تأثیر لینک خروجی در سئو سایت

لینک خروجی (Outbound link) چیست؟ آیا یک فاکتور رتبه می باشد؟

به لینک هایی که از سایت خود به سایر وب سایت های می‌دهیم لینک خروجی (Outbound link) می گویند. لینک های خارجی معمولا با اهداف تایید یک سایت، دادن لینک به سایت مرجع و همینطور اشاره به محتوای کامل در سایت های معتبر می باشد.

جالب است بدانید بسیاری از سئوکار ها تصور می کنند لینک خروجی برای وب سایت مضر است، زیرا از قدرت صفحه آنها کم می‌کند و باعث آسیب صفحه می شود، در حالی که لینک خروجی یک رنکینگ فاکتور (فاکتور رتبه بندی) می باشد و می تواند تاثیر مثبتی در ارتقا رتبه پیج داشته باشد.

طبق تجربه من لینک خارجی اگرچه به اندازه بک لینک نمی تواند قوی تر باشد ولی به جرات می توان گفت از یک لینک داخلی تاثیر بالاتری دارد. بارها بوده فقط با لینک های خارجی و محتوای خوب رتبه بهتری از سایر وب سایت‌ها با بک لینک زیاد رتبه بهتری داشته ام.

لینک خروجی در سئو با چه اهدافی ایجاد می شود؟

  1. ایجاد ارتباط (Relevance) بین شما و سایر وب سایت های تخصصی در حوزه شما: اگر شما به وب سایت های قوی زیادی لینک خروجی درست دهید و همینطور سایت های دیگر به شما لینک دهد، گوگل علاوه بر اینکه حوزه تخصص شما را به خوبی درک می کند بلکه شما را در بین سایت های معتبر قرار می دهد.
  2. لینک خروجی یک فاکتور رتبه بندی می باشد: گوگل نمی خواهد صفحه ای در وب به بن‌بست برسد و به اصطلاح لینک کور (گره کور) باشد. یک لینک خروجی نه تنها قدرت پیج رنک شما را کم نمی کند بلکه تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما خواهد داشت.
  3. گوگل دوست ندارد شما فقط مصرف کننده و گیرنده باشید و زمانی که کاربر به اطلاعات کامل‌تری نیاز دارند آن را به صفحه هدف هدایت نکنید. زمانی که شما به سایت های معتبر لینک می دهید گوگل متوجه می شود شما رفتار اسپم گونه ندارید.
  4. به افزایش اعتماد و اطمینان سایت شما کمک می کند.
  5. ایندکس (index) سریع تر: ربات ها از طریق لینک وارد سایت مرجع می شوند و خیلی زود مفهوم محتوای شما را درک می کنند و منجر به ایندکس سریع تر می شود.
  6. اعتماد کاربر را جلب می کنید: زمانی که کاربر بداند محتوای شما بر اساس منابع مرجع می باشد و بافته های ذهن شما نمی باشد با خیال راحتی روش های شما را دنبال می کند.
  7. لینک های خروجی تخصص (Expertise) شما را نشان می دهد. احتمالاً درباره EAT، تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن یک صفحه وب چیزهای زیادی شنیده اید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد external links به نشان دادن تخصص به عنوان نویسنده با لینک دادن به منابع معتبر کمک می کنند.

ربات های گوگل زمانی که وارد یک صفحه می شوند پیش همه لینک های آن صفحه را دنبال می کنند. ابتدا سراغ لینک های داخلی و لینک های خروجی می روند و از این رو درک بهتری از مفهموم صفحه شما دریافت می کنند.

وب سایت هایی که از قبل در یک کلمه کلیدی رتبه گرفته اند و منبع می باشند از قبل برای گوگل شناخته شده اند بنابراین زمانی که شما به یک سایت قدرتمند Outbound link می دهید یک ارتباط موضوعی (Topical Relevancy) بین وب سایت شما و منبع محتوا ایجاد می شود و گوگل خیلی می تواند مفهوم محتوای شما را درک کند و به همین دلیل هم در ایندکس سریعتر به شما کمک می کند و همه زود رتبه شما را در SERP ارتقا می دهد. من از زمانی که از لینک های خروجی استفاده می کنم هیچوقت مشکل ایندکس نداشته ام.

آیا لینک خروجی باید فالو (follow) باشد یا نوفالو(nofollow)؟

نه تنها بهتر است تمام بک لینک های شما فالو باشند، بلکه بهتر است تمام لینک های خروجی شما فالو (dofollow) باشد. همینطور در خرید بک لینک قدرتمند برای افزایش قدرت دامنه و اعتبار سایت بهتر است بیشتر لینک ها فالو باشند تا به خوبی لینک جویس را انتقال دهند.

زمانی که شما از نوفالو استفاده می کنید این سیگنال را به گوگل دهید که به یک صفحه نامربوط لینک می دهید، یا صفحه ای که لینک می دهید ارزش خاصی ندارد و یا اینکه شما از لینک پولی استفاده کرده اید، در حالی که با یک لینک خارجی (external link) می‌خواهید ارتباط (relevance) و اعتماد (trust) ایجاد کنید.

در استفاده از لینک خروجی (external link) بهتر است چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  1. استفاده بیش از حد لینک خروجی: اگر شما بیش از حد لینک خروجی دهید گوگل آن را رفتار اسپم گونه تلقی می‌کند و تصور می کند شما یک سایت مزرعه لینک هستید که در جهت ارتقا سایت های دیگر لینک سازی کرده اید یا بک لینک فروخته اید.
  2. به وب سایت های ضعیف لینک خارجی ندهید: هرچه به سایت های بهتر و مرجع لینک دهید برای شما بهتر است و لینک زیاد به سایت های ضعیف رفتار اسپم گونه می باشد.
  3. به وب سایت یا صفحه نامرتبط لینک ندهید.
  4. لینک های دوجانبه بین سایت های خود ایجاد نکنید. در تعداد کم موردی ندارد ولی در تعداد بالا احتمال اینکه آسیب ببینید وجود دارد.
  5. در انکرتکست مورد نظر سعی کنید لینک برای کاربر با کلیک در تب جدید باز شود.
  6. به رقیب مستقیم خود یک لینک ندهید.

بهتر است به چه وب‌سایت هایی لینک خروجی (Outbound link) دهیم؟

  • Outbound link به سایت مرجع یا منبع
  • لینک خارجی به صفحاتی که ارزش افزوده دارند و موضوع را به خوبی پوشش می دهند. (مثل همین لینک)!!!
  • لینک خروجی به پایگاه داده گوگل یا گراف دانش گوگل که برای موجودیت (entity) ایجاد شد است مثل صفحه wikipedia یا منابعی که در wikidata در بخش freebase اشاره شده است: مثلا یک صفحه در ردیت یا فیسبوک را معرفی کرده است.
  • پیوند به مقالاتی که دارای اعتبار صفحه یا دامنه معتبر هستند.
  • اکسترنال لینک به مقالاتی که تعداد اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی بالایی دارند. (البته عوامل دیگری مانند اعتبار سایت را در نظر بگیرید)
  • به وبلاگ نویسان در شبکه خود یا در niche خود لینک دهید، و به شما کمک می کند تا یک انجمن با وبلاگ نویسان دیگر ایجاد کنید.

افسانه ها (Myths) راجب لینک خروجی به دیگر سایت ها

اغلب صحبت هایی وجود دارد که از پیوندهای خروجی نباید استفاده شود و انجام این کار می تواند بر عملکرد ارگانیک شما تأثیر منفی بگذارد.

اما بسیاری از شنیده ها با رویکردهای قدیمی و باورهای غلط پشتوانه شده اند. با این حال، مهدی نجاری می خواهد این باور های غلط از بین ببرد و بتوانید با باور های درست نتایج بهتری را در نتایج سرپ داشته باشید.

1. شما نباید به دیگر سایت ها لینک خروجی دهید زیرا قدرت صفحه کاهش می یابد

این تفکر بیشتر مربوط به مساله پیج رنک (page rank) می باشد که در تفکر قدیمی تصور می کنند با لینک به سایت دیگر از قدرت سایت شما کم می شود. در صورتی که پیج رنک به دو صورت می باشد:

  1. پیج رنک خود صفحه (غیر قابل انتقال).
  2. پیج رنک قابل انتقال passable page rank

زمانی که به سایت دیگری لینک می دهید از پیج رنک قابل انتقال استفاده می شود و قدرت خود صفحه کم نمی شود.

افسانه های قدیمی حاکی بر این باور هستند که لینک خروجی را کاهش می دهد به عنوان یک “نشت پیج (pagerank leak)” عمل می کنند.

اما بهتر است بدانید که Page Rank با مفهوم دقیق لینک از یک صفحه به صفحه دیگر است و از اصول قطعی گوگل می باشد.

2. لینک خروجی باید نوفالو باشد

افسانه رایج دیگر این است که همه پیوندهای خروجی در سایت شما باید از ویژگی rel=”nofollow” استفاده کنند و از این واقعیت ناشی می‌شود که گوگل به جریمه کردن سایت‌ها برای لینک‌های خروجی غیرطبیعی معروف است.

گوگل سایت ها را به خاطر لینک دادن به منابع جریمه نمی کند. اما این اقدامات برای روش های اسپموجوددارند که نتایج SERP را آلودهمی کنند.

CheiRank چیست و چه ارتباطی با Oubound Link دارد؟

واژه CheiRank در حوزه سئو بسیار غریب است و علت آن می تواند همان تصورات اشتباه در لینک های خارجی باشد. متریک های گوگل از سال 2013 برای قدرت صفحه تغییری نداشته اند و بنابراین اطلاعات مناسبی در این حوزه است.

احتمالا اطلاعات زیادی راجب CheiRank نداشته باشید. جالب است بدانید از آنجایی که pagerank برای لینک های ورودی به کار می رود، برای لینک های خروجی (Oubound Links) از CheiRank استفاده می شود.

CheiRank اهمیت یک صفحه را بر اساس لینک های خروجی آن اندازه گیری می کند. این یک پیج رنک معکوس (inverse PageRank) است: این مفهومی است که چگونگی ارتباط یک گره در یک پیکره را توصیف می کند. اگر ایده PageRank اندازه گیری “قدرت” لینک های ورودی به یک صفحه باشد، ایده CheiRank اندازه گیری قدرت لینک های خروجی از یک صفحه است.

— Kevin Indig

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن