پیلار و کلاستر به چه معناست؟

صفحات Pillar Content و Topic Clusters چیست؟

محتوای پیلار (Pillar Content) یک استراتژی بازاریابی محتوا است که محتوای مرکزی و مطالب فرعی را ساختار می دهد.

محتوای پایه محتوای اصلی است که خوشه های موضوعی (Topic Clusters) حول آن گروه بندی می شوند.

موضوع اصلی که جامعیت دارد یا پولساز است و impression بالایی داد را Pillar Content در نظر می‌گیرند و برای این محتوای اصلی موضوعات فرعی را می نویسیم که سرچ اینتنت نزدیکی با موضوع اصلی دارند. به طور فرضی محتوای پیلار می شود درخت و موضوعات فرعی می شود شاخه های آن.

درک قوانین بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) همیشه آسان نیست، زیرا الگوریتم های موتور جستجو دائما در حال تغییر هستند. با این حال، مهم است که همیشه به روز بمانید، زیرا این تنها راهی است که می توانید اطمینان حاصل کنید که پست های وبلاگ شما رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب می کنند. در این زمینه بهتر است، خوشه های موضوعی (Topic Clusters) و استراتژی های محتوایی را که برای ایجاد اعتبار و ارتباط طراحی شده اند یاد بگیریم.

همانطور که فناوری که برای تفسیر و تولید نتایج جستجو استفاده تغییر کرده است، رفتار جستجوی کاربران تغییر کرده است.

تا کنون، کلمات کلیدی longtail تمرکز بیشتر استراتژی های سئو بوده است. اما خیلی چیزها تغییر کرده و رویکردهای جدیدی مطرح می شود که بر سازماندهی ساختاری محتوای شما تأثیر می گذارد.

محتوای پیلار (Pillar) چیست؟

پیلار کلمه انگلیسی ستون است. عبارت کلیدی Pillar Content مخفف یک تغییر پارادایم در بازاریابی محتوا است.

این روند در حال دور شدن از یک استراتژی سئو مبتنی بر کلمه کلیدی است و تمرکز آن بر موضوعات است.

صفحه ستونی (پیلار) اطلاعات جامع و در عین حال فشرده در مورد یک موضوع را ارائه می دهد. یک موضوع یا خوشه محتوا (content cluster) در اطراف این صفحه پیلار گروه بندی شده است.

  • واژه کلاستر به معنی موضوعات محتوایی مرتبط با موضوع اصلی است که با لینک داخلی موضوع اصلی را تقویت می‌کنند و ساختار ایجاد می‌کنند.
  • راز محتوای pillar، ساختار بخشیدن به جنبه های یک موضوع است. پیلار نقطه شروعی برای محتوای تخصصی بیشتر است.
  • به طور مثال موضوع اصلی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی “دوچرخه” است.
  • خوشه های محتوا شامل: دوچرخه کوهستان، دوچرخه مسابقه، دوچرخه الکترونیکی، تعمیر دوچرخه، تور دوچرخه، دوچرخه سواری در تابستان و زمستان، لوازم جانبی و قطعات یدکی دوچرخه، مزایای دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل می باشند.

تمرکز این نوع محتوا بر روی فرمت محتوا نیست، بلکه بر روی ساختار است. محتوا را می توان به اشکال مختلف ارائه کرد: برای مثال به عنوان متن در یک وبلاگ، اما همچنین به عنوان فیلم، گرافیک، کتاب الکترونیکی، پادکست، یا گالری تصاویر.

لینک داخلی اصولی برای محتوای خوشه ای بسیار مهم است که مبتنی بر کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل است، یعنی عبارت‌های جستجوی طولانی‌تر که فقط از یک عبارت کلیدی تشکیل نمی‌شوند. یک مثال: “چگونه تعویض دنده را در دوچرخه تعمیر می کنید؟”

چرا محتوای Pillar بسیار مهم است؟

منطبق کردن محتوا با عبارت های جستجویی که به صورت عامیانه وارد سرچ می‌شوند بسیار مهم شده است.

امروزه عبارات سوالی از طرف کاربران جایگزین کلمات کلیدی ساده شده است.

برخی از این سوالات جنبه های مختلفی از یک موضوع را لمس می کنند و بیشتر این سوالات به صورت محاوره ای مطرح می شوند.

این بدان معناست که سئو داخلی برای موتورهای جستجو بسیار پیچیده تر شده است. در گذشته در بازاریابی درونگرا داشتن رتبه برای یک کلمه کافی بود، امروزه باید تمام سؤالات ممکن را در نظر گرفت.

اما چگونه به جای کلمات کلیدی ساده، سؤالات موضوع محور را هدف قرار دهیم؟ اینجاست که مفهوم Pillar Content وارد می‌شود.

محتوای Pillar محتوای اصلی است، یعنی ستون‌های اساسی یک موضوع. موضوعات ثانویه حول این محتوای اصلی جمع آوری می شوند تا وب سایت به طور کلی تمام جنبه های یک موضوع را به تصویر بکشد. بنابراین دو نکته در اینجا مهم است:

  1. موضوع اصلی (محتوای ستون)
  2. جنبه های ثانویه مرتبط با موضوع (محتوای خوشه ای).

صفحه اصلی پایه اصلی برای خوشه محتوا است. برخی از جنبه های ثانویه موضوع می توانند به نوبه خود دارای صفحات فرعی باشند. این روش یک ساختار درختی با سطوح سلسله مراتبی ایجاد می کند.

جستجوی گوگل در حال تغییر است.

موتورهای جستجو هر روز هوشمندتر می شوند. گوگل در جست و جوی حجم عظیمی از محتوا برای یافتن محتوای مرتبط و بازگرداندن مناسب ترین نتایج به جستجوگر عالی عمل کرده است.

صفحاتی با تعداد زیادی لینک داخلی بی ربط مجازات می شوند. درست مانند کیورد استافینگ که در آن بدون اینکه ارزشی برای کاربر ایجاد شود، کلمات کلیدی زیادی استفاده شده است.

بنابراین جای تعجب نیست که گوگل نحوه نمایش نتایج جستجو را تغییر داده است. این دیگر در مورد نتایج مرتبط با کلیدواژه نیست، بلکه در مورد نتایج مرتبط با موضوع است.

از زمان به‌روزرسانی RankBrain در سال 2015، گوگل توانسته کلمات کلیدی و جملات جستجوهای دیگر را با موضوعات مشابه مقایسه کند. نتیجه این است: اگر موضوع خاصی را جستجو کنید، نتایج مرتبطی را دریافت خواهید کرد که قبلاً هرگز نبوده است.

صرف نظر از اینکه از کدام کلمه کلیدی برای رسیدن به آنجا استفاده کرده اید، حتی اگر دقیقاً ندانید به دنبال چه هستید، گوگل به اندازه کافی هوشمند است تا با استفاده از زمینه جستجوی کوئری متوجه شود. گوگل منظور شما را می داند، نه فقط آنچه را که تایپ کرده اید!(مفهوم را می فهمد نه فقط کلمه کلیدی را).

کابران متفاوت سرچ می‌کنند.

روش جستجوی کاربران تغییر کرده است. در ابتدا ما کلمات را به تنهایی تایپ می کردیم، اغلب مهم ترین کلمات کلیدی در آن گنجانده می شد.

وقتی کسی به دنبال رستورانی در تهران می‌گشت، «رستوران‌ها در تهران» را تایپ می‌کرد و روی نتایج جستجو کلیک می‌کرد تا رستورانی را که در آن نزدیکی بود پیدا کند.

همانطور که موتورهای جستجو هوشمندتر شدند، کاربران جستجوهای طولانی تری را وارد کردند. اکنون اینگونه سرچ می‌کنند: نزدیک من رستوران کجاست؟ در سال 2017، 64 درصد از کل جستجوها شامل عبارات چهار کلمه یا بیشتر بود.

دسته‌های موضوعی Topic clusters نتایج جستجوی مرتبط‌ و رتبه بندی بهتر را امکان‌پذیر می‌کنند

پیش از این، اکثر کارشناسان سئو برای گرفتن رتبه روی کلمات کلیدی خاص تمرکز می‌کردند و با چنین رویکردی معمولا ساختار ضعیفی داشتند و کاربران به سختی می‌توانستند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین برخی از موضوعات آنها در موارد مشابه با هم به رقابت می افتاد.

امروز اگر می‌خواهید رتبه خوبی داشته باشید و همچنین اگر می‌خواهید بهترین پاسخ‌ها را به جستجوگران ارائه دهید، به یک رویکرد جدید نیاز دارید مثل: مدل خوشه های موضوعی (topic cluster model).

ابتدا موضوعاتی را که می خواهید در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنید را انتخاب کنید. سپس محتوا را بر اساس کلمات کلیدی خاصی که مرتبط با این موضوع هستند و به هم مرتبط هستند ایجاد می کنید.

هدف این است که به طور جامع یک حوزه موضوعی را در محتوای خود پوشش دهید و در نتیجه قدرت SEO را ایجاد کنید. با تغییر به این مدل، ساختار وبلاگ ما اکنون به گونه ای طراحی شده است که بسیاری از مقالات مختلف حول یک موضوع (خوشه ای) مرتب شده و از طریق لینک های داخلی به محتوای دیگر در خوشه لینک داده می شود:

در قلب این مدل یک معماری صفحه بهینه سازی شده است که برای یک موضوع چندین صفحه در رتبه بندی قرار می‌گیرند و کاربران می‌تواننپ محتوای مورد نظر را سریعتر پیدا کنند. این معماری بر اساس سه مؤلفه است: محتوای ستونی (pillar)، محتوای خوشه ای (clusters) و لینک های داخلی.

Pillar Content موضوعی را توصیف می کند که وبلاگ نویسان و متخصصان سئو می خواهند به بهترین رتبه ممکن دست یابند که به نوبه خود با ایجاد محتوای خوشه ای خاص تر انجام می شود.

چگونه pillar content ایجاد کنیم؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از تمرکز خود بر روی کلمات کلیدی خلاص شوید. در عوض، روی موضوعاتی تمرکز کنید که می خواهید رتبه خوبی برای آنها کسب کنید. سپس موضوعات مرتبط وبلاگ را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط جستجو کنید.

همچنین، در نظر بگیرید که چه چیزی بیشتر به گروه هدف شما علاقه مند است و با چه چالش هایی روبرو هستند. موضوع شما باید به اندازه کافی گسترده باشد که جایی برای مشارکت بیشتر، یعنی محتوای خوشه ای بیشتر وجود داشته باشد. اما همچنین مطمئن شوید به تمام جنبه های موضوع در یک صفحه بپردازید.

یک صفحه پیلار باید به سوالاتی که کاربران در جستجوی گوگل تایپ می کنند پاسخ دهد. این به نوبه خود باعث می شود آنها با توجه به اطلاعات بیشتر، محتوای شما را با سایر نتایج انتخاب کنند. پس از اینکه بازدیدکنندگان صفحه Pillar شما را مطالعه کردند، باید بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد لینک‌های محتوای خوشه ای خاص تر پیدا کنند.

روش ایجاد محتوای pillar (یا تبدیل صفحات موجود) را می توان در پنج نکته شرح داد:

  1. موضوع را پیدا کنید و آن را با کلمه کلیدی اصلی پیکربندی کنید.
  2. یک نمای کلی از خوشه های موضوعی ایجاد کنید.
  3. محتوا ایجاد کنید.
  4. یک ساختار خوشه ای بسازید که از لینک‌هایی به صفحات جداگانه تشکیل شده است.
  5. خوشه های موضوعی جدید بسازید و موضوعات دیگر را آپدیت کنید.

محتوای ستونی (PILLAR) کمتر در مورد شکل محتوا است، بلکه بیشتر در مورد ساختار آن به روشی کاربرپسند است. مثلا:

  • مروری بر صفحاتی که به طور خلاصه و جامع موضوع اصلی را ارائه می کنند. علاوه بر این صفحات فرعی در مورد جنبه های فردی موضوع تمرکز دارند.
  • محتوای اصلی در قالب‌های رسانه‌ای مختلف (متن، گرافیک، ویدئو، فایل‌های صوتی) که به صورت ساختارمند به هم لینک خورده‌اند و بنابراین تمام جنبه‌های موضوع را روشن می‌کنند.

برای اینکه صفحه پیلار خیلی طولانی نشود، بخش‌های مختصری از هر موضوع را پوشش می دهد و با یک لینک داخلی هوشمند و ساختار یافته کابر را به سمت محتوای مورد نظر هدایت می کند.

صفحات پیلار جامع و به روز هستند

چگونه می توانم برای Pillar Pages محتوای مختلفی پیدا کنم؟ اینترنت ابزارهای متعددی برای این کار ارائه می دهد:

  • ابزار Google Trends می‌توان برای یافتن سؤالات متداول درباره یک موضوع یا مشکل استفاده کرد.
  • ابزارهایی برای یافتن مترادف ها یا ابزارهای TF-IDF اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهند که در آن کلمات کلیدی مرتبط ظاهر می شوند.
  • Google News ابزار خوبی برای الهام گرفتن برای ایجاد صفحات کلاستر فعلی یا به روز رسانی محتوای موجود است.
  • از مفهوم پرسونا می توان به خوبی برای ایجاد محتوای ستونی استفاده کرد. کدام موضوعات مورد توجه شخصیت ها هستند؟ این موضوعات چه ارتباطی با زندگی روزمره، مشکلات یا چالش های گروه هدف دارند؟

یک صفحه پیلار هرگز تمام نمی شود، زیرا باید دائماً تنظیم شود. اما این موضوع در واقع برای کارشناسان سئو چیز جدیدی نیست.

توجه: اصطلاحات pillar content و محتوای cornerstone تا حد زیادی با هم همخوانی دارند.

منظور همان استراتژی بازاریابی محتوا است: ساخت یک صفحه وب که در دراز مدت به یک صفحه تخصصی جامع در یک موضوع خاص تبدیل شود. به طور ساده در یک موضوع خاص سایت شما متخصص می شود.

محتوای Pillar این پتانسیل را دارد که به یک سایت متخصص برای موضوع مربوطه تبدیل شود. موضوعات جای کلمات کلیدی را می گیرند. هر چه یک وب سایت جامع تر به موضوع خاصی بپردازد و این محتوا ساختار بهتری داشته باشد، شانس یک رتبه خوب بلند مدت بیشتر می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن