محتوای پنهان چیست؟

محتوای مخفی (Hidden Content) چیست؟ و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

محتوای پنهان به محتوا یا لینک هایی گفته می شود که در منبع متن وجود دارند، اما برای بازدیدکنندگان یک وب سایت قابل مشاهده نیستند. هدف از مخفی کردن محتوا محدود کردن کاربردپذیری وب سایت نیست، بلکه ارائه محتوای مرتبط به موتورهای جستجو است. هدف از محتوای پنهان یا لینک پنهان قرار دادن کلمه کلیدی و بک لینک با هدف افزایش رنکینگ در نتایج جستجوی ارگانیک است. مخفی کردن محتوا طبق دستورالعمل های گوگل وبمستر به عنوان دستکاری محسوب می شود و به عنوان سئو کلاه سیاه طبقه بندی می شود.

در اواسط دهه 1990، یک مدیر وب سایت توانست با چند “ترفند” در نتایج جستجو، صفحه خود را نسبتاً سریع به جلو برساند. محتوای پنهان نیز بخشی از این بود: به سادگی بخشی از متن را با کلمه کلیدی پر کنید و آن را ناپدید کنید، به عنوان مثال، متن را هم رنگ پس زمینه کنید که کاربر نبیند، اما نه برای ربات. در آن زمان، ربات های موتورهای جستجو هنوز قادر به تشخیص این متن از سایر قسمت های قابل مشاهده متن نبودند. با این حال، امروزه ربات ها به حدی توسعه یافته اند که به راحتی می توانند این محتوا و سایر محتوای پنهان را تشخیص دهند. جالب است بدانید محتوای مخفی از نوع Cloaking در سئو سیاه است.

اجرای محتوای پنهان به صورت کاربردی

در عمل، Hidden Content می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود. شایع ترین نوع آن را با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده خواهیم داد:

  • دستکاری اندازه فونت: با استفاده از CSS، متن مخفی به اندازه “0” تنظیم می شود و بنابراین دیگر برای کاربر قابل تشخیص نیست.
  • مخفی کردن کانتینرهای div: با پنهان کردن کانتینرهای div با استفاده از سی اس اس “visibility: hidden” یا “display: none”، کل بلوک های متن را می توان از قسمت جلویی حذف کرد.
  • متن پشت تصاویر: نوع دیگری از محتوای پنهان، پوشاندن متن موجود با یک تصویر است.
  • لینک های مخفی: لینک های مخفی نیز بخشی از محتوای پنهان هستند. به عنوان مثال، لینک کاراکترهای خاص مانند خط فاصله یا نقطه به عنوان منفی طبقه بندی می شود.

تا زمانی که محتوا در متن منبع ظاهر می‌شود، موتورهای جستجو می‌توانند آن را بخوانند، حتی اگر هیچ متنی در قسمت جلویی آن قابل مشاهده نباشد.

متن مخفی در بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

در سال 1990 بهینه سازی موتورهای جستجو بسیار آسان بود. وب مسترها توانستند با ابزارهای ساده به موفقیت های سریع در رتبه بندی دست یابند. یک نمونه آزمایشی استفاده از محتوای پنهان بود. در این روش محتوا به طور خاص با کلمات کلیدی غنی شده است تا تأثیر مثبتی بر رتبه بندی داشته باشد. در آن زمان استفاده از کیورد استافینگ برای ارتقا رتبه بندی صفحه زیاد رایج نبود.

در گذشته، خزنده ها نمی توانستند بین محتوای پنهان و قابل مشاهده تمایز قائل شوند. اما الان Googlebot می‌تواند یک وب‌سایت کامل را ارائه کند و در نتیجه تفاوت‌های بین متن منبع و وب‌سایت ارائه‌شده را تشخیص دهد.

خطرات و مجازات متن مخفی

همه موتورهای جستجو استفاده از محتوای پنهان را در دستورالعمل های خود ممنوع کرده اند (به دستورالعمل های Google Webmaster مراجعه کنید). عدم پیروی از راهنمای گوگل ممکن است منجر به جریمه شود. این کار نه تنها می تواند بر روی یک صفحه پنالتی در بر داشته باشد، بلکه می تواند بر روی کل دامنه تاثیر گذارد. در دنیای امروز، محتوای پنهان دیگر نباید در سئو سایت استفاده شود.

پنهان کردن لینک ها و یا متن دستورالعمل‌ اپراتورهای موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo و Bing را نقض می‌کند. به عنوان مثال، از طرف گوگل، یک دستورالعمل بسیار خاص تحت عنوان “متن پنهان و پیوندهای پنهان” وجود دارد. از این گذشته، این رویه چیزی بیش از دستکاری نتایج جستجو نیست و بنابراین در حوزه سئو کلاه سیاه قرار می گیرد.

اگر محتوای وب سایت خود را مخفی کنید، می تواند منجر به جریمه شود. این می تواند یک صفحه را تحت تأثیر قرار دهد، اما همچنین می تواند منجر به حذف کل وب سایت از فهرست جستجو شود.

الگوریتم های جستجوی گوگل در حال بهبود هستند تا محتوای پنهان از هر نوعی همیشه بهتر تشخیص داده شود. بنابراین استفاده از این روش برای تأثیرگذاری بر رتبه بندی توصیه نمی شود.

استفاده از کدام نوع محتوای مخفی آزاد است؟

همچنین استثناهایی برای محتوای مخفی وجود دارد که طبق دستورالعمل های Google Webmaster فریب نیست.

  • ویژگی Alt در تصاویر: اضافه کردن تصاویر با ویژگی alt مجاز است. ویژگی Alt می تواند برای ارائه اطلاعات بیشتر و توصیفی در مورد تصویر استفاده شود، اما نباید کلمات کلیدی را بی رویه استفاده کنید.
  • Noscript در جاوا اسکریپت: تگ NoScript شما را قادر می سازد تا همان اطلاعات را بدون جاوا اسکریپت در اختیار کاربران قرار دهید. یک نمونه از مرورگرهای مبتنی بر متن (بدون جاوا اسکریپت) Lynx است.
  • ویدئوها: گوگل در دستورالعمل های مدیر وب سایت می نویسد که افزودن متن در کد HTML (توضیحات) مشکلی ندارد. امکان ارائه متن فیلم نیز وجود دارد.

در اصل، اطلاعات اضافی که محتوایی مانند تصاویر، ویدیوها یا جاوا اسکریپت را توضیح می دهد، به عنوان محتوای پنهان طبقه بندی نمی شود و بنابراین با دستورالعمل ها مطابقت دارد.

در این فرم، محتوای پنهان نه تنها مجاز است، بلکه صریحاً پیشنهاد می شود.

علاوه بر این، می توان از محتوای پنهان در قالب سئو کلاه سفید استفاده کرد تا تأثیر منفی بر طراحی یک صفحه نداشته باشد. در این مثال‌ها، محتوا در واقع پنهان نیست، اما به دلیل طراحی و طراحی تعاملی صفحه وب، قابل مشاهده نیست. به عنوان مثال:

  • نمایش برخی از بخش های صفحه وب پس از فعل و انفعالات خاص.
  • برای قرار دادن کلمات کلیدی از زیرنویس استفاده کنید.
  • برخی از محتواها را پس از حرکت روی نشانگر یا کلیک کاربر نمایش دهید.
  • دکمه هایی برای بزرگ کردن و کوچک کردن متون

نتیجه گیری درباره محتوای مخفی

محتوای پنهان یک تکنیک قدیمی سئو کلاه سیاه است، اما هنوز هم در سال 2020، برخی از وب سایت ها برای ایجاد ارتباط و کسب رتبه استفاده می کنند. در برخی موارد، صنایع و استراتژی‌ها نیز می‌توانند رتبه‌بندی را افزایش دهند. محتوای مخفی یک نوع فرعی از Cloaking است. روش های مختلفی برای Cloaking وجود دارد، مانند هک کلمات کلیدی ژاپنی.

یک سئوی آینده نگر با بازاریابی و استراتژی سئو نیازی به استفاده از تکنیک های کلاه سیاه ندارد. اما با این حال، دانستن تکنیک‌های کلاه سیاه چشم‌انداز وسیع‌تری به سئوکاران می‌دهد و همچنین نحوه پیشگیری از آن و نحوه شکست دادن رقیبی که از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنند را آموزش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن