بهینه سازی بیش از حد صفحه چیست؟

بهینه سازی بیش از حد Over Optimization چیست؟

بهینه سازی بیش از حد (Over Optimization) در الگوریتم موتور جستجو زمانی اعمال می شود که بهینه سازی بی رویه انجام گیرد. این پروسه ممکن است باعث افت رتبه یا حذف از صفحه سرپ گوگل‌ شود. بنابراین، احتمال از دست دادن ترافیک از سوی موتور جستجو وجود دارد. وظیفه نظارت بر این مساله الگوریتم پنگوئن می باشد که در ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۲ توسط گوگل منتشر شد.

جریمه بهینه سازی بیش از حد در صورتی اعمال می شود که اقدامات غیرمجاز SEO در بخش هایی از سئو داخلی و سئو خارجی اجرا شود.

به عنوان مثال، استفاده بیش از حد کلمه کلیدی و افزایش غیر طبیعی لینک های خارجی را می توان نام برد.

در سئو سایت جریمه به معنای از دست دادن شدید رتبه است. در بدترین حالت، صفحه می تواند از فهرست موتورهای جستجو حذف شود.

تنظیمات منظم الگوریتم و جریمه بیش از حد بهینه سازی

گوگل به طور مرتب الگوریتم خود را آپدیت می کند تا صفحاتی را در اختیار کاربر قرار دهد که با نیت جستجو کاربر منطبق باشد و بهترین نتیجه را دهد.

صفحات Over Optimization شده معمولا به درد کاربر نمی خورند. در این مورد در اجرای برخی از تکنیک‌های SEO زیاده روی می شود که باید بر رتبه‌بندی تأثیر بگذارد، اما علاقه کاربر نادیده گرفته می شود. با توجه به تنظیمات الگوریتم مانند به‌روزرسانی پنگوئن، وب‌سایت‌ها با جریمه بهینه‌سازی بیش از حد مواجه می شوند.

با این حال، تغییرات در الگوریتم تنها بر بخش های بهینه‌سازی تک صفحه ای تأثیر می‌گذارد. بنابراین ممکن است که یک وب سایت برای یک تکنیک SEO جریمه شود، در حالی که تکنیک دیگر که بیش از حد استفاده می شود تحت تأثیر قرار نگیرد.

با این حال، الگوریتم جستجو گوگل آنقدر هوشمند است که به آسانی تریک هایی که در این زمینه انجام می دهند را متوجه شود.

بهینه سازی بیش از حد شامل چه چیزهایی می شود؟

در گذشته این تکنیک ها خیلی خوب جواب می دادند و مثل جت رتبه سئو را ارتقا می داند، اما با گذشت زمان گوگل جلوی ترفند های سیاه را می گیرد. بیشتر روش های سئو سیاه در زمان انتشار اولیه انجام می شوند و با گذشت زمان گوگل جلو آن ها را می گیرد.

در مقاله از روش هایی که برای Over Optimization استفاده می شود را می آوریم:

  • کیورد استافینگ : صفحه ای که دارای چگالی کلمه کلیدی بسیار بالایی باشد، یعنی کلمه کلیدی به طور غیر طبیعی در صفحه استفاده شود و هدف آن افزایش ارتباط برای کلمه کلیدی است. درگذشته، کلمات کلیدی به صورت افراطی در صفحه قرار می گرفتند تا با فریب گوگل رتبه را ارتقا دهند.
  • لینک های کلمه کلیدی: همچنین استافینگ انکر تکست، شامل لینک های داخلی و خارجی می تواند منجر به جریمه بهینه سازی بیش از حد شود. ولی به این معنی نیست که در انکر تکست از کلمه کلیدی دقیق استفاده نکنید، بلکه تا حد امکان تنوع کلمات را در نظر داشته باشید، به عنوان مثال از عبارات طولانی به عنوان متن انکر تکست استفاده کنید.
  • متن مخفی: این روش مربوط به حوزه سئو کلاه سیاه است که متن برای کاربر قابل مشاهده نیست و فقط برای موتور جستجو قابل مطالعه است. مانند پر کردن کلمات کلیدی، این متن اغلب با کلمات کلیدی زیادی همراه است. برای مثال، کلمه کلیدی با همان رنگ فونت پس زمینه متن نوشته می شود.
  • رشد سریع پروفایل لینک: اگر یک صفحه به طور ناگهانی تعداد زیادی لینک دریافت کند در حالی که همیشه مقدار کمی از رشد لینک داشته است، این نشان دهنده ساختار غیرطبیعی لینک های خارجی است، به عنوان مثال از طریق خرید گسترده لینک خارجی.
  • تبادل لینک: این نوع ساخت لینک برای مدت طولانی بسیار محبوب بود، زیرا بسیار ساده بود: وب مستر ها صرف نظر از اینکه صفحه هدف با صفحه خودشان مطابقت دارد، به سادگی با یکدیگر تعامل می کردند و لینک خارجی رد و بدل می کردند. این کار منجر به شبکه های تبادل لینک گسترده ای می شد که در آن توزیع ریپورتاژ ها حرفه ای بود. (استفاده از چند لینک تبادل اشکالی ندارد ولی زیاده روی نشود).

نمونه هایی از بهینه سازی بیش از حد در یک وب سایت در سال 2020

  • ایجاد صفحات غیر ضروری و نامربوط برای جذب ترافیک ارگانیک: در سال 2020، اکثر سئوکاران سعی می کردند ترافیک را از هر نوع و هر روشی با خرید ورودی افزایش دهند. جذب ترافیک غیر ضروری و نامربوط که نرخ تبدیل ندارد نباید در سال 2020 یک روش مرسوم باشد.

ایجاد صفحات نامرتبط می تواند تمرکز الگوریتم گوگل را در مورد اینکه سایت شما در چه حوزه ای تمرکز و اعتماد دارد را به هم بزند و می تواند بر قابلیت ” مورد اطمینان بودن سایت” تأثیر بگذارد و امتیازات مربوط به حوزه تخصصی را کاهش دهد.

  • استفاده از Anchor Texts غیرطبیعی: اگر از کلمات کلیدی غیرطبیعی و کپی پیست در متن انکر استفاده کنید، گوگل به راحتی می تواند بفهمد که شما آن جمله را فقط برای الگوریتم نوشته اید. انکر تکست باید شامل کلمه کلیدی باشد.

اما اگر یک انکر تکست را به طور پشت سرهم 20 بار تکرار کنید ممکن است گوگل آن را بهینه سازی بیش از حد در نظر بگیرد.

برای جلوگیری از این وضعیت، استفاده از انکر تکست های طبیعی یا قرار دادن انکر تکست توصیفی به جای کلمات هدف می تواند مفید باشد.

  • استفاده از ساختار لینک داخلی غیرطبیعی: اشاره کردن همه پیوندهای داخلی به تعداد کمتری از صفحات وب می تواند مشکل ساز باشد. لینک‌های داخلی پیج رنک موجودیت های صفحه را به جریان در می آورند و همچنین ارتباط بین صفحات وب را از نظر سلسله مراتب با زمینه موضوعی نشان می دهند.

استفاده از ساختار لینک داخلی طبیعی و همچنین متن های لنگر طبیعی مهم است. همچنین، پروفایل لینک داخلی باید طبیعی باشد.

اگر یک ساختار لینک داخلی اشتباه ایجاد کنید که به صفحات نامرتبط و ضعیف لینک داده می شود الگوریتم فکر می کند که این ساختار غیر طبیعی است. به عنوان مثال، اگر به صفحات داخلی مثل صفحات «درباره ما» یا «تماس با ما» لینک دهید، سیگنال درستی به موتور جستجو درباره مهم‌ترین صفحات وب سایت شما داده نمی‌شود.

  • استفاده از زیر عنوان های غیر ضروری و متعدد: استفاده از کلمات کلیدی در سرفصل ها می تواند کمک کننده باشد، اما اگر بیش از حد زیر عنوان استفاده کنید یا همچنین اگر عناوین خالی غیر ضروری و بدون ارزش افزوده برای کاربر ایجاد کنید، الگوریتم تصور می کند انجام این کار فقط برای فریب موتور جستجو بوده است.
  • لینک دادن بیش از حد: برای نشان دادن سایت مرجع یا کمک به کاربر برای تحقیقات بیشتر، می توانید لینک های خروجی به دامنه های دیگر بدهید. اما، اگر می خواهید با لینک های خروجی نشان دهید سایت شما در دسته بندی سایت های معتبر قرار دارید این ترفند عمل نخواهد کرد.

گوگل به لطف لینک های خروجی یا بک لینک ها می تواند کیفیت یا دسته بندی شما را درک کند، اما اگر سعی کنید بیش از حد از این تکنیک استفاده کنید، نتیجه برعکس خواهد داشت، یعنی با دادن لینک خروجی بیش از حد اعتبار پیج رنک خود را از دست می دهید.

  • نام دامنه با کلمه کلیدی پول ساز یا پر کردن کلمات کلیدی در URL ها: استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه در سال 2020 خیلی پر رونق شد و واقعا روی سئو سایت تاثیر می گذاشت. تاثیر این مورد همچنان در برخی از سایت ها دیده می شود. طبق ادعای گوگل در آینده این تاثیر کاملا از بین می رود و دامنه های که اسامی یونیک و جنریک دارند تاثیر بهتری خواهند دید. کلمه کلیدی در دامنه همچنین مشکلات زیادی ایجاد می کند که باعث تارگت اشتباه صفحات می شود و از نظر من بهتر است از کلمه کلیدی به عنوان برند خود استفاده نکنید.

برخی از سئوکارها نیز بر این باورند چون URL را تغییر نمی دهند، استفاده از کوئری های زیاد در URL می تواند به رتبه بندی کمک کند. URL ها سیگنال‌ هایی برای خوانندگان انسانی و همینطور برای موتورهای جستجو هستند.

آدرس سایت سیگنالی برای رتبه بندی و نشان دادن سلسله مراتب سایت به موتور جستجو است. اما URL های بیش از حد بهینه، طولانی و پر از کلمات کلیدی می تواند دلیلی برای جریمه بهینه سازی بیش از حد باشد.

  • کلمه کلیدی در فوتر، سایدبار و هدر: لینک دادن به یک صفحه از تمامی صفحات وب می تواند در بعضی از مواقع خطرناک باشد. اما، استفاده شدید از این تکنیک مانند لینک دادن در فوتر و هدر می تواند باعث جریمه بهینه سازی بیش از حد شود.

در بیشتر مواقع استفاده از لینک های سایدبار درون سایت برای انتقال پیج رنک و ناوبری آسان برای کاربر ها مفید است، اما استفاده بیش از حد می تواند جریمه در پی داشته باشد، بنابراین حفظ تعادل بسیار اهمیت دارد. در مورد لینک های سایدبار خارجی بهتر است بسیار محتاط باشید و برای سایت های جدید استفاده نکنید.

دستورالعمل های وب مستر را رعایت کنید و آنها را برای کاربر بهینه کنید

مشکل بهینه سازی بیش از حد نه تنها برای استفاده بیش از حد از تکنیک های سئو می شود، بلکه روش های سیاه از طریق سئو تکنیکال نیز شامل آن می باشد. اینکه یک صفحه از نظر تکنیکال و خوانش برای متور های جستجو تمیز و بدون مشکل باشد بسیار اهمیت دارد ولی وحی منزل نمی باشد، چرا که طرف سنگین ترازو بر حفظ و ترغیب کاربر به اقدام می باشد.

اگر می خواهید تأثیر مثبتی بر روی صفحه خود داشته باشید، نه تنها فناوری، بلکه تجربه کاربری نیز باید مناسب باشد. هدف از بهینه‌سازی وب‌سایت نه تنها جذب بازدیدکنندگان بیشتر، بلکه متقاعد کردن کاربران برای نرخ تبدیل است، به عنوان مثال ارسال یک فرم درخواست، خرید یا گذاشتن یک آدرس ایمیل برای خبرنامه.

اگر به دستورالعمل‌های وب‌مستر برای بهینه‌سازی وب‌سایت پایبند باشید و از تکنیک‌های سئو تا حد معقولی (هم برای موتور جستجو و هم برای کاربر) استفاده کنید، دیگر لازم نیست از جریمه بهینه‌سازی بیش از حد بترسید.

علاوه بر این، در مفهوم تجربه کاربری، منطقی است که کیفیت صفحه خود را علاوه بر اقدامات درون صفحه و خارج از صفحه با روش های نختلف بازاریابی و ارسال ترافیک و فعالیت در شبکه های اجتماعی ارتقا دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن