لینک داخلی چیست؟

چرا لینک داخلی در سئو مهم است؟

لینک داخلی (internal link) یک لینک بین دو صفحه در وب سایت شما است. به کمک لینک داخلی پیج رنک به صفحه دیگری منتقل می شود و با کلیک روی انکرتکست کاربر به صفحه هدف هدایت می شود.

اهمیت محتوا و لینک ها برای کسی پوشیده نیست، بنابراین متخصصین سئو پس از انتشار محتوا صفحه پول ساز برای بدست آوردن رتبه به انتقال لینک جویس از طریق لینک های داخلی تمرکز می کنند که یک استراتژی صحیح می باشد. در صورتی که به لینک سازی علاقه داریم ما در اینجا روش لینک سازی برای سایت تازه تاسیس را آورده ایم.

با این حال، برخی از سایت ها تا حدی بر روی لینک سازی خارجی متمرکز هستند که از لینک داخلی غافل هستند و احتمالا تاثیر آن را دست کم گرفته اند. شما به کمک لینک سازی داخلی می توانید پیج رنک موجود در هر صفحه را به صفحات دیگر منتقل کنید و رتبه تمام صفحات یا صفحات مهم را ارتقا دهید و همچنین به ایندکس و خزش بهتر صفحات کمک کنید.

چرا لینک داخلی برای سئو خوب است؟

در حالی که لینک خروجی بخش مهمی برای موفقیت در افزایش رتبه صفحه است، با این حال نمی توان لینک های داخلی سایت را نادیده گرفت. در اینجا اهمیت لینک داخلی را می بینیم:

  • کمک به خزش صفحات جدید و بهبود ایندکس سایت
  • انتقال پیج رنک و قدرت صفحه به دیگری
  • هدایت کاربر به صفحه دیگر
  • بهبود کاربردپذیری و تجربه کاربری
  • ایجاد ارتباط (relevancy) بین موضوع تخصصی سایت
  • درک بهتر گوگل از موضوعات شما به کمک انکرتکست

لینک داخلی ساختار مناسبی را برای خزنده های جستجو ایجاد می کنند

لینک های داخلی زیرا به موتورهای جستجو کمک می کنند تا سایت شما را بهتر درک کنند.

موتورهای جستجو از خزنده ها برای سفر در سایت شما و جمع آوری اطلاعات برای کمک به درک محتوا و صفحات شما استفاده می کنند. پیوندهای داخلی به این خزنده‌ها کمک می‌کنند تا پیمایش کنند و تشخیص دهند کدام صفحات مهم‌تر هستند.

تعداد internal link که به یک صفحه خاص اشاره می‌کنند، نشان می‌دهند که آن صفحه مهم است و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تعیین کنند کدام صفحات را در نتایج جستجوی خود بازگردانند. در بسیاری از سایت ها برخی از صفحات اهمیت خیلی زیادی دارند. به طور مثال در سایت های فروشگاهی داشتن رتبه برای صفحه دسته بندی خیلی مهم است. جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مهدی نجاری درباره سئو دسته بندی سایت فروشگاهی مراجعه کنید.

قدرت انکرتکست را در لینک های داخلی دست کم نگیرید

Anchor text برای لینک های داخلی مهم است. بر خلاف لینک های خارجی، که در آن بهینه سازی بیش از حد انکر تکست دستکاری است و می تواند منجر به جریمه شود، لینک های داخلی باید دارای انکر تکست بهینه شده باشند. استفاده از متن لنگر غنی از کلمات کلیدی هم برای خزنده های جستجو و هم برای کاربرانی که روی لینک کلیک می کنند مفید است. برای لینک های داخلی سعی کنید تا 90 درصد متن انکرتکست را کلمه کلیدی دقیق و کوئری های مهم برای آن صفحه را استفاده کنید.

اگر از ابزار های سئو مثل rankmath یا yoast استفاده می کنید می توانید در پیشخوان بر روی هر موضوع تعداد لینک های ورودی و لینک های خروجی هر صفحه را ببینید. توجه داشته باشید بهتر است هیچ صفحه در سایت شما بدون لینک ورودی نباشد وگرنه به عنوان صفحه یتیم شناخته می شود.

تشخیص لینک های ورودی هر صفحه به کمک ابزار رنک مث

در هر صفحه چه تعداد می توانیم لینک داخلی استفاده کنیم؟

برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنم از صفحه پیج رنک دیدن کنید. طبق اظهار گوگل در هرجایی که احساس می کنید یک لینک داخلی می تواند به کاربر کمک کند یا کاربر را به یک موضوع کامل کننده هدایت کنید می توانید از لینک داخلی استفاده کنید.

در جایی دیگر مدیران سئو مدعی شده اند خزنده تا 100 عدد لینک داخلی در هر صفحه را دنبال می کنند که شامل لینک های منو سایت و لینک های فوتر می باشد. بنابراین اگر لینک های منو و فوتر زیادی دارید باید این مساله را در نظر بگیرید. البته ممکن است برای سایت های بزرگ مثل مارکت پلیس ها قضیه متفاوت باشد و همیشه استثنا وجود دارد.

لینک داخلی می تواند با هدف ایجاد relevancy باشد تا خود را یک متخصص نشان دهید، در اینجا از لینک های داخلی زیادی استفاده می شود، مثل همین صفحه که آن را مطالعه می کنید. یا لینک داخلی می تواند بر اساس هدایت پیج رنک باشد. در این مورد از لینک های داخلی کمی استفاده کنید تا حداکثر قدرت را به صفحات پولی منتقل کنید.

هرچه از لینک داخلی بیشتری استفاده کنید، قدرت بین آنها تقسیم می شود و صفحات پولی قدرت کمتری از آن صفحه دریافت می کنند. همینطور در نظر داشته باشید تعداد زیاد لینک داخلی ممکن است تجربه کاربری را خراب کند، زیرا گزینه های زیادی پیش روی کاربر هست و ممکن است کاربر به هر صفحه بی ربطی وارد شود.

لینک های داخلی قدرت و اعتبار را منتقل می کنند

ساختار لینک دهی سایت مشخص می کند Link Equity چگونه بین صفحات توزیع شود. بدون یک برنامه ریزی خوب برای لینک های داخلی نمی توانید قدرتی را که به کمک بک لینک گرفته اید را به صفحات مهم خود منتقل کنید.

در صورتی که می خواهید رتبه وب سایت خود را ارتقا دهید مقاله مهدی نجاری درباره راهنمای خرید بک لینک با کیفیت را مطالعه کنید.

یکی از مهمترین و پیچیده ترین مباحث سئو لینک سازی می باشد. اگر شما دارای یک صفحه محصول می باشد، متقاعد کردن سایت های دیگر مخصوصا سایت های رقیب شما برای اینکه به شما لینک بدهند تقریبا غیر ممکن است، این عمل مخصوصا در ایران هیچ وقت اتفاق نمی افتد، زیرا کسی به شما لینک نمی دهد. بنابراین در اینجا است که اهمیت خرید ریپورتاژ آگهی اهمیت پیدا می کند.

از جایی که بدست آوردن بک لینک غیر ممکن است، اهمیت ساختن یا خریدن لینک های پولی افزایش می یابد. این روش های هرچند برخلاف دستورالعمل های گوگل می باشد ولی تمام سایت های قدرتمند استفاده می کنند و به شما می گویند استفاده نکنید تا نتوانید رتبه بدست بیاورید. همچنین می توانید از صفحه سئو صفحه محصول فروشگاه اینترنتی دیدن کنید.

به هر حال اگر در مورد ایمن بودن صفحات دسنه بندی و صفحات پول ساز خود حساس هستید، می توانید در ابتدا مستقیم به این صفحات بک لینک ندهید. شما می توانید با یک ساختار پیلار کلاستر ابتدا به صفحات رده پایین بک لینک بدهید و به کمک لینک های داخلی Pagerank را به صفحات مهم خود انتقال دهید. در این حالت شما ایمن ترین و بهترین روش را برای افزایش قدرت صفحات دسته بندی را ایجاد کرده اید.

در نظر داشته باشید هرچه سایت شما ضعیف و جدید باشد حساسیت گوگل بیشتر است و زمانی که سایت شما فعالیت طولانی مدتی دارد و دامین شما دارای پروفایل لینک سازی غنی می باشد و انواع لینک ها را دارید می توانید از لینک های پر ریسک تر مثل بک لینک سایدباری استفاده کنید تا رتبه را از چنگ رقیبان خود بیرون آورید.

لینک های داخلی ضعیف بر قابلیت استفاده و سئو تاثیر می گذارد

پیوندهای داخلی نیاز به توجه و مراقبت دائم دارند.

سایت شما در طول زمان تغییر می کند و تکامل می یابد و این منجر به شکسته شدن لینک ها می شود. لینک های داخلی شکسته (broken links) بر سئو تاثیر می گذارد و باعث تجربه ضعیف بازدیدکنندگان در سایت شما می شود. زمانی که کاربران و خزنده های موتور جستجو از طریق انکرتکست وارد یک صفحه شوند و چیزی پیدا نکنند یک سیگنال منفی خیلی بد دریافت می کنند که به شدت می تواند بر روی رتبه کلی سایت شما هم تاثیر بگذارد.

هر زمان که صفحه ای را مهاجرت یا حذف می کنید، باید لینک های را که به آن صفحه اشاره می کنند به صفحه جدید یا مقصد مرتبط دیگری ریدایرکت 301 کنید. گزارش لینک داخلی Google در اینجا نیز می تواند مفید باشد، اما طبق تجربه متخصصین سئو بهترین ابزار برای این کار ابزار سئو Screaming Frog می باشد. همچنین می توانید از اکستنشن کروم Check My Link استفاده کنید.

یافتن لینک‌های داخلی شکسته و اطمینان از اینکه ارزش لینک از لینک‌های خارجی به‌طور مناسب در سرتاسر وب‌سایت شما جریان دارد، بسیار مهم است.

در صفحات خود بیش از یک لینک داخلی استفاده کنید

وقتی که تعداد زیادی از صفحات فقط یک لینک ورودی دارند، معمولاً نشانه بدی است. چرا؟ زیرا یا صفحات لینک ضعیفی دارند و در نتیجه پیج رنک بسیار کمی می گیرند و یا کیفیت پایینی دارند و سعی می کنید تا حد امکان به آنها لینک دهید.

پیشنهاد من: در کنسول جستجوی گوگل، می‌توانید به «پیوندها» و سپس صفحات برتر بروید و صفحاتی که کمترین تعداد لینک داخلی ورودی دارند را شناسایی کنید و برای آن ها لینک های داخلی بیشتری ارسال کنید.

علاوه بر پیوندهای داخلی بیشتر، آن صفحات ممکن است به به روز رسانی محتوا نیز نیاز داشته باشند. این امر به ویژه در مورد سایت های بزرگ صادق است. نامزدهای معمولی، نمایه‌های کاربر، محصولات قدیمی، یا صفحات ویژگی محصول قدیمی هستند. به آنها یک کد وضعیت 410 بدهید و اگر پیوندهای داخلی دیگر نیازی به آنها نیست حذف کنید.

در لینک های داخلی از نوفالو استفاده نکنید

Nofollows نشان می دهد که شما برای صفحه ای که به آن لینک می دهید تضمین نمی کنید و به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید که صفحات شما را مرتبط نکنند و رتبه صفحه را بین این دو ارسال نکنند. گوگل لینک های داخلی nofollow را به عنوان سیگنال های قوی در هنگام رتبه بندی، خزیدن یا ایندکسینگ در نظر نمی گیرد.

توصیه می کنم هیچ لینک داخلی نوفالو در سایت نداشته باشید، حتی برای صفحاتی مثل تماس با ما، سوالات متداول یا نحوه ارسال محصول.

لینک های نوفالو داخلی محتوای شما را بی اهمیت جلوه می دهند و باعث می شوند یک ربات صفحات دیگر را دنبال نکنند و از سایت خارج شوند و در کل بر روی نرخ کراول شما هم تاثیر می گذارد. پیش از این در مقاله پیج رنکدر این مورد بحث شده است.

ایجاد ساختار بین محتوای مرتبط به کمک لینک های داخلی

ساختار سیلویی (Topic silos) چندین صفحه در یک حوزه از موضوعات را به یکدیگر پیوند می دهند. این عملی ترین راه برای اطمینان از اینکه رتبه صفحه را از صفحات مهم و هاب عبور می دهید است. ساختار های internal link وقتی به درستی انجام شوند، سیلوهای موضوعی کلیدهایی هستند که باید به عنوان یک مرجع موضوعی توسط Google در نظر گرفته شوند.

افزودن محتوای مرتبط به صفحات خود راه آسان دیگری برای افزودن پیوندهای داخلی به صورت متنی است. در ضمن جالب است بدانید لینک های داخلی می توانند به صورت تصویر نیز باشند.

از نمونه ساختارها به کمک لینک داخلی می توان به بردکرامب اشاره کرد که موقعیت کاربر و خزنده ها را در صفحه مشخص می کند و به کاربران و خزنده ها کمک می کند بهتر در سایت پیمایش کنند. بنابراین ایجاد یک ساختاری که بهکاربران و خزینده ها کمک کند در سایت شما پیمایش کنند اهمیت بالایی دارد.

بهینه سازی متن انکرتکست در لینک های داخلی

خود گوگل می گوید از “استفاده از متنی که خارج از موضوع است یا هیچ ارتباطی با محتوای صفحه پیوند داده شده ندارد” خودداری کنید. بنابراین برای انکرتکست ها

  • از عبارت های اینجا کلیک کنید، این مقاله را بخوانید برای متن انکرتکست خودداری کنید.
  • بیشتر کلمات انکرتکست کلمه کلیدی دقیق باشد.
  • بخشی انکرتکست ها کلمات کلیدی lomg-tail و کلمات کلیدی توصیفی باشد. (کلمه کلیدی درون یک عبارت بلندتر)

پیشنهاد من: به طور منظم (هر 3 – 4 ماه) متن لنگر داخلی خود را با Screaming Frog بررسی کنید و به دنبال تنوع زیاد و سازگاری بسیار کم باشید. من با درصد 80 درصد دقیق و 20 درصد متنوع استفاده می کنم.

اگر می خواهید کیفیت را به سطح بعدی ببرید، انکرتکست بک لینک های خارجی خود را با internal link خود مطابقت دهید. این پتانسیل شما را برای رتبه بندی برای کلمه کلیدی مورد نظر بسیار افزایش می دهد.

انواع لینک های داخلی

کلید تسلط بر لینک سازی داخلی برای سئو، درک انواع مختلف لینک های داخلی است. پیوندهای داخلی مختلف اهداف و مسیرهای متفاوتی برای هدایت بازدیدکنندگان به قسمت های مختلف وب سایت شما دارند.

1. لینک های داخلی ناوبری (منو)

در مرحله اول، لینک‌های ناوبری افراد را از یک قسمت وب سایت شما به قسمت دیگر هدایت می کند. به عنوان مثال، تصور کنید که یک بازدیدکننده در صفحه اصلی وب سایت شما قرار می گیرد. ممکن است چندین لینک برای صفحات اصلی مانند «درباره ما»، «تماس با ما» یا «محصولات» داشته باشید. اینها همه لینک های ناوبری هستند.

اکثر وب سایت های محبوب و موفق دارای هدرهای وب سایت ثابت هستند. سرصفحه ها پر از لینک های ناوبری است که بازدیدکنندگان را به بخش های اصلی وب سایت می برد. برخی از سایت ها ممکن است با منوهای کشویی طراحی شوند. کاربران نشانگر خود را روی یک لینک ناوبری می‌کشند، که سپس با چندین لینک ناوبری دیگر برای انتخاب گسترش می‌یابد.

2. لینک های داخلی فوتر

لینک‌های پاورقی دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند: لینک‌هایی که در پایین یک صفحه وب ظاهر می شوند. پیوندهای پاورقی ثابت هستند و مثل لینک های من درتمام صفحات تکرار می شوند.

به همین دلیل، لینک های فوتر اغلب لینک های کلیدی هستند که به ناوبری و اطلاعات کمک می کنند. لینک های پاورقی رایج شامل پیوندهایی به صفحه اصلی، صفحه تماس، صفحات تحویل یا خط مشی مشتری و غیره است. همچنین می توایند سئو فوتر سایت را مطالعه کنید.

3. لینک های داخلی سایدباری (کناری)

لینک‌های نوار کناری نیز ممکن است برای اهداف ناوبری یا اطلاعاتی استفاده شوند. طراحان وب معمولاً اینها را در کنار یک صفحه وب قرار می دهند تا به بازدیدکنندگان کمک کنند تا محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند یا اگر برای اولین بار در حال کاوش در سایت شما هستند، به آنها کمک می کنند تا مرور کنند.

لینک‌های نوار کناری اغلب تصاویر هستند، برخلاف پیوندهای سرصفحه یا پاورقی، که تقریباً همیشه دکمه یا متن هستند.

4. لینک های داخلی متنی (درون متنی)

لینک های داخلی درون متنی در محتوای وب سایت ظاهر می شوند، مانند پست های وبلاگ، بیوگرافی مدیر عامل، توضیحات محصول، و غیره.

مثال اصلی یک لینک داخلی در یک پست وبلاگ است. اهمیت لینک های درون متنی چه در سئو داخلی (On-page Seo) و چه در سئو خارجی (Off-page Seo) از سایر نوع لینک ها اهمیت بیشتری دارد.

گوگل قسمت های مختلف محتوا را از هم تفکیک می کند و به محتوای اصلی و محتوای فرعی تقسیم می کند. این مورد در سایت های فروشگاهی بسیار دیده می شود. مثلاجدول مشخصات tab جداگانه ای دارد یا توضیحات مختصر یا محصولات مرتبط جدای از متن اصلی توضیحات هستند و بنابراین اهمیت کمتری نسبت به محتوای اصلی دارند.

از این رو انکرتکست و لینک داخلی از درون محتوا داده می شود قدرت بیشتری دارد و پیج رنک زیادی را منتقل می کند. شاید بگویید پس چرا لینک های site wide مثل لینک فوتر تاثیر بیشتری site wide دارد؟ دلیل این است که آن ها در تمامی صفحات تکرار می شوند. اما اگر همه لینک ها در متن بدنه بیاید تاثیر بیشتری دارد.

بنابراین اگه یک شبکه pbn دارید به جای اینکه از فوتر یا هدر به خود لینک بدهید متن لینک خود در بدنه تمامی صفحات شبکه پی بی ان قرار دهید تا تاثیر بیشتری بدست بیاورید.

5. لینک های داخلی با تصویر

شما می توانید از طریق لینک دار کردن تصویر به سایر صفحات لینک دهید. در این مورد متن جایگزین تصویر Alt Text به عنوان انکرتکست در نظر گرفته می شود.

لینک داخلی برای کاربران

البته internal link building هوشمند و موثر برای کاربران وب سایت شما نیز مفید است.

قرار دادن لینک داخلی هوشمند باعث می شود تا افراد بتوانند در سایت شما پیمایش کنند، بنابراین به احتمال زیاد از تجربه خود راضی هستند (و احتمالاً خرید بیشتری انجام می دهند، از نمونه های آن لینک های ناوبری می باشد).

لینک های داخلی کاربران را به صرف زمان بیشتری در سایت شما سوق می دهد. پیوندهای داخلی مناسب می توانند کاربران را به هر دلیلی که نیاز دارید به عمق وب سایت شما هدایت کنند.

ارزش بازدیدکنندگان را از نظر تجربه فوری آنها و اطلاعات یا محصولاتی که می بینند بهبود می بخشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن