الگوریتم کافئین چیست؟

معرفی سیستم کافئین گوگل و تاثیر آن در ایندکس سریع

آپدیت کافئین (Google Caffeine) یک سیستم ایندکسینگ جدید است که در آن گوگل اجازه می دهد تا داده ها را بهتر کراول و ذخیره کند.

گوگل با افزایش محبوبیت موتور جستجو به این نتیجه رسید بسیاری از فرآیندهای ایجاد شده دیگر به اندازه کافی خوب کار نمی کنند. از این گذشته، ایده الگوریتم و ایندکس جستجو در زمانی متولد شد که در مجموع چندین میلیون وب سایت وجود داشت.

در سال 2010، میلیون ها صفحه فرعی هر روز اضافه می شد. Google Caffeine Update برای توجه به نیاز جستجوگران ایجاد شده است. آپدیت کافئین یکی از بزرگترین به روز رسانی ها در زیرساخت های موتور جستجو بود و ساختار SERP ها را به گونه ای تغییر داد که هنوز هم قابل مشاهده است.

قبل از به‌روزرسانی زیرساخت، ایندکس جستجوی Google از چندین لایه تشکیل شده بود. در آن زمان به منظور به روز رسانی، کل وب باید تجزیه و تحلیل می شد که مدتی طول کشید. بنابراین تاخیر قابل توجهی بین زمان دیسکاور شدن صفحه و ایندکس شدن آن در نتایج وجود داشت.

در سال 2000، ایندکسینگ هر 4 ماه یکبار به روز می شد. در پایان سال 2001 فراوانی ایندکس به یک بار در ماه افزایش یافت.

ایندکس جستجوی جدید کافئین شامل یک روند خزیدن پیوسته و پروسه ایندکس همیشگی است است. اکنون می توان هر وب سایت را به طور جداگانه جستجو کرد و مدت کوتاهی پس از انتشار در ایندکس قرار می گیرد.

کافئین گوگل مهم ترین به روز رسانی زیرساخت بود

اکثر به‌روزرسانی‌های نام‌گذاری شده گوگل با این الگوریتم سروکار دارند. مانند فلوریدا، پاندا، الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار، یا به روز رسانی Fred، همه آنها به نوعی در رتبه دهی یا رنکینگ در تعامل هستند. بنابراین Google Caffeine زیاد بین الگوریتم ها مشهور نیست. این آپدیت یک تغییر کامل در فرآیندهای داخلی و پردازش بود که در نهایت منجر به ایندکس صفحات می شد و البته هنوز کافئین گوگل در راس کار قرار دارد.

با افزایش روز افزون وب سایت ها و ایجاد میلیون ها صفحه نیاز به ایندکس صفحات از طرف گوگل احساس شد و از طرفی رشد گوگل بسیار سریعتر از آنچه خود موتور جستجو گمان می کرد توسعه یافت و از این رو نتیجه بسیار رضایت بخش شد.

به‌روزرسانی کافئین Google به دلیل پویایی اولیه وب در سال‌های 2009 و 2010 ضروری بود. به جای وب‌سایت‌های ثابت که به ندرت تغییر می‌کردند، هر روز، هر ساعت و هر دقیقه محتوای جدیدی منتشر می‌شد. به روز رسانی زنده و محتوای پویا محبوب شده بود و اطلاعات جدیدی را برای کاربران فراهم می کرد. در این مرحله از زمان، فرآیند ایندکس به گونه‌ای طراحی شد که ایندکس صفحات در کمترین زمان صورت گیرد.

گوگل قبل و بعد از آپدیت کافئین گوگل چگونه کار می کرد؟

قبل از اینکه Google Caffeine Update اعمال شود، فرآیند ایندکس از چندین لایه تشکیل شده بود. برخی از تغییرات بیشتر از سایرین به روز می شدند. برای اینکه یکی از این لایه ها یا سطوح به روز شود، جستجوی کامل صفحات ذخیره شده در لایه ها ضروری بود. در نتیجه، صفحات وب گاهی اوقات برای مدت زمان زیادی در یکی از لایه ها ذخیره می شدند، اما اگر لایه مربوطه به SERP ها برنامه ریزی نشده بود، به فهرست جستجو منتقل نمی شدند.

در ابتدا، فواصل زمانی برای چنین به‌روزرسانی چهار ماه بود، اما با گذشت زمان گوگل زمان را به یک ماه کاهش داد. با این حال، از آنجایی که هزاران وب‌سایت جدید همچنان هر روز اضافه و ایندکس می‌شدند، گاهی تا چند هفته زمان می‌برد تا صفحه در SERPها ظاهر شود. همچنین این تاخیر حتی برای سایت های ایندکس شده که بروزرسانی می‌شدند طول می کشید.

در عین حال، مهم بودبروزرسانی محتوای فعلی در موتورهای جستجو در اولویت باشد. این امر به ویژه زمانی مشخص شد که موتور جستجو قادر به ارائه آخرین اطلاعات در رویدادهای جاری نبود. Google Caffeine Update به طور کامل نحوه ایندکس شدن وب سایت ها را تغییر داد و امروزه نیز به این شکل فعال هستند.

شاخص انعطاف پذیر با توجه به اخبار و رسانه های اجتماعی

پس از آپدیت کافئین گوگل، کاربران توانستند چندین نوآوری جالب را مشاهده کنند. از یک طرف، وب‌سایت‌هایی که هنوز نسبتاً جدید بودند و فقط می‌خواستند موقعیت خود را نشان دهند، اکنون در نتایج جستجو یافت می‌شدند. دیگر برای ایندکسینگ لازم نبود هفته ها و ماه ها منتظر بمانند. با این حال، مهمتر از همه، مشخص شد که محتوای پویا و جدید نقش مهمی ایفا می کند. Google Caffeine Update مبنایی را برای Google News و نمایش محتوای فعلی در جستجوی ارگانیک فراهم کرد.

نوآوری مهم دیگر این بود که شبکه های اجتماعی نوظهور در این شاخص نقش داشتند. فیس بوک در سال 2010 در اوج نفوذ خود بود و اینترنت را در همه جاهای دیگر کنترل می کرد. گوگل برای مدتی تمایلی برای شبکه اجتماعی خود نداشت، بعداً سعی کرد شبکه اجتماعی خود را با گوگل پلاس ایجاد کند.

به روز رسانی کافئین اجازه داد محتوای شبکه های اجتماعی برای اولین بار در ایندکس شوند و در نتایج جستجو قرار گیرند. یکی از اصول مهم گوگل نگه داشتن کاربران در محیط جستجو خود بود تا اجازه ندهد کاربران خود وارد پلتفرم ها دیگر شوند. همچنین کاهش رتبه فیس بوک و توییتر در عین تقویت یوتیوب در SERP گوگل یکی از این اصول است.

استفاده صحیح برای سئو با توجه به کافئین گوگل

از آنجایی که به‌روزرسانی Google Caffeine برای زیرساخت‌ها بود و نه برای الگوریتم، هیچ تأثیر مستقیم یا نشانه‌ای از تغییرات در کار وجود نداشت. اما بدیهی است که پویایی جدید محتوا تغییراتی را به همراه داشته است.

وب‌سایت‌هایی که به‌روزرسانی‌های منظم انجام می‌دهند یا به طور مرتب مقالات جدیدی منتشر می کنند، توسط خزنده‌های پویا جدید ترجیح داده می شوند. استراتژی هایی برای انتشار صحیح مقالات جدید در صفحه شخصی شما وجود دارد. در واقع، ترکیبی از محتوای به‌روزرسانی شده، استفاده خوب از شبکه‌های اجتماعی و انتشار از مواردی است رتبه بندی سئو داخلی را ارتقا می دهد.

در هر صورت، Google Caffeine Update نحوه استفاده ما از گوگل را تغییر داد. موتور جستجو برای یک دهه جدید جایگاه خود را نشان داده است. این سوال باقی می ماند که برای سال 2022 و ده سال آینده چه برنامه ریزی شده است.

نتیجه گیری درباره آپدیت کافئین گوگل با مهدی نجاری

Google Caffeine Update اهمیت خزیدن سریع، رندرینگ و فرآیند ایندکسینگ را برای موتور جستجو در حوزه های مختلف مثل اخبار و آگهی های شغلی نشان می دهد.

یک کاربر محتوای بروز و موتور جستجو پویا را می خواهد. به روز رسانی یک محتوا با پایه منظم و اطلاعات جدید و ایجاد یک روند خزیدن، رندر و ایندکس روان برای موتورهای جستجو یکی از مهم ترین و اساسی ترین جنبه های مداوم در سئو است. بنابراین به عنوان یک منتشر کننده محتوا بهتر است همیشه مطالب جدیدی را منتشر کنید و هر از گاهی محتویات قدیمی خود را بروز کنید که این روش از موثرترین روش های افزایش رتبه در آموزش سئو می باشد.

گوگل امروزه 24 میلیارد session ارگانیک به سایت های خبری ارسال می کند. همچنین ایجاد سایت مپ سایت خبری، نقشه سایت تصویر و ایندکس نقشه سایت، بهینه سازی دارایی های JS، CSS، Image در صفحات وب و بهبود زمان بارگذاری صفحه و در عین حال کاهش حجم منابع از جنبه های همیشه فعال سئو هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن