمر ها را نقره دار کرد و روند های مصنوعی از بین رفتند.

از سال 2012، متن لنگر دوباره معنای واقعی خود را دارد یعنی: هدایت کاربر به هدف مورد نظر.

آخرین نظرات در مورد Anchor Texts در سایت مهدی نجاری

نه تنها نوع لینک‌ها، بلکه توضیحات لینک‌، متن لنگر یا انکر تکست برای نمایه سازی توسط موتور جستجو اهمیت زیادی دارد. بنابراین، به انکر تکست های معنادار و حرفه ای توجه کنید، آن وقت هم کاربر و هم الگوریتم گوگل راه شما را در وب سایت شما پیدا می کنند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن