click path چیست؟

Click Path چیست؟ چگونه از آن برای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران استفاده کنیم؟

مسیر کلیک (Click Path) مسیری است که کاربر با کلیک ها برای رسیدن به صفحه هدف در وب سایت طی می کند. مسیر کلیک در بهینه سازی تبدیل نقش مهمی دارد.

تجزیه و تحلیل مسیرهای کلیک به مدیر وب سایت اطلاعات مفیدی در مورد ارجاع دهنده، نرخ پرش صفحه ورود و دیگر صفحات، مدت زمان ماندگاری کاربر و صفحاتی که کاربر از آن ها بازدید می کند، می دهد.

مسیر کلیک اغلب یک KPI مهم برای تجارت الکترونیک است. یک مسیر کلیک می تواند به چندین صفحه یا به یک صفحه اشاره کند.

زمانی که یک مرحله یا کلیک جدید ثبت می‌شود، بستگی به این دارد که آیا ردیابی رویداد انجام می‌شود یا مسیرها بر اساس URL های مورد دسترسی بازسازی می‌شوند.

تجزیه و تحلیل click path کاربر، اطلاعات مفید برای مدیر وب سایت فراهم می کند. اگر عواملی که مسیر کاربر تا صفحه هدف را طولانی می کنند و عواملی که نرخ پرش را زیاد می کنند شناسایی شود، می توان وب سایت را برای این عوامل بهینه کرد و به نرخ تبدیل بالاتری دست پیدا کرد.

تجزیه و تحلیل مسیر کلیک Click Path

تجزیه و تحلیل مسیرهای کلیک اطلاعات مفیدی در مورد ارجاع دهنده، نرخ پرش در صفحه شروع و در صفحات بعدی و مدت زمان ماندگاری کاربر و همچنین تعداد صفحاتی که کاربر بازدید می کند به عوامل وب سایت می دهد.

در وب سایت های تجاری، می توان سهمی از درآمد ایجاد شده را به هر صفحه در مسیر کلیک اختصاص داد. این امکان کنترل دقیق تری از اقدامات بازاریابی را بر اساس حاشیه مشارکت محاسبه شده فراهم می کند.

طول مسیر کلیک یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای تجارت الکترونیک است. اگر میانگین طول مسیر کلیک از صفحه شروع تا تراکنش تکمیل شده مشخص باشد، می توان کل وب سایت را برای این اطلاعات بهینه کرد.

بهینه سازی سبد خرید در زمینه بهینه سازی تبدیل نقش دارد. با تجزیه و تحلیل مسیر کلیک، می توان عناصری را شناسایی کرد که مشتریان از آن خارج می شوند و خرید را لغو می کنند.

سپس می توان این عناصر را به حداقل رساند یا بهینه کرد و تجربه کاربری بهتری ایجاد کرد. سبد خرید را می توان با تست های آزمایشی یا امتیاز بندی های آنلاین دوباره طراحی کرد.

یک مسیر کلیک می تواند به چندین صفحه یا به یک صفحه اشاره کند. زمانی که یک مرحله یا کلیک جدید ثبت می‌شود، بستگی به این دارد که آیا ردیابی رویداد انجام می‌شود یا مسیرها بر اساس URL های مورد دسترسی بازسازی می‌شوند.

دومی فقط به عوامل وب سایت اطلاعاتی در مورد صفحاتی که بازدید شده است می دهد، اما نه در مورد عناصری که کاربر روی آنها کلیک کرده یا پیمایش کرده است. این اطلاعات فقط از طریق ردیابی رویداد قابل ثبت است.

بهینه سازی Click Path

کاربران هنگام پیمایش در وب سایت، ممکن است بر روی محتوای متنی، لینک‌ها و عناصر ناوبری کلیک کنند.

خوب یا بد بودن مسیرها بستگی به این دارد که قبلاً به عنوان مسیر ایده آل تعریف کرده اید یا نه. اگر این مسیر ایده آل تا حد زیادی از عادات کاربر معمولی منحرف شود، وب سایت در خدمت هدف مورد نظر نمی‌باشد.

“راه ایده آل” با “تنها راه” یکی نیست. روش‌های مختلفی برای تبدیل وجود دارد که ساختار وب‌سایت، هدف جستجو، منبع یا نوع دستگاه بر آن تاثیر می‌گذارند. ابتدا باید دریابید که کدام مسیرها منجر به تبدیل می شوند و سپس سعی کنید مسیرهای دیگر را مناسب با آن تطبیق دهید.

بهینه سازی click path در سبد خرید و در مرحله سفارش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خروج کاربر در فرآیند سفارش مشکل ساز است، زیرا در این شرایط کاربر تصمیم به خرید گرفته است. تمایل به خرید وجود داشت، فقط ساختار فروشگاه در نهایت مانع از خرید شده است.

بهینه سازی مسیرهای کلیک شامل تست های A/B می باشد. پس از یک مرحله آزمایش، می توان تعیین کرد کدام یک از دو مسیر با توجه به مسیر ایده آل برای تبدیل، نتایج بهتری ارائه می دهد.

معنی طول مسیر کلیک (length of the click path) چیست؟

مسیرهای کلیک کوتاه برای یک وب سایت تجاری مانند یک فروشگاه آنلاین یا سایت خدمات آنلاین، نه تنها در فرآیند سفارش، بلکه داخل پیشنهادات ویژه خرید نیز مهم هستند.

باید مطمعن باشید معماری صفحه دارای سطوح زیادی نیست، زیرا ساختار خوب هم به نفع کاربر هست و در فرآیند ایندکس به خزنده های موتور جستجو کمک می کند.

وضعیت برای وب سایت های اطلاع رسانی مثل پورتال های خبری متفاوت است. درآمد در درجه اول از طریق تبلیغات ایجاد می شود.

کاربر باید در مسیر یک ساختار هوشمندانه قرار بگید و با لینک های تبلیغاتی مناسب به صفحات هدف هدایت شود.

ایجاد ساختار مناسب برای موتور جستجو با مسیر کلیک

زمان ماندگاری کاربر در سایت و نرخ پرش فاکتورهای مهم رتبه بندی برای قرارگیری وب سایت در یک جستجوی ارگانیک هستند.

علاوه بر این، کیفیت و طول مسیر کلیک برای موتور جستجو نیز می تواند شاخص های مهم مرتبط بودن و جدی بودن یک وب سایت باشد.

لازم به ذکر است که عمق صفحه بیش از چهار سطح می تواند تأثیر منفی بر کاربردپذیری و ارزیابی وب سایت داشته باشد.

در تجارت الکترونیک می توان این مشکل را به عنوان مثال با ارائه گزینه های فیلتر حل کرد.

نکته: نرخ پرش بالا لزوماً به معنای تجربه کاربری بد یا ارتقای رتبه‌بندی نیست. در بعضی موضوعات زمان ماندگاری و نرخ پرش اهمیتی در رتبه بندی ندارد، زیرا ماهیت سرچ اینگونه است که کاربر جواب خود را به سرعت بدست آورد و از سایت خارج شود. بنابراین به موضوع سایت بستگی دارد.

صفحه نباید دارای سطوح سلسله مراتبی بیش از حد باشد. زیرا نه کاربران و نه موتورهای جستجو این را دوست ندارند. در حالت ایده آل، ساختار ناوبری (ساختار منو) صفحه باید طوری باشد که کاربر مهم ترین اطلاعات را در سریع ترین زمان ممکن و به طور مستقیم از صفحه شروع دریافت کند.

در فروشگاه‌های آنلاین، این امر از طریق فیلتر محصولات با دقت انتخاب شده به دست می‌آید، به طوری که در اصل کاربر فقط باید از دسته بالاتر به انتخاب محصول مورد نظر برود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن