چگونه TrustRank algorithm سایت را ارتقا دهیم؟

الگوریتم TrustRank چیست؟ چگونه آن را بهینه سازی کنیم؟

رتبه اعتماد (TrustRank) الگوریتمی است که لینک ها را بررسی می‌کند و صفحات قابل اعتماد را از صفحات اسپم جدا می کند و بنابراین فقط نتایج با کیفیت را در نتایج SERP نشان می دهد.

الگوریتم TrustRank روشی برای ارزیابی کیفیت وب سایت ها است که توسط Zoltán Gyöngyi، Héctor García-Molina و Jan Pedersen توسعه داده شد و Patent آن توسط Yahoo ثبت شد.

این الگوریتم به صورت نیمه اتوماتیک طبقه بندی صفحات هرزنامه از صفحات معتبر را انجام می دهد و برای کمک به موتورهای جستجو انجام می‌گیرد.

علاوه بر این، اصطلاح TrustRank برای یک هدف عمومی نیز استفاده می شود. TrustRank معمولاً به معنای سطح اعتماد موتور جستجو نسبت به موجودیت و صفحه وب است. همچنین، برخی از نرم افزارهای سئو از این اصطلاح استفاده می کنند.

توسعه TrustRank چگونه شکل گرفت؟

TrustRank در سال 2004 توسط Zoltán Gyöngyi، Hector Garcia-Molina و Jan Pederson توسعه یافت. تا آن زمان، تنها یک عامل برای ارزیابی کیفیت وب سایت ها وجود داشت، یعنی PageRank .

به همین دلیل وب سایت هایی با پسوندهای .edu و .gov قدرت لینک بهتری نسبت به سایرین دارند. همچنین TrustRank بر مقدار PageRank لینک تأثیر می گذارد.

TrustRank چگونه عمل می کند؟

الگوریتم TrustRank موتورهای جستجو را قادر می سازد تا وب سایت های اسپم را بهتر شناسایی کنند. در اصل، مشابه PageRank کار می کند، زیرا تمرکز بر لینک‌ها دارد. با این حال، این روش به سادگی اعداد PageRank قابل اندازه گیری نیست، بلکه بر اساس مبدا لینک محاسبه می شود.

گوگل با بررسی دستی سایت‌های قابل اعتماد، TrustRank را تعیین می‌کند. در این زمینه، منتخبی از حدود 200 صفحه در آثار گیونگی، گارسیا-مولینا و پدرسون آورده شده است.

این سایت ها بالاترین رتبه اعتماد را دارند، زیرا روش های اسپم ندارند و گوگل به محتوا 100 درصد اعتماد دارد. در راس این سایت ها، سایت های دانشگاهی، پروژه های منبع باز (open source) و صفحاتی از مؤسسات عمومی قرار دارند.

علاوه بر این، تمام لینک های خروجی از این صفحات به طور خودکار ضبط می شوند. صفحاتی که از سایت مرجع لینک می گیرند صفحات با اعتماد در نظر گرفته می شوند، اما از نظر رتبه اعتماد در درجه کمتری از سایت مرجع قرار می گیرند.

در این سلسله مراتب هرچه به سایت پایینتر لینک داده می شود، درجه TrustRank آن سایت کاهش می یابد. به طور مثال از سایت مرجع A به سایت B و از سایت B به سایت C لینک داده می شود و درجه اعتماد سایت D از بقیه کمتر می باشد.

چگونه گوگل از الگوریتم TrustRank در زاویای مختلف استفاده می کند؟

TrustRank را می توان از طرفی به طرف دیگر به ارث برد. به عنوان مثال، اگر وب سایتی با TrustRank بالا به وب سایت شما لینک دهد، این باعث افزایش TrustRank صفحه شما می شود. برعکس، اگر وب سایتی با TrustRank ضعیف به سایت شما ارجاع دهد یا شما به وب سایتی با TrustRank ضعیف لینک دهید، TrustRank سایت شما کاهش می یابد.

به همین دلیل، گوگل الگوریتم‌های خود را برای مقابله با حملات لینک اسپم بهبود بخشید تا با وجود ابزار Google’s Link Disavow، مدیر وب‌سایت نگران افزایش لینک‌های اسپم نباشد.

گوگل همچنین دارای الگوریتم TrustRank بدون لینک برای ارزیابی وب سایت ها می‌باشد. در این روش کیفیت محتوا را مقایسه می کند و اگر سطح کیفی محتوای شما با سایر سایت های داری رتبه اعتماد برابری کند از رتبه اعتماد بهتری برخوردار خواهید بود.

TrustRank مفهومی است که گوگل از آن برای رتبه بندی بهتر نتایج موتور خود در طول درخواست کاربر استفاده می کند.

اگر از PageRank برای “رده بندی” محبوبیت یک صفحه با تحلیل بک لینک ها استفاده شود، TrustRank می تواند به عنوان یک “شاخص اطمینان” تعریف شود که امکان فیلتر کردن اطلاعات مرجع در یک حوزه مشخص را فراهم می کند.

همچنین ممکن است بخواهید مطالب بیشتری در مورد لینک ها بخوانید:

لینک سازی برای سایت تازه تاسیس

Confidence Index و Confidence Note در پتنت TrustRank چیست؟

شاخص اعتماد (Confidence Index) یک اصطلاح از patent است. همچنین، یادداشت اطمینان (Confidence Note) و شاخص اطمینان را می توان دلیل شهرت و ارزش آنها در چشم موتورهای جستجو به یک صفحه وب و ناشر محتوا نسبت داد. در اینجا برخی از فاکتورهای TrustRank را مشاهده کنید:

  • نیروهای گوگل به تشخیص خود برخی سایت های با کیفیت را مرجع قرار می دهند(نیمی از این الگوریتم دستی تعیین می شود).
  • اطلاعاتی مثل میزان فعالیت و سابقه دامنه و کیفیت محتوا در نظر گرفته می‌شود‌.
  • تعداد صفحات سایت تاثیر دارد.
  • تعداد کاربران تاثیر گذار است (برخی از ارقام را می توان توسط Analytics و/یا Chrome بدست آورد).
  • هیچ یک از این مفاهیم به طور رسمی توسط گوگل تایید نشده است. به طور خلاصه، TrustRank امروزه به عنوان یک مفهوم ناشناس باقی مانده است که در آن مفروضات بیش از قطعیت وجود دارد.

الگوریتم TrustRank و تکرار آن برای انتخاب سایت های مورد اعتماد

الگوریتم گوگل برخی از وب سایت های قابل اعتماد را انتخاب می کند که به صفحات مشابه لینک می دهند. هرچه فاصله بین یک صفحه و منبع اصلی بیشتر باشد، TrustRank شما پایین تر است.

در مورد تکرار، گوگل همیشه گروهی از صفحات وب را به عنوان نمونه (نماینده) انتخاب می کند و سپس از طریق لینک خارجی برای ایجاد سلسله مراتب در آن مدل الگوریتم را تکرار می کند.

به طور کلی، این روش با هدف حذف بخش بزرگی از هرزنامه ها در اینترنت است. این امر از طریق مفهوم زیر حاصل می شود:

  • ابتدا سایت هایی با 0% هرزنامه به صورت دستی انتخاب می شوند و شروع الگوریتم را تشکیل می دهند و بالاترین مقدار ممکن TrustRank را دارند. اکنون لینک ها به طور خودکار از این صفحات ایجاد می شوند.
  • صفحات فرود پس از صفحه اصلی در رتبه دوم قرار دارند و بنابراین به صفحات قابل اعتماد نیز تعلق دارند.
  • صفحات لینک بعدی در رتبه سوم قرار دارند و بنابراین در حال حاضر کمتر قابل اعتماد هستند. سطوح هرزنامه تا 10% اغلب در اینجا قابل ثبت است.
  • از این به بعد، مقدار اسپم در یک صفحه به طور قابل توجهی افزایش می یابد. نتیجه این است که این صفحات توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان رتبه اعتماد پایین طبقه بندی می شوند و در عین حال رتبه ضعیفی دریافت می کنند و در صفحات اول نتایج جستجو ظاهر نمی شوند.

الگوریتم TrustRank دارای یک متدولوژی اولیه است و اکثر سئوکاران مراحل آن را می دانند، الگوریتم TrustRank برای جلوگیری از اسپم نیاز به بهبود دارد.

اگر یک الگوریتم موتور جستجو قابل درک و قابل حل باشد، الگوریتم «بازی سیستم» خواهد بود. بنابراین، گاهی اوقات گرفتن لینک از یک صفحه وب با TrustRank کمتر می تواند برای الگوریتم موتورهای جستجو طبیعی تر و ارزشمندتر از لینک از نیویورک تایمز باشد. بنابراین، در حالی که به مفاهیم و تئوری های موتورهای جستجو فکر می کنید، همیشه یک سئوی مفهومی داشته باشد، زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو هوشمند هستند و میلیون ها الگوریتم با هماهنگی کار می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن