چگونه از فوتر برای سئو استفاده کنیم؟

اهمیت فوتر در سئو چیست؟ به همراه نکات استفاده

فوتر (Footer) پایین‌ترین بخش وب‌سایت می باشد که در تمام صفحات سایت تکرار می‌شود.

معمولا از لینک های فوتر برای بهبود نتایج رتبه بندی استفاده می شود. هنگام استفاده از لینک‌های پاورقی به‌خصوص لینک خروجی بهتر است زیاده روی نشود چون ممکن است روش های اسپم را اعمال کنید.

ساختار و کاربرد پاورقی (footer)

وب سایت را می توان به سه قسمت تقسیم کرد: هدر، بدنه و پاورقی. هدر اغلب شامل گرافیک و ناوبری پیچیده است، بدنه شامل کل محتوا است. اطلاعات مربوط به مدیریت وب سایت و محتوا یا سایر لینک های مهم در فوتر قرار می‌گیرد.

بسته به وب‌سایت، اطلاعاتی مثل قوانین و مقررات، روش های ارسال یا ثبت نام یا لینک اعتماد در فوتر سایت قرار می‌گیرد. درست مثل هدر، فوتر را می توان به دو سطح تقسیم کرد: پاورقی و پاورقی فرعی.

بهتر است رنگ فوتر از بدنه متفاوت باشد که به کاربر نشان دهد این اطلاعات اضافی است و محتوای اصلی سایت نیست.

بسیاری از مدیران سایت از پاورقی برای تنظیم فراخوان برای اقدام (CTA) استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، برای ثبت‌نام در خبرنامه یا برای قرار دادن شماره تماس، راه های ارتباطی یا آدرس فروشگاه. همینطور لینک‌های شبکه های اجتماعی اغلب در پایین وب سایت قرار می گیرند.

footer در مقابل <footer>

یک عنصر جداگانه در مشخصات استاندارد HTML5 وجود دارد. این عنصری است که به تقسیم بالاتر اختصاص داده می شود و این محتوا باید به عنوان پاورقی در نظر گرفته شود.

فرقی نمی‌کند محتوای تقسیم‌کننده، مانند یک المان، در کجای صفحه باشد. کاملاً امکان تعریف <footer> برای <body> در سند HTML وجود دارد و همچنین اضافه کردن <footer> به عناصر دیگر مانند <div> وجود دارد.

پاورقی footer و اهمیت آن برای سئو

footer در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نقش مهمی دارد. صفحه لندینگ وب‌سایت صفحه ای است که بیشترین بک لینک ها را دارد و در نتیجه بیشترین Link Juice را دارد.

شما می توانید قدرت لندینگ پیج ها را از طریق لینک فوتر به سایر صفحات فرعی انتقال دهید که قدرت به صفحات ضعیف برسد.

همینطور روش متداول تری وجود دارد که لینک صفحات مهم و پولساز خود را در فوتر قرار دهید تا از همه صفحات قدرت بگیرند و نتایج بهتری در نتایج جستجو بدست آورید.

همینطور یکی از روش هایی که از فوتر سایت برای سئو می توانید استفاده کنید این است که لینک آدرس کلمات لانگ تیل را در فوتر قرار دهید تا به سرعت رشد کنند.

استفاده بیش از حد از لینک‌های پاورقی طبق دستورالعمل Google Webmaster به عنوان هرزنامه رتبه بندی می شود و مشمول جریمه می شود. استفاده از لینک فوتر نه تنها به کاربردپذیری سایت کمک می‌کند، بلکه کمک می‌کند خزنده های موتور جستجو ایندکس بهتری داشته باشند.

هدف لینک های فوتر چیست؟

الگوریتم PageRank گوگل صفحه وب را بر اساس کمیت و کیفیت لینک‌هایی که به آن اشاره می کنند امتیاز می دهد.

هدف از لینک‌های پاورقی افزایش میزان قدرتی است که به صفحات دیگر منتقل می شود و می تواند تأثیر مثبتی بر رتبه بندی کلمات کلیدی داشته باشد. این روش برای هر دو نوع لینک صدق می کند:

  • لینک داخلی: لینک یک یا چند صفحه را داخل فوتر قرار دهید.
  • لینک به بیرون: به یک سایت خارجی در فوتر سایت خود لینک دهید.

لینک های پاورقی می توانند لینک های خارجی یا داخلی باشند و به عنوان لینک‌های “site-wide” در نظر گرفته می شوند، به این معنی که به دلیل قرار گرفتن در فوتر وب سایت در هر صفحه ظاهر می شوند. این لینک ها می توانند پیج رنک را منتقل کنند.

با این حال بر اساس الگوریتم پیج رنک قدت لینک های سایت واید یا سایدباری محدود می شود.

لینک‌های پاورقی در سئو با ایجاد ارتباط بین صفحات و ناوبری بهتر کاربر به دیگر صفحات، نرخ پرش از سایت را کاهش می دهد.

انواع لینک های footer کدامند؟

سایت ها می توانند ترکیبی از لینک های فوتر داخلی و خارجی استفاده کنند.

انواع رایج لینک های پاورقی داخلی

از لینک‌ های داخلی فوتر به صفحات با اولویت بالا مانند صفحات خدمات، دسته‌های محصول، اطلاعات شرکت یا محصول پول ساز استفاده می‌کنند. در اینجا نمونه هایی می آوریم:

  • اطلاعات شرکت
  • لینک های ناوبری
  • صفحه خدمات
  • صفحات دسته بندی
  • صفحه روش های حمل و نقل و مرجوعی کالا
  • اطلاعات فروشنده
  • دسته بندی بلاگ
  • پست های اخیر
  • مکان سایت
  • سوالات متداول
  • فرصت های شغلی و همکاری در فروش

انواع رایج لینک‌ خارجی در فوتر سایت

از لینک‌های footer خارجی می توان لینک به پروفایل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب اشاره کرد.

برای کسب‌وکارهای محلی (سئو محلی)، قرار دادن مسیرهایی با لینک به نقشه‌های گوگل یک استراتژی موثر است. مثال:

  • مسیر ها و نقشه سایت
  • لینک شبکه های اجتماعی
  • لینک سایت های افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
  • بیانیه های مطبوعاتی
  • لینک به سایر وب سایت های خود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن