چرا link juice مهم اس؟

چرا Link Juice (Link Equity) مهم است؟ چگونه آن را استفاده کنیم؟

Link Equity که به صورت عامیانه به Link Juice معروف است یک فاکتور رتبه بندی است که ارزش و قدرت را از طریق لینک از سایتی به سایت دیگر انتقال می دهد.

Google juice یا link juice توزیع یا قدرت بک لینک ها (PageRank) در یک سایت را توصیف می کند. تعداد و کیفیت لینک ها تعیین می کنند لینک جویس چگونه تشکیل شده و چه تاثیری بر صفحات فرعی دارد.

اکثر سئوکاران TrustRank لینک ها را محاسبه نمی‌کنند. اگر شاخص اطمینان و یادداشت اطمینان الگوریتم TrustRank را در نظر بگیرید، درک Link Equity ممکن است تغییر کند.

قدرت لینک در حوزه سئو، ارزش یک لینک است و به کیفیت لینک معروف است که اطلاعات ارزشمندی را در زمینه لینک سازی خارجی و تأثیر بک لینک‌ها توصیف می‌کند. لینک‌های با کیفیت PageRank شما را بهبود می بخشند.

بک لینک های هدفمند رتبه صفحه را افزایش می دهند. ارجاع با لینک از یک سایت معتبر به سایت دیگر مثل یک معرفی و توصیه نامه برای سایت شما می باشد. هرچه قدرت بک لینک ها بیشتر باشد، رتبه صفحه شما بالاتر می رود.

Link Equity مهار TrustRank ،AuthorRank و پیج رنک می باشد

الگوریتم‌های فردی PageRank، TrustRank یا AuthorRank فاکتورهای ارزیابی وب‌سایت‌ها و محتوای وب را نشان می‌دهند، ولی Link Juice یک فراترم است که چندین فاکتور ارزیابی را امکان‌پذیر می‌کند.

کیفیت لینک های ورودی، تعداد تمام لینک های ورودی و نحوه توزیع آن ها بخشی از مفهوم قدرت لینک (link strength) است.

اصطلاح “link juice” را می توان برای تجسم رودخانه ای با شاخه های متعدد به کار برد: صفحه اصلی به عنوان رگ اصلی بیشترین آب پیوند را دارد، صفحات فرعی شاخه های کناری شناخته می شوند و قدرت از شاخه اصلی به آن ها منتقل می شود. این مهم است که جریان قدرت را از طریق لینک های داخلی به سایر صفحات منتقل کنیم.

استفاده از لینک های داخلی و ایجاد یک سلسله مراتب در سایت می تواند Link Juice را در کنار خزیدن و ارزیابی سایت توسط موتورهای جستجو افزایش دهد. همچنین استفاده از نقشه های سایت کوچکتر با فایل sitemap index برای URL های طبقه بندی شده می تواند به این فرآیند کمک کند.

نشان دادن زمینه صفحه وب و ارتباط آن با سایر صفحات وب، امتیاز مرتبط بودن (relevancy) برای یک موضوع را افزایش می دهد. لینک از یک صفحه به صفحه وب دیگر می تواند رتبه های مختلفی را برای کوئری های مختلف به همراه داشته باشد.

ایجاد ارتباط عملی بین صفحات وب

توصیه می شود link juice را به صورت هدفمند کنترل کنید. در عمل، لینک های داخلی به طور خاص برای تقویت صفحات فرعی تنظیم می شوند. صفحات فرعی مانند شرایط و ضوابط یا روش های ارسال محصول را می توان به گونه ای تغییر داد که قدرتی از لینک ها دریافت نکنند.

به عنوان مثال، در سئو OnPage صفحاتی که دارای Link Juice زیادی هستند فقط به صفحات مهم و پول ساز لینک داخلی دهند که هدف اصلی توزیع Link Equity است.

از لینک‌های داخلی می توان برای توزیع رتبه صفحه در بین صفحات فرعی استفاده کرد. اگر رتبه صفحه را به روشی غیر صحیح توزیع کنید، موتور جستجو می بیند که ساختار لینک داخلی و صفحات وب مهم شما به همراه جریان کاربر سازگار نیستند. این باعث می شود موتور جستجو سیگنال درستی از ساختار شما بدست نیاورد و از این رو اگر ساختار لینک داخلی مناسبی نداشته باشید، ممکن است از Link Juice یا Equity بهره نبرید.

در گذشته، سئوکاران سعی کردند از ویژگی nofollow به عنوان بخشی از پیج رنک Sculpting استفاده کنند تا link juice را انتقال ندهند. تلاش برای کنترل قدرت لینک با استفاده از ویژگی nofollow، که یک اقدام ضد اسپم بود به نفع گوگل نبود. زیرا از nofollow سوء استفاده می‌ شد.

نتیجه این بود که گوگل در سال 2009 “قوانین بازی” را تغییر داد و لینک‌های nofollow داخلی نیز توانستند Link Juice را منتقل کنند. به همین دلیل توصیه می شود برای لینک داخلی بیشتر از لینک های dofollow استفاده کنید.

برای حذف صفحات از خزیدن، باید به جای آن از فایل robots.txt استفاده شود. اما حتی برای صفحاتی که قرار است با noindex حذف شوند، توصیه می‌شود که ویژگی «follow» را اضافه کنید تا خزنده بتواند لینک را دنبال کند و قدرت لینک را از این صفحات به دیگری انتقال دهند.

چگونه می توانم link juice را در وب سایت خود توزیع کنم؟

تصور کنید شما قیمت بک لینک را در سایت ها بررسی کردید و با خرید آن قدرت لینک زیادی دریافت کردید، اما چگونه می‌توانید «link juice» را در وب‌سایت جریان دهید؟

اکنون مهم است که سایت خود را به خوبی ساختار بندی کنید. اینجاست که اصطلاح «سیلویی کردن» به میان می آید. شما باید وب سایت خود را به صورت منطقی و بر اساس موضوع مرتب کنید. هدف این است که تمام صفحات فرعی مرتبط با “link juice” کافی تقویت کنید.

معیارهای موتور جستجو برای Link Equity (قدرت لینک)

موتورهای جستجو از تعدادی معیار به عنوان شاخصی برای ارزیابی کیفیت لینک ها استفاده می کنند. بنابراین، در اینجا به بررسی اجمالی مهم ترین عوامل می پردازیم:

  • وب سایت های مرتبط با محتوا: اگر وب سایت ها با لینکی که از نظر موضوعی مشابه است به یکدیگر لینک دهند، تأثیر مثبتی بر قدرت لینک دارد. لینک های نامرتبط با موضوع باعث کاهش کیفیت لینک می شوند.
  • عمر لینک: سن یک لینک در اینترنت اطلاعاتی در مورد قابلیت اعتماد بودن آن به موتورهای جستجو می دهد. دوام یک لینک کیفیت آن را افزایش می دهد.
  • اقتدار (قدرت) وب سایت ارجاع دهنده: اگر وب سایت های شناخته شده و بسیار پربازدید به وب سایت شما لینک دهند، کیفیت بالایی ایجاد می کنند. صفحاتی که محتوا و در نتیجه ارزش افزوده خاصی را ارائه می دهند، رتبه صفحه را افزایش می دهند.
  • موقعیت لینک: لینکی که در بدنه محتوا و در بین جمله است قدرت بیشتری از لینک فوتر دارد. لینک ها در صفحه اصلی کیفیت بالاتری نسبت به بک لینک ها در صفحات فرعی دارند. همچنین، ترتیب لینک‌ها برای جریان PageRank اهمیت دارد.
  • تعداد بک لینک ها: تعداد زیاد لینک ها در یک وب سایت یا یک صفحه قدرت انتقالی هر لینک را کاهش می دهد.
  • از لینک های اسپم خودداری کنید.

تفاوت Link Juice و PageRank در چیست؟

در عمل، از لینک juice مترادف با پیج رنک استفاده می شود. به بیان دقیق تر، Pagerank اصطلاحی است که توسط گوگل ابداع شده است و توصیف می کند که یک لینک چقدر می تواند به صفحات فرعی قدرت بخشد. رتبه صفحه را می توان به وضوح محاسبه کرد، در حالی که Link Juice بیشتر ساختاری برای توصیف انتقال قدرت لینک است.

PageRank رویه‌ای است که به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد با استفاده از یک الگوریتم بر اساس لینک‌های ورودی آن‌ها ارزیابی شوند. اساساً، وزن صفحه ای که لینک های ورودی زیادی دارد بیشتر از صفحات دیگر است.

اگر می خواهید وب سایت شما در نتایج SERP رتبه بالایی داشته باشد، باید قدرت و اعتماد دامنه خود را علاوه بر بسیاری از عوامل دیگر نشان دهید. سایتی که برای کاربر ارزش ایجاد می کند و محتوای خوب دارد و از سایت های معتبر لینک دارد در نزد گوگل دارای اعتماد و اعتبار است.

همچنین اعتماد دامنه را می توان با لینک های ورودی یا سن دامنه افزایش داد. به طور کلی، جنبه های مختلفی وجود دارد که می تواند بر اعتماد دامنه (domain trust) تأثیر بگذارد.

اهمیت link juice برای سئو چیست؟

حتی اگر link juice یک مفهوم انتزاعی باشد، سئوکاران می توانند از آن به عنوان راهنما استفاده کنند. گرفتن لینک از سایت های معتبر مهم است، زیرا قدرت را به سایت شما منتقل می کند و از طرفی انتقال دادن این قدرت و جریان “PageRank flow” در بین صفحات فرعی شما اهمیت دارد. همینطور در لینک سازی داخلی مهم است که از انکرتکست با کلمه کلیدی مرتبط با صفحه هدف استفاده کنید. به این ترتیب، علاوه بر توزیع Link Juice، مرتبط بودن صفحه نیز می تواند تأثیر گذار باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن