محتوای نازک چیست؟

محتوای باریک (Thin Content) چیست؟ و چرا مهم است؟

محتوای نازک ارزش افزوده کمی برای کاربر دارد یا ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند. اگر یک وب‌سایت‌ الزامات دستورالعمل‌ وب‌مستر را نداشته باشد، رسماً به‌عنوان محتوای نامربوط و در نتیجه به عنوان محتوای نازک رتبه‌بندی می‌شود.

اصطلاح محتوای نازک برای اولین بار در سال 2012 هنگامی که دستورالعمل های ارزیابی کیفیت گوگل به بیرون درز کرد ظاهر شد. از آن زمان، این کلمه مخفف URL های یک وب سایت است که به دلیل کیفیت پایین، توسط گوگل بی ارزش شده است.

از زمان به‌روزرسانی پاندا در سال 2011، محتوای نازک یکی از جنبه‌های مهم آموزش سئو بوده است. گوگل وب سایت ها و وبلاگ های دارای محتوای کم کیفیت را جریمه می کند تا به تدریج صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) را بهینه کند.

گوگل به محتوای اطلاعاتی در دنیای دیجیتال اهمیت زیادی می دهد. محتوای نامربوط که ارزشی ایجاد نمی کند از نتایج جستجو حذف می‌شود.

خطر محتوای باریک در این واقعیت نهفته است که می تواند بر رتبه بندی کل وب سایت تأثیر منفی بگذارد.

خطای Soft 404: این صفحه بی ربط است

در دستورالعمل های وب مستر گوگل، الزامات محتوا و ساختار وب سایت ها با جزئیات بیشتری ذکر شده است. مهمتر از همه، برخورداری از محتوای مرتبط است که به خوبی پاسخ جستجو کاربر را بدهد. داشتن دانش اولیه از دستورالعمل های ارزیابی کیفیت برای بازاریابی بسیار مهم است.

مهمترین اصل این است که گوگل ارزش صفحات را بر اساس کلمه کلیدی و همچنین بر اساس هدف جستجو طبقه بندی می کند. بسته به درخواست جستجو، یک صفحه رتبه بهتر یا بدتری دارد. با این حال، اگر صفحه‌ای عملاً هیچ محتوای مفیدی ارائه نمی‌دهد، مانند خطای soft 404 با آن برخورد می‌شود.

از زمان آپدیت پاندا، گوگل صفحات Thin Content را نه تنها به عنوان صفحات با بی‌کیفیت، بلکه به عنوان صفحات سافت 404 طبقه بندی کرده است، یعنی مشابه خطای 404 که محتوای آنها صفر است.

کد وضعیت HTTP 404 نشان می دهد که صفحه درخواستی خاصی وجود ندارد. نتیجه: گوگل صفحاتی را که به این روش طبقه بندی شده اند از فهرست نتایج SERP خارج می کند. هرچه URL های یک وب سایت یا وبلاگ به عنوان محتوای نازک طبقه بندی شوند، به احتمال می تواند یک مشکل بزرگ برای وب مسترها باشد.

محتوای نازک چیست؟

انواع مختلف محتوای ضعیف را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

صفحات خالی

زمانی اتفاق می افتد که وب سایت ها علاوه بر چارچوب HTML محتوایی ندارند، به عنوان مثال، اگر یک تصویر یا یک فایل متنی که به آن ارجاع داده شده است دیگر وجود نداشته باشد. این مورد کلاسیک محتوای نازک است. یکی دیگر از صفحاتی که می تواند به سئو کلی سایت آسیب بزند صفحات یتیم می باشند. این صفحات هیچ لینک داخلی ورودی ندارند، بنابراین کاربران به جای رفتن به بخش های دیگر سایت، از وب سایت خارج می شوند.

محتوای تکراری

محتوای داپلیکیت اصطلاحی است که برای محتوای تکراری از قبیل متون، فیلم ها، تصاویر یا سایر قالب های رسانه ای که کپی شده اند به کار می رود. ترجمه های یک به یک از زبان های دیگر نیز محتوای تکراری در نظر گرفته می شود. محتوای Duplicate برای بهینه سازی محتوا مضر است، به خصوص برای صاحبان فروشگاه. توضیحات محصول اغلب کپی می شوند. از این رو برای رتبه بندی بد است، به خصوص در زمینه محصولات رقابتی.

محتوای ماشینی

محتوایی که توسط ماشین، ابزار و نرم افزار تولید می شود را محتوای ماشینی می گویند. از نمونه های آن می توان به فیدهای RSS خارجی و متون اسکرپ شده توسط ماشین گفته می‌شود که با چرخش مقاله شخصی‌سازی می‌شوند.

سایت های افیلیتی

وب‌سایت‌هایی که منحصراً اهداف بازاریابی شرکای وابسته را ارائه می‌کنند به عنوان محتوای نازک رتبه‌بندی می‌شوند. آنها محتوای منحصر به فرد ندارند یا بسیار کم هستند و عمدتاً از پیوندها یا محتوای ارائه شده توسط شرکای وابسته تشکیل شده اند. گوگل به سرعت متوجه می شود که صفحات فقط برای اهداف بازاریابی هستند و هیچ ارزش افزوده ای به کاربر ارائه نمی دهند.

صفحات پل Doorway

صفحات درگاه فقط به منظور ارسال کاربر به صفحه دیگر عمل می کنند. شما هیچ محتوای مرتبطی فراتر از این هدف ندارید.

محتوای نامرتبط

محتوایی که علاوه بر هدف تبلیغاتی، اهمیتی ندارد، در برخی موارد فقط شامل تصاویر است، یا در مقیاس امتیازی Gibberish از Google دارای ارزش بسیار بالایی است به عنوان محتوای نازک رتبه بندی می شود.

اهمیت شناخت محتوای ضعیف در اجرای پروژه سئو چیست؟

در اجرای پروژه هایی که قبلا سئوکار نداشته اند احتمال وجود محتوای باریک وجود دارد.

هرس کردن صفحاتی با محتوای‌ باریک یکی از روش هایی است به سرعت می تواند تا ۳۰ درصد رنکینگ شما را در ابتدای پروژه ارتقا دهد.

هرس کردن شامل حذف صفحات داپلیکیت، محتوای باریک و ادغام صفحاتی است که هدف جستجو مشابه دارند.

چگونه محتوای نازک را اصلاح کنیم؟

اگر یک صفحه از وب سایت به عنوان صفحه نرم 404 طبقه بندی شود (که می توان آن را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کرد)، را می توان با روش های مختلف اصلاح کرد. استراتژی ساده حذف صفحه است.

از دست دادن بک لینک ها معمولاً مضر نیست، زیرا کیفیت صفحه محتوای نازک که بک لینک دارد قبلاً کاهش یافته است. اما روش‌های دیگری وجود دارند: به عنوان مثال، نوشتن محتوای یونیک برای صفحه یا حذف آن از نتایج جستجو با noindex کردن آن از توضیحات متا.

منطقی است که هر از گاهی وب سایت خود را تمیز کنید. بسیاری از سایت‌های محتوای نازک معمولاً قدیمی هستند.

از محتوای کم با استفاده از ابزارهای گوگل خودداری کنید

امکان یافتن صفحات Soft 404 در سرچ کنسول گوگل یافت وجود دارد. هر چه زودتر این صفحات را حذف کنید، خطر افت رتبه به دلیل نرخ پرش بالا کمتر می شود. جهش‌ از صفحه، کاهش زمان ماندگاری و کمبود ارزش افزوده برای رتبه‌بندی گوگل مضر است، حتی اگر خطای نرم 404 نباشد.

به لطف سرچ کنسول می توانید این صفحات را شناسایی کنید و برای جلوگیری از آن یا محتوای خوب تولید کنید یا آن را برای همیشه نوایندکس و حذف کنید یا از طربق فایل robots.txt کراول آن را ببندید.

چرا گوگل محتوای نازک را مجازات می کند؟

گوگل می‌خواهد از برخورد کاربران با صفحات بی‌ارزش جلوگیری کند تا کیفیت نتایج جستجو را بالا و مرتبط نگه دارد. صفحاتی که حاوی تمام یا بخشی از محتوای نازک هستند توسط گوگل هرزنامه تلقی می شوند و به همین دلیل مجازات می شوند.

گوگل این روش را به اصطلاح «اندازه گیری دستی هرزنامه» می نامد که می تواند کل صفحات یا فقط قسمت هایی از صفحات را تحت تاثیر قرار دهد.

معیار تصمیم گیری برای هرزنامه بودن یا نبودن آن همیشه معیار ارزش افزوده گوگل است. گوگل تنها زمانی آن را به عنوان محتوای نازک می بیند که صفحه ارزش افزوده بسیار کمی برای کاربر ارائه دهد یا اصلاً ارزش افزوده نداشته باشد.

در عمل، چنین صفحاتی به عنوان صفحات “نرم 404” ظاهر شناخته می شوند. کد خطا اغلب به عنوان نشانه ای از لینک نمایش داده می شود: “404 – صفحه در دسترس نیست”، اگرچه صفحه به طور فیزیکی وجود دارد.

آخرین دیدگاه درباره محتوای نازک در سایت کبود سئو

محتوای نازک نقطه مقابل محتوای منحصر به فرد یا همان یونیک است. اگر بسیاری از صفحات فرعی یک وب سایت توسط گوگل به عنوان محتوای نازک طبقه بندی شوند، این امر اثرات منفی برای کل وب سایت یا وبلاگ دارد. مهمتر از همه، مدیران وب باید در نظر داشته باشند که امکانات فنی برای تشخیص محتوای نازک به طور مداوم در حال بهبود است. اگر به طور مداوم محتوای با کیفیت بالا را در وب سایت خود ارائه نکنید، برای همیشه در رتبه بندی سقوط خواهید کرد. از طرف دیگر، کسانی که از محتوای نازک اجتناب می کنند، در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهند داشت.

تعریف محتوای نازک گسترده تر از موضوع بالا است. حتی اگر یک صفحه وب دارای محتوای طولانی و مفصل باشد و یا اگر کوئری اصلی صفحه وب یا موضوع آن جزئیاتی ندارد، و ارزش افزوده ای نسبت به رقبا ندارد، همچنان به عنوان محتوای نازک در نظر گرفته می شود. حتی اگر محتوای شما طولانی و مفصل باشد، اگر کاربر را راضی نکند، نتیجه متفاوت نخواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن