فهرست محتوا
تگ نوفالو (Nofollow) به خزنده های موتور جستجو فرمان میدهد که لینک ها را دنبال نکنند. لینکهای Nofollow نشان میدهند که یک ناشر محتوا چقدر به URLهای وبسایتهای دیگر به عنوان منبع اعتماد دارد. “rel=nofollow” یک تگ HTML است.
با روی کار آمدن ویژگی نوفالو موارد دیگری چون “user-generated” و “sponsored” اضافه شد. ویژگی “sponsored” برای لینک های تبلیغاتی خریداری شده استفاده می شود و ویژگی “user-generated” برای لینک هایی که کاربران در سایت محتوایی یا پست مهمان ایجاد می کنند به کار می رود.
ویژگی نوفالو از طرف سئوکاران دیگر دستوری به ربات های گوگل نمی باشد، بلکه گوگل به صورت اختیاری با الگوریتم های مخفی خود با آن رفتار می کند، زیر وب مستر ها برای سو استفاده در زمینه PageRank و Link Sculpting از لینک Nofollow استفاده می کردند.
لینک Nofollow چیست؟
لینکهای Nofollow پیوندهایی هستند که با تغییرات “rel=’nofollow” یا “ugc” و “sponsored” استفاده میشوند تا خزنده موتور جستجو همچنان در همان دامنه باقی بمانند و PageRank صفحه به دیگری منتقل نشود. PageRank Sculpting یک اصطلاح قدیمی در سئو است که اجازه ندهید Link Juice به صفحات فرعی غیر مهم برسد، همچنین گوگل بر اساس بیانیه های رسمی گوگل لینک های nofollow را نمی خزند.
تفاوت بین لینک follow و nofollow چیست؟
در صفحه وب، هنگام خواندن یک مقاله یا اسکرول به پایین، تفاوت بین لینک فالو و نوفالو قابل درک نیست، زیرا برای کاربر مشخص نیست. در زیر، یک لینک nofollow شده با انکرتکست را مشاهده خواهید کرد.
<a href="https://www.example.com/" rel="nofollow"</a>
ویژگی “rel=’nofollow” در تگ HTML “” به این معنی است که خزنده موتور جستجو نباید از این لینک برای خزیدن یا اتصال این صفحه وب به صفحه دیگری در نمودار لینک (link graph) استفاده کند و جریان پیج رنک و ارتباط را منتقل نکند.
در زیر نمونه ای از لینک dofollow را مشاهده خواهید کرد.
<a href="https://www.kabodseo.ir/" rel="dofollow"</a>
لینکهای “rel=’dofollow” برعکس لینکهای “nofollow” هستند. پیوندهای Dofollow مقدار پیشفرض هر پیوندی در تگهای HTML “” هستند، استفاده از آنها به طور خاص ضروری نیست.
تفاوت ویژگی لینکهای Nofollow ،UGC و Sponsored
ویژگیهای Nofollow، ugc و sponsored را می توانیم استفاده کنیم تا . برخی تفاوت های معنایی و هدف گرا بین ویژگی های ugc، sponsored و nofollow وجود دارد. در جدول زیر، ممکن است تفاوتهای nofollow، sponsored و ugc را درک کنید و ببینید چه زمانی باید از کدام یک از این موارد استفاده کنید.
توصیف | rel Value |
rel=”sponsored” باید برای لینکهای حمایت شده، پولی و تبلیغاتی استفاده شود که برای اهداف بازاریابی اضافه می شوند. اگر می خواهید از جریان “PageRank” به یک صفحه وب دیگر جلوگیری کنید، می توانید به جای nofollow از “rel=’sponsored” استفاده کنید. از آنجایی که nofollow یک اشاره است، برخلاف لینکهای پولی، همچنان pagerank را منتقل می کند، اما میزان آن تا حد چشمگیری کاهش می یابد. | rel=”sponsored” |
لینکهای محتوای تولید شده توسط کاربر مانند پست های انجمن، نظرات کاربران، پست های وبلاگ اعضا باید با ویژگی “ugc” استفاده شوند. مشخص نیست وزن یک لینک تولید شده توسط کاربر نسبت به یک لینک در بدنه محتوا توسط ناشر چقدر است، اما طبیعتا آن قدرت را ندارد. اما می تواند پیج رنک کمی انتقال دهد و همینطور سینگنال شبکه اجتماعی دارد. | rel=”ugc” |
طبق دستورالعمل Google و بیانیههای رسمی Google، اگر نمیتوان از «sponsored» و «ugc» استفاده کرد، باید از ویژگی nofollow استفاده شود. همچنین استفاده از nofollow بدون اسپانسر و مقادیر ugc توسط گوگل پذیرفته شده است. | rel=”nofollow” |
با توجه به بیانیهها و دستورالعملهای رسمی گوگل، استفاده از چندین مقدار برای یک لینک امکانپذیر است. بنابراین، یک لینک می تواند در عین حال اسپانسر، ugc باشد و همچنین استفاده از این دو با nofollow پذیرفته می شود. می توانید چندین ویژگی nofollow را با فاصله یا کاما جدا کنید. | Multiple values |
ویژگی Nofollow چه زمانی معرفی شد؟
گوگل ویژگی Nofollow را در سال 2005 با توضیحات زیر معرفی کرده است.
این فقط راهی است برای اطمینان از اینکه هرزنامهنویسان از سوء استفاده از مناطق عمومی مانند نظرات وبلاگ، بکبکها و فهرستهای ارجاعدهنده سودی نبردند به طور مثال کاربران در قسمت نظرات سایت به کاشت مو در سایت خود لینک می دهند و گوگل با ایجاد این لینک از روش های اسپم جلوگیری کرد.
نقل قولی از دستورالعمل رسمی Google در مورد هرزنامه Nofollow Attribute و Comment در زیر آمده است.
اگر نمیتوانید یا نمیخواهید محتوای صفحاتی را که از سایت خود به آنها لینک میدهید تضمین کنید – برای مثال، نظرات غیرقابل اعتماد کاربران یا ورودیهای پست مهمان – نباید آن لینکها را دنبال کنید. این امر می تواند اسپمرها را از هدف قرار دادن سایت شما منصرف کند و به سایت شما کمک می کند تا به طور ناخواسته رتبه صفحه را به سایت های بد در وب منتقل نکند.
Google Webmaster Guideline
ویژگی Nofollow در برابر هرزنامه نظرات معرفی شده است. موتورهای جستجوی دیگر مانند یاهو و بینگ پس از این اعلام تصمیم گوگل را دنبال کردند. اما همه این موتورهای جستجو تگ nofollow را متفاوت تفسیر کرده اند.
چگونه موتورهای جستجو برچسب Nofollow را تفسیر می کنند؟
درک گوگل از ویژگی nofollow در طول سال ها تغییر کرده است. در برابر هرزنامه نظرات شروع شد و سپس با لینک های منبع و لینک های پولی همراه ادامه یافت، اما در این سال ها، هر موتور جستجو درک خود را از ویژگی nofollow داشت. در زیر، خواهید دید که کدام موتور جستجو برای تگ nofollow چه کاری انجام می دهد.
rel=”nofollow” Action | Yahoo! | Bing | Ask.com | Baidu | |
---|---|---|---|---|---|
استفاده از لینک برای رنکینگ | خیر (اگر الگوریتم تصمیم بگیرد ممکن است استفاده شود) | نه | نه | هیچکدام | نه |
لینک را دنبال می کند | خیر (اگر الگوریتم تصمیم بگیرد ممکن است استفاده شود) | بله | هیچکدام | نه | هیچکدام |
ایندکس کردن صفحه ای که به آن لینک شده | خیر (اگر الگوریتم تصمیم بگیرد ممکن است استفاده شود) | بله | نه | نه | هیچکدام |
وجود لینک را نشان می دهد | فقط برای صفحات ایندکس شده قبل | بله | بله | بله | هیچکدام |
در صفحه نتایج برای انکرتکست | فقط برای صفحات ایندکس شده قبل | بله | فقط برای لینک های ایندکس شده | بله | هیچکدام |
موارد بیشتری در مورد بکلینک ها بدانید:
چگونه برای سایت جدید لینک سازی کنیم؟
چرا گوگل تصمیم گرفت از Nofollow به عنوان یک راهنمایی به جای فرمان برای Googlebot استفاده کند؟
گوگل تصمیم گرفت از ویژگی nofollow به عنوان یک اشاره به جای دستور استفاده کند زیرا اکثریت قریب به اتفاق مدیران وبسایتها همه لینکهای خروجی را بدون هیچ دلیل معتبری برای کاربران nofollow میکردند. در اینجا فقط به تقویت PageRank فکر می کرند و اصلا به مواردی مثل تجربه کاربری که برای کاربر مهم است توجه نمیکردند. قرار دادن لینکها بهعنوان nofollow درک ماهیت لینکها را دشوار میکرد، بنابراین گوگل درک خود را در این مورد تغییر داد.
با توسعه الگوریتمهای گوگل مثل یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، گوگل شروع به درک معنای کلمات، اینکه نظرات کاربران حس شوخ طبعی دارند و کدام مقاله توسط یک متخصص نوشته شده است، اتفاق افتاد. با پیروی مایکروسافت بینگ از الگوریتم های پردازش زبان طبیعی (NLP)، رقابتی بین گوگل و بینگ برای بهبود نتایج جستجو با NLP و یادگیری ماشینی وجود دارد.
با درک گوگل از نوشته کاربران در قسمت نظرات سایت و همچنین توانایی درک بیشتر لینک ها زمینه ها را برای ایجاد ویژگی UGC Link آماده کرد.
وب مسترها از تگ های nofollow خارج از زمینه استفاده کرده اند. گوگل ویژگی nofollow را برای جلوگیری از هرزنامه اختراع کرده است، اما وب مسترها از آن برای سو استفاده از پیچ رنک استفاده می کنند.
برخی از وبمسترها از تعداد زیادی لینک خروجی dofollow بدون نگرانی از PageRank صفحه استفاده میکنند، به طوری که گوگل فکر میکند که آنها به طور طبیعی به سایت های دیگر لینک میدهند. برای جلوگیری از این نوع افسانه ها و اقدامات غیر ضروری در صنعت سئو، گوگل تصمیم گرفته است که معنی و قوانین تگ nofollow را تغییر دهد.
در گذشته سئوکاران فکر می کردند لینک نوفالو نرخ خزش سایت، پبج رنک و اعتبار را انتقال میدهد و همینطور تصور میکردند باید بین لینک های فالو و نوفالو باید بالانس ایجاد کنند، زیرا سایت فقط با لینک follow یا nofollow نمیتواند رتبه بگیرد و لینک هایش ignor می شود. بنابراین گوگل تصمیم گرفت سیاست های مبهم و جدید در مورد لینک های nofollow اتخاذ کند.
چرا Nofollow مهم است؟
ویژگی Nofollow مهم است زیرا موتورهای جستجو پیج رنک را برای لینکهای follow دنبال می کنند، می خزند و جریان می دهند. لینکهای Nofollow را نمی توان برای ارتباط دو صفحه وب به یکدیگر یا دسته بندی صفحه وب با سایر لینکهای nofollow استفاده کرد. از آنجایی که گوگل معنای ویژگی nofollow را برای Googlebot تغییر داده است، فرض می کنیم که اگر ویژگی Nofollow در جای خود استفاده شود، به درستی کار خواهد کرد.
آیا لینک های Nofollow به سئو کمک می کنند؟
بله، گوگل صفحات وب را از طریق لینک ها کشف می کند. گوگل می تواند موضوع و کیفیت یک صفحه وب را از طریق لینکها درک کند. از آنجایی که ویژگی Nofollow اکنون یک اشاره است، Googlebot ممکن است تصمیم بگیرد که لینک nofollow شده را دنبال کند و آن را در محاسبه رتبه بندی لحاظ کند. همچنین، به تنوع بخشیدن به پروفایل بک لینک یک وب سایت با توزیع طبیعی تر کمک می کند. اگر یک پروفایل غنی ندارید می توانید با خرید انواع بک لینک پروفایلی، وب 2، پست مهمان، کامنتی و غیره آماده سازی ایجاد لینک های قدرتمند را انجام دهید.
برای اولین بار سال ها پیش، مت کاتز جمله زیر را در مورد اینکه چگونه nofollow می تواند بر جریان صفحه رتبه از طریق پیوندها تأثیر بگذارد، داشت.
چه اتفاقی میافتد وقتی صفحهای با “ده امتیاز پیج رنک” و ده لینک خروجی دارید و پنج تا از آن لینکها nofollow میشوند، چه اتفاقی میافتد؟ در اصل، پنج لینک بدون nofollow هر کدام دو امتیاز از رتبه صفحه را به دست میآوردند. چند سال پیش، گوگل نحوه جریان PageRank را تغییر داد به طوری که پنج لینک بدون nofollow هر کدام یک امتیاز از پبج رنک را به دست آوردند.
Matt Cutts