یک طراحی mobile first چگونه است؟ و مثالی از آن

طراحی موبایل محور (Mobile First) چیست؟ و چه اهمیتی در سئو دارد؟

مفهوم Mobile First یک طراحی ریسپانسیو و بهینه شده برای دستگاه موبایل کاربران می باشد. در این روش وب سایت ابتدا برای موبایل ساخته می شود و در مرحله بعد برای سازگاری در دسکتاپ منطبق می شود. استراتژی موبایل فرست از زمانی ترند شد که کاربران روز به روز بیشتر از گوشی همراه و تبلت برای جستجو در سطح اینترنت استفاده کردند.

چیزی که گوگل در نوامبر 2016 اعلام کرد اکنون به واقعیت تبدیل شده است. در 26 مارس 2018، گوگل رسما اعلام کرد که در آینده تمامی نتایج جستجو بر اساس نسخه موبایلی وب سایت مشخص خواهد شد. به زودی دیگر نسخه دسکتاپ معیار نیست، بلکه نسخه موبایل معیار قرار گیری جایگاه کلمات کلیدی در سرپ می باشد.

در بین متخصصان طراحی سایت این تغییر «طراحی ریسپانسیو» نیز نامیده می شود. Mobile-first بر روی طراحی موبایل اول تمرکز دارد و قابلیت استفاده از تلفن همراه برای کاربران موبایلی که بیشترین درصد استفاده دارند را بهینه می کند.

برای جلب رضایت کاربرانی که از دستگاه های تلفن همراه برای گشت و گذار در وب استفاده می کنند، باید دیدگاه موبایل فرست را استفاده کرد. در همین زمینه، موتورهای جستجو شروع به دادن وزن بیشتری به نسخه‌های موبایلی وب‌سایت‌ها با طراحی ریسپانسیو و mobile-only indexing کردند.

خلاصه: احتمالات توسعه وب

Mobile First دیگر فقط یک عبارت توخالی نیست، بلکه برای انواع وب سایت های B2B و B2C استفاده می شود. طرح های دیگر به عنوان گزینه های اضافی برای برنامه نویسی در دسترس هستند.

  • Mobile First: وب‌سایت‌ها ابتدا برای دستگاه‌های تلفن همراه طراحی می‌شوند و برای کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین اندازه صفحه نمایش تطبیق داده می‌شوند. محتوا را نیز می توان به صورت متغیر طراحی کرد. با این حال، کاربران دسکتاپ وب‌سایت‌های باریک را به وضوح می‌بینند و ممکن است محتوای مرتبط را از دست بدهند.
  • Desktop First: با کمک طراحی وب ریسپانسیو، ابتدا وب سایت ها برای استفاده دسکتاپ برنامه ریزی می شوند. سپس برای گوشی های هوشمند و تبلت ها توسعه داده می شوند. با این حال، اگر محتوا به گونه‌ای طراحی شده باشد که جامع باشد، ممکن است مشکلاتی در نمایشگر ایجاد شود.
  • User first: روش ترکیبی شامل هر دو رویکرد طراحی است. کاربران موبایل به دنبال اطلاعات سریع هستند، کاربران دسکتاپ بسیار طولانی تر در حال گشت و گذار هستند. هر دو نیاز باید در نظر گرفته شود. با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل، می توان رفتار را تعیین کرد و عملکردهای انتخابی را برای کاربران انواع دستگاه خاص در دسترس یا پنهان کرد.

دلیل طراحی وب موبایل محور Mobile First

وب‌سایت‌ها ابتدا برای رایانه‌های رومیزی طراحی می‌شوند، به همین دلیل است که تمام عملکردها و گرافیک‌ها برای نمایشگرهای بزرگ و اتصال سریع داده‌ها هدف قرار می‌گیرند.

نسخه موبایل یک فروشگاه یا وب سایت در ابتدا مورد توجه نیست. این روزها کاربران با تلفن های هوشمند خود در اینترنت گشت و گذار می کنند، وب سایت ها نیز باید از نظر طراحی، عملکرد و معیارهای SEO بهینه شوند.

با توجه به طراحی ها و اندازه های مختلف نمایشگر گوشی های هوشمند، کاربردپذیری بدتر شده است. این یک نقطه ضعف بزرگ است، به خصوص برای فروشگاه های آنلاین. زیرا به محض اینکه چیدمان وب سایت با نمایشگر گوشی هوشمند مطابقت نداشته باشد یا عملکرد عناصر ناوبری بهینه نباشد، کاربران از وب سایت خارج می شوند و اگر طراحی گیج کننده باشد احتمالا از خرید منصرف می شوند.

بنابراین، عدم بهینه‌سازی موبایل منجر به نرخ تبدیل ضعیف‌تر می‌شود. آمار نشان می دهد زمان لود صفحه در موبایل عامل مهمی است.

زمانی که زمان بارگذاری وب سایت بیش از سه ثانیه باشد، احتمال اینکه کاربر از صفحه خارج شود زیاد است. می توان گفت در ایران به دلیل اینکه اغلب سرعت اینترنت کاربران ضعیف است به این موضوع کمی عادت کرده اند و خیلی زود خارج نمی شوند.

در سال 2014، به روز رسانی گوگل تا حد زیادی بر روی رویکرد Mobile First تمرکز داشت. به دلیل تغییر الگوریتم، ربات ابتدا از طریق وب سایت های تلفن همراه می خزد و تمام اطلاعات مربوطه را برای ایندکس استخراج می کند. طراحی پویا دیگر کافی نبود زیرا وب سایت را بسیار طولانی نشان می داد.

بنابراین، توسعه دهندگان وب تصمیم گرفتند تا وب سایت را برای موبایل بهینه کنند، محتوا را کوتاه کنند و گاهی اوقات بدون عناصر گرافیکی کار کنند. گوگل اصلا رویکرد طراحی دسکتاپ را دوست نداشت و کاربر از تجربه کاربری ناراضی بود. بنابراین ساختار و رویکرد برنامه نویسان باید اساساً تغییر می کرد.

وب سایت های موبایل و طراحی واکنش گرا

ارائه نسخه انحصاری برای موبایل در ابتدا امکان پذیر نبود و بنابراین طراحی ریسپانسیو در راس کارها قرار گرفت. بر این اساس کاربران دیگر مجبور نیستند روی گوشی هوشمند زوم کنند یا عناصر وب سایت به طور تصادفی قطع شوند.

نقطه ضعف این روش “حالت بی پایان” است که در برخی از وب سایت ها دیده می‌شد، به این معنی که کاربر باید بی پایان اسکرول می‌کرد.

به همین دلیل است که در طراحی امروزی متون کوتاه شده و تصاویر و گرافیک ها پنهان شده اند. با این حال، این اقدامات منجر به استفاده ضعیف می شد. راه حل در اینجا اصل “موبایل اول” است. با این استراتژی، نمایش کاربرپسند وب سایت در گوشی هوشمند حرف اول را می زند.

وب سایت موبایل فرندلی ابتدا توسعه یافته و بهینه می‌شود و پس از آن نسخه دسکتاپ سازگار می شود. با این حال، کاربران دسک‌تاپ یک وب‌سایت کاهش یافته را می‌بینند، به همین دلیل است که ممکن است محتوای مرتبط وجود نداشته باشد.

Googlebot همیشه از طریق طراحی موبایل به لینک های داخلی شما توجه می کند. اگر نسخه دسکتاپ شما لینک های مشابه نسخه موبایل را نداشته باشد، آن لینک ها وجود نداشته فرض می شود. همچنین، نسخه موبایل وب سایت شما، نسخه متعارف (canonical) Googlebot است. بسیاری از وب سایت ها به زودی با mobile-first indexing شروع به خزیدن خواهند کرد.

علاوه بر طراحی ریسپانسیو و الزامات فنی، محتوا نیز معیار مهمی برای یک وب سایت موبایل فرندلی است. اگرچه محتوا باید برای نسخه موبایل کوتاه شود، متن، تصاویر، گرافیک و سایر عناصر محتوا همچنان برای ارتباط وب سایت مهم هستند.

به همین دلیل است که تعریف جنبه‌های کلیدی قبل از اجرای استراتژی موبایل فرست بسیار مهم است.

به طور خلاصه، اقدامات زیر مهم است:

  • زمان لود کوتاه صفحه
  • خوانایی خوب و مطالب کوتاه
  • انطباق طراحی با نمایشگر گوشی هوشمند
  • بدون تصاویر بزرگ و عملکردهای غیر ضروری

پیاده سازی Mobile First مزایای زیادی هم برای کاربران و هم برای شرکت ها دارد:

  • دسترسی بیشتر کاربران، زیرا کاربران بیشتر از دستگاه موبایل برای ناوبری در اینترنت استفاده می کنند.
  • به دلیل بهینه سازی موبایل، محتوا سریعتر بارگیری می شود.
  • محتوای کاهش یافته باعث می شود وب سایت کاربر پسندتر و واضح تر باشد.

پیاده سازی و استفاده از طراحی موبایل محور

برنامه نویسی وب سایت ها با رویکرد Mobile First برای توسعه دهندگان همچنان محفوظ است. ایتدا وب سایت های دستگاه های تلفن همراه با استفاده از یک grid ریسپانسیو طراحی شوند.

شبکه‌های grid برای گوشی‌های هوشمند معتبر هستند و می‌توانند برای نمایشگرهای بزرگتر بهینه شوند. تکنیک های CSS به مقیاس بندی صحیح کمک می کند.

بعداً محتوا را به نمایشگرهای بزرگتر مقیاس می دهید، در بهترین حالت می توانید این کار را بدون از دست دادن کیفیت و مشکلات فنی انجام دهید. بنابراین صرف نظر از اینکه کاربر از یک گوشی هوشمند 7 ” استفاده می کند یا با تبلت 21 ” در اینترنت گشت و گذار می کند، وب سایت مورد نظر بدون هیچ اقدامی از طرف او سازگار می شود.

رابطه طراحی موبایل فرست و سئو

با رویکرد گوگل، اهمیت Mobile-First مورد توجه قرار گرفته است. زیرا گوگل از سال سال 2016 قابلیت Mobile Friendliness را عامل رتبه بندی و بعداً ایندکس موبایل را به عنوان شاخص اصلی قرار داد. بنابراین، نسخه وب سایت موبایل به جای نسخه دسکتاپ خزیده می شود.

چندین عامل رتبه بندی در اینجا نقش مهمی دارند. گوگل در الگوریتم های خود تاکید کرده است که محتوا باید تا حد امکان با کیفیت باشد، که قابلیت استفاده باید یک تجربه ایجاد کند، و در عین حال، ربات در درجه اول نسخه تلفن همراه وب سایت را می خزد.

Mobile First در سال 2016 به یک عامل مهم رتبه بندی تبدیل شد و بنابراین بهینه سازی برای آن ضروری است. با این حال، شاخص های دیگر نیز در Mobile First نقش دارند: تقاضا برای جستجوی صوتی و سرعت بارگذاری سریع به طور فزاینده ای اهمیت می یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن