فرمول پیج رنک چیست؟

پیج رنک (Pagerank) چیست؟ و چه چیزی را محاسبه می کند.

با الگوریتم PageRank وب‌سایت‌ها بر اساس لینک‌های دریافتی‌ رتبه‌بندی می‌شوند. نام PageRank در اصل از لری پیج گرفته شده است. او به همراه سرگئی برین این الگوریتم را در دانشگاه استندفورد توسعه داد و آن را در سال 1997 به ثبت رساند.

PageRank یک الگوریتم گوگل است. این الگوریتم ساختار لینک را تجزیه و تحلیل و وزن می کند. اصل اساسی: هرچه لینک های با کیفیت به یک سایت ارجاع دهند، Page Rank این صفحه بالاتر است.

بنابراین هر چه رتبه صفحه بالاتر باشد، اهمیت وب سایت بیشتر می شود. پیج رنک رابطه ای با کیفیت محتوای وب سایت ندارد.

ویدیو آموزش PageRank و محاسبه فرمول آن

در این ویدیو که توسط استاد علیرضا میرزاپور اجرا شده فرمول محاسبه پیج رنک و تمامی ابهامات pagerank صحبت شده است و توصیه می شود این ویدیو حرفه ای را ببینید و در نهایت نظرات و سوالات خود را در بخش کامنت های صفحه قرار دهید.

منشا نام PageRank

اصطلاح “PageRank” به رتبه ای که یک وب سایت در نتایج جستجو دارد اشاره نمی کند، بلکه به یکی از توسعه دهندگان الگوریتم – Larry Page – برمی گردد.

او به همراه سرگئی برین در سال 1997 روشی را برای رتبه بندی گره ها در یک پایگاه داده لینک در دانشگاه استنفورد ایجاد کرد که برای آن یک پتنت درخواست شد. PageRank پایه موفقیت جستجوی گوگل و عامل تعیین کننده موتور جستجو شد.

شاید دوست داشته باشید مطالب بیشتری در مورد لینک ها بدانید:

الگوریتم TrustRank چیست؟

چگونه برای سایت جدید لینک سازی کنیم؟

چگونه ریورتاژ آگهی بنویسیم؟

نحوه عملکرد پیج رنک Page Rank

هر صفحه یک مقدار PageRank بین 0 تا 10 دریافت می کند که در هر مرحله رسیدن به سطح بعدی دشوارتر می شود. رتبه صفحه 0، شامل صفحات جدید یا صفحاتی است که به دلیل تخلف پنالتی شده اند.

رتبه صفحه بر اساس اصل محبوبیت لینک است که در آن تعداد لینک های دریافتی معیار اصلی ارزیابی ارتباط یک صفحه است.

در مقایسه با محبوبیت لینک، PageRank به سادگی از تعداد لینک‌ها استفاده نمی کند، بنابراین یک صفحه را به این دلیل که لینک های ورودی بیشتری نسبت به صفحه دیگر دارد، بهتر رتبه بندی نمی کند.

پیج رنک به ارزش صفحات لینک داده شده می‌پردازد. به عنوان مثال، سه لینک خارجی که از سایت های با کیفیت گرفته شده اند بهتر از 20 لینک خارجی از سایت ضعیف می‌باشند.

بنابراین هر چه صفحات لینک دهنده اهمیت بیشتری داشته باشند، رتبه صفحه ای که این لینک ها به آن اشاره می کنند بالاتر می رود.

الگوریتم PageRank در نهایت تمام اسناد موجود در شبکه را با توجه به لینک‌ها یا اهمیت پیوندهای آنها ارزیابی می کند.

فرمول آن به شکل زیر است:

PR (A) = (1-d) + d (PR (T1) / C (T1) +… + PR (Tn) / C (Tn))

توضیحات:

PR (A): پیج رنک یک صفحه A

PR (Ti): پیج رنک Ti، که یک لینک به صفحه A می دهد.

C (Ti): تعداد لینک های صفحه Ti

d: ضریب میرایی – 0 <= d <= 1

برای مطالعه جزیی تر به ویدیو مراجعه کنید.

مدل موج سوار تصادفی (Random surfer) و موج سوار منطقی (reasonable)

به گفته توسعه دهندگان PageRank، این محاسبه بر اساس رفتار یک وبگرد تصادفی در اینترنت و سرور تصادفی است که مسیر خود را در هر صفحه ای آغاز می کند و از طریق لینک‌ها به صفحات دیگر می رود.

این مسیر بی‌پایان نیست، زیرا در یک نقطه یک کاربر تصادفی مسیر را می‌شکند (به جایی دیگری لینک نداده است) که از طریق ضریب میرایی d در نظر گرفته می‌شود.

احتمال اینکه موج سوار از طریق لینک به صفحه دیگری برسد به تعداد لینک های موجود در صفحه بستگی دارد. این احتمال تقریباً با PageRank صفحه قابل مقایسه است.

امروزه این مدل تصادفی “قدیمی” شده است، زیرا کاربر دیگر به صورت تصادفی روی لینک ها کلیک نمی کند، بلکه بسیاری از عوامل دیگر بر رفتار او تأثیر می گذارد. بنابراین یک سرور تصادفی نیست، بلکه یک رفتار معقول است.

ارتباط لینک و موقعیت آن در صفحه در مدل سرور معقول نقش دارد. بنابراین کاربر به عنوان مثال کلیک می کند.

اگر لینکی از نظر موضوعی با صفحه ای که در آن قرار دارد مطابقت داشته باشد و اگر لینک در متن باشد به جای پاورقی یا نوار کناری، احتمال پیدا کردن آن بیشتر است. (بنابراین لینک های درون متن و لینک‌هایی که کلیک بیشتری می گیرند اهمیت بیشتری دارند).

محاسبه پیج رنک Page Rank

برای فعال کردن محاسبه page rank، باب واکفر (Bob Wakfer) یک بار صفحه گسترده PageRank را منتشر کرد. روش دقیق محاسبه رتبه صفحه توسط گوگل مشخص نیست، اما به طور کلی این جدول در بیشتر موارد صحیح است [1]:

این جدول روشن می کند: “چند لینک با PR x برای رسیدن به PR x لازم است؟”. به عنوان مثال، اگر قرار است رتبه صفحه 6 به دست آید، سه بک لینک با PR 7 مورد نیاز است. اگر می خواهید به یک PR 6 با لینک های PR 6 برسید، 18 قطعه از قبل مورد نیاز است.

اساساً اگر از سایتی که 2 پیج رنک از شما بالاتر دارد یک لینک بگیرید یک رتبه پیج بالاتر می روید. به عنوان مثال، می توان به PR 2 با لینک PR 4 یا PR 6 با لینک PR 8 دسترسی پیدا کرد.

هرچه رتبه صفحات لینک شده کمتر باشد، برای رسیدن به یک پیج رنک خاص، به لینک های بیشتری نیاز است. محاسبه PageRank یک فرآیند بسیار پیچیده است و نمی توان آن را در یک جدول ساده نشان داد.

بسته به لینک‌ خروجی یک وب سایت، جدول ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد. با این حال، به عنوان یک راهنمای تقریبی، مدتهاست که در صحنه سئو اهمیت زیادی داشته است.

یک بار استفاده برای بهینه سازی موتورهای جستجو

قبل از سال 2016، وب مسترها و سئوکاران می توانستند با استفاده از PageRank ارزیابی اولیه از قابلیت اعتماد بودن یک وب سایت را انجام دهند. وزن دهی در مقیاسی از 0 تا 10 انجام می‌شد. وب سایت هایی با رتبه صفحه 0 یا جدید بودند و یا رتبه بندی نشده بودند یا احتمالاً جریمه شده بودند.

هرچه رتبه صفحه بالاتر بود، اعتماد یک وب سایت بالاتر بود. به عنوان مثال، برای مدت طولانی وب سایت کاخ سفید در ایالات متحده آمریکا یکی از سایت هایی با بالاترین اعتماد و PR 10 بود. وب سایت های شهرها، دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی و سازمان های غیر انتفاعی رتبه بالایی داشتند.

امروز گوگل برای جلوگیری از سو استفاده داده های پیج رنک را برداشته است.

استفاده جایگزین از الگوریتم PageRank

الگوریتم مشابهی برای اولین بار در اواسط قرن گذشته در “جامعه سنجی” استفاده شد. در آن زمان برای محاسبه وضعیت یک فرد در جامعه استفاده می شد. در دانشگاه ایالتی واشنگتن، مشخص شد که الگوریتم پیج رنک گوگل نیز می تواند برای تعیین موقعیت مولکول های آب در میان سایر مواد شیمیایی سمی استفاده شود.

با MozRank، شرکت Moz یک عامل داخلی برای ارزیابی محبوبیت لینک معرفی کرده است. Ryte’s OPR یا Oncrawl’s LinkFlow نیز یک عامل داخلی است که نشان دهنده محبوبیت لینک یک صفحه است.

پیج رنک داخلی در برابر پیج رنک عمومی

گوگل در رتبه صفحه بین خارجی/عمومی و داخلی تمایز قائل می شود. به گفته این شرکت، پیج رنک داخلی، که فقط برای گوگل قابل مشاهده است، به طور منظم به روز می شود، در حالی که پیج رنک عمومی به خارج از سایت در فواصل زمانی بسیار متفاوت به روز می شود.

پیج رنک قابل انتقال Passing PageRank

یک صفحه با رتبه بالا می تواند رتبه بالای خود را به صفحاتی که از طریق بک لینک به آنها ارجاع می دهد منتقل کند.

با این حال، هر چه تعداد لینک های دیگر در صفحه بیشتر باشد، ارزش لینک کاهش می یابد و به اصطلاح Link Juice کمتری دارد. به عنوان مثال، تکنیک PageRank Sculpting سعی می کند رتبه صفحه یک وب سایت را به صفحات فرعی آن منتقل کند.

PageRank از چه زمانی به نمایش گذاشته شد؟

گوگل برای اولین بار مقادیر PageRank را در سال 2000 با استفاده از نوار ابزار اینترنت اکسپلورر منتشر کرد. در آنجا، این رتبه بندی کیفیت وب سایت نه تنها در مقیاس 1 تا 10 نمایش داده می شد، بلکه به صورت گرافیکی با نواری با رنگ سبز برای بالا، و رنگ قرمز برای رتبه پایین نمایش می‌داد.

با این حال، از آوریل 2016، نوار ابزار PageRank دیگر وجود ندارد. دیگر راهی برای نمایش عمومی صفحه رنک وجود ندارد. طبق گفته گوگل، PageRank همچنان به صورت داخلی برای ارزیابی نتایج جستجو استفاده می شود.

آخرین به روز رسانی نوار ابزار پیج رنک در دسامبر 2013 انجام شد. حدود یک سال بعد، جان مولر گفت که بعد از این به روز رسانی دیگری انجام نشد و احتمالاً نوار ابزار در آینده به روز نخواهد شد.

ارتباط پیج رنک در سئو

گوگل تاکید می کند PageRank نقش بسیار کمی در رتبه بندی دارد. در حالی که این الگوریتم در ابتدا اساس نتایج جستجو را تشکیل می‌داد، امروزه بسیاری از عوامل دیگر وجود دارند که بر رتبه‌بندی یک وب‌سایت تأثیر می‌گذارند و با توجه به تجربه کاربر بسیار مرتبط‌تر هستند.

طبق گفته گوگل، PageRank نقشی فرعی در رتبه بندی وب سایت ها دارد. از آنجایی که دیگر نمی توان آن را در نوار ابزار یا برنامه های دیگر نمایش داد دیگر برای مدیران وب سایت قابل استفاده نیست.

برای مدت بسیار طولانی، انتشار داده‌های PageRank به این معنی بود که مدیران وب‌سایت‌ها و سئوکاران تنها بر روی این ارقام کلیدی تمرکز می‌کردند و هسته اصلی بهینه‌سازی موتورهای جستجو را نادیده می‌گرفتند.

حذف آن احتمالاً دلیلی برای پایان دادن به دسترسی عمومی به روابط عمومی توسط گوگل بوده است.

بر اساس تجربه اینکه پیج رنک اهمیت خود را از دست داده است کاملا اشتباه است، زیرا همچنان بک لینک مهمترین فاکتور برای ارتقا رتبه صفحات می باشد (در کنار رعایت اصول پایه)، اما اینکه دیگر به روش های قدیمی نمی توان امتیاز آن را بدست آورد کمی تفکرات را به مسائل دیگر منحرف کرده است.

مورد دیگر این است گوگل به دلیل سیاست هایش سعی می کند مسائل مربوط به لینک سازی و خرید و فروش لینک را که تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت دارند را پنهان کند.

چرا گوگل می‌گوید اهمیت پیج رنک را در الگوریتم خود کاهش داد؟

الگوریتم PageRank مبتنی بر لینک است، بنابراین محتوا که معیار مهم تری برای کاربر است، نادیده گرفته می شود. الگوریتم‌های موتور جستجوی توسعه‌یافته‌، این نقص را با افزودن معیارهای رتبه‌بندی دیگری در نظر می‌گیرند.

علاوه بر این، امکان خرید بک لینک برای دریافت رتبه های بهتر همچنان وجود دارد. بنابراین علاقه زیادی در صحنه آموزش سئو برای دریافت بک لینک از وب سایت هایی با پیج رنک بالا وجود دارد.

در نهایت رتبه ای که با خرید لینک بدست آمده است چیزی در مورد ارزش افزوده واقعی، اعتماد یا حقوق یک وب سایت نمی گوید.

این احتمالا باعث شده است که گوگل دیگر رتبه صفحه یک وب سایت را به صورت عمومی فاش نکند. برای ارزیابی داخلی وب‌سایت‌ها، Page Rank هنوز برای گوگل اهمیت دارد، حتی اگر این ارقام دیگر توسط گوگل منتشر نشود.

آیا صفحات نو ایندکس فالو pagerank منتقل می کنند؟

صفحاتی که دارای لینک داخلی یا خارجی می باشند و حداقل یکبار کراول شده اند دارای پیج رنک می باشند و می توانند آن را انتقال دهند.

اما اگر صفحه برای مدتی طولانی نوایندکس باشد گوگل کم کم کراول آن صفحه را کمتر می کند و در نهایت آن را نوفالو در نظر می گیرد و بنابراین قدرت پیج رنک آن از بین می رود. (نقل قول از شهرام رهبری).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن