تگ کنونیکال در سئو

تگ کنونیکال (Canonical Tag) چیست؟ + راهنمای کامل استفاده

تگ کنونیکال (“rel = canonical”) به موتورهای جستجو می گوید که یک URL خاص کپی اصلی یک صفحه است. استفاده از تگ کنونیکال (canonical tag) از مشکلات ناشی از محتوای مشابه یا “duplicate” که در چندین URL ظاهر می شود جلوگیری می کند. از نظر عملی، تگ canonical به موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه از URL باید در نتایج جستجو ظاهر شود.

تگ های کنونیکال برای موتور جستجو دستورالعمل نیستند. آنها فقط راهنمایی برای یافتن URL کنونیکال یک صفحه وب هستند. هنگامی که موتور جستجو URL متفاوتی را به عنوان نسخه دیگر از تگ کنونیکال کاربران انتخاب می کند، سیگنال هاییداده می شود که تگ های Canonical یک راهنمایی هستند و در بخش گزارش coverage سرچ کنسول گوگل می توان مشاهده کرد.

تگ کنونیکال در سرچ کنسول گوگل
استفاده از تگ Canonical می تواند بسیاری از خطاهای coverage ناسالم را برطرف کند.

به این ترتیب، تگ های Canonical بخشی از حوزه سئو تکنیکال هستند.

چرا کنونیکال کردن مهم است؟

محتوای داپلیکیت موضوع پیچیده ای است. اگر موتورهای جستجو URL های زیادی را با محتوای یکسان (یا بسیار مشابه) بررسی کنند، باعث ایجاد مشکلات زیادی در SEO مانند کاهش سیگنال رتبه بندی شود.

اگر خزنده‌های موتور جستجو مانند Googlebots مجبور باشند محتوای duplicate زیادی را بررسی کنند، ممکن است برخی از محتوای یونیک شما را از دست بدهند. همینطور، “محتوای duplicate” می تواند پتانسیل رتبه بندی شما را کاهش دهد.

ممکن است موتورهای جستجو URL اشتباهی را به عنوان “اصل” انتخاب کنند، حتی اگر محتوای شما رتبه خوبی داشته باشد. استفاده از canonization به شما کمک می کند تا محتوای تکراری خود را کنترل کنید و از “noindex” اجتناب کنید.

مشکل URL ها در ساختار وب سایت

ممکن است فکر کنید، “چرا کسی باید یک صفحه را کپی کند؟” و فرض کنیدجای نگرانی نیست. ما به عنوان انسان یک صفحه را به عنوان یک مفهوم می‌ببینیم، مانند صفحه اصلی. ولی برای موتورهای جستجو، هر URL یونیک یک صفحه جداگانه است. مثال، گوگل از روش های مختلف به آدرس شما می رسد:

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.de/index.php?r…

وب سایت برای ما، همه این URL ها را یک صفحه واحد نشان می دهند. اما، برای یک خزنده، هر یک از این URL ها یک صفحه منحصر به فرد هستند. در مثال می‌توانیم ببینیم پنج نسخه از صفحه اصلی در حال اجرا هستند.

این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است مواجه شوید. سیستم های مدیریت محتوای مدرن (CMS) و وب سایت های پویا این مشکل را تشدید می کنند. بسیاری از وب‌سایت‌ها به‌طور خودکار تگ ها را اضافه می‌کنند، چندین مسیر (path) و URL و پارامترهای URL را اضافه می‌کنند. از مثال آن می‌توان فیلترها و آدرس هایی کهدر سرچ بار داخلی سایت ایجاد می شود اشاره کرد.

ممکن است هزاران URL تکراری در صفحه خود داشته باشید و حتی متوجه آن نشوید. این تنها یکی از عوامل بسیاری است که باید در هنگام ایجاد وب سایت های وردپرس در نظر گرفته شود.

دلایل محتوای داپلیکیت و کنونیکال کردن

تگ های کنونیکال برای تثبیت URL و جلوگیری از کاهش سیگنال رتبه بندی استفاده می شود. URL های تکراری و ادغام آنها برای موتورهای جستجو مهم است، زیرا خزش منابع را ذخیره می ‌کنند، بنابراین می توان نسخه اصلی URL ها را با هدف جستجوی مناسب با کاربران موتور جستجو تعیین کرد. URL های تکراری یا محتوای داپلیکیت می تواند به دلایل زیر ایجاد شود.

  • URL های پارامتری برای پارامترهای جستجو: example.com/?q=search-term
  • پارامترهای Session ID در URL ها: example.com/?sessionsid=3
  • صفحات برای انواع دستگاه های مختلف با URL های مختلف: مثلا برای موبایل ودسکتاپ
  • داشتن صفحات برای انواع اتصالات مختلف با URL های مختلف: mobile-3g و desktop-3g
  • ارائه همان محتوا با نسخه‌های «www» و «غیر WWW
  • ارائه محتوای یکسان با HTTP و HTTPS به طور همزمان
  • ارائه همان محتوا با اسلش و بدون اسلش انتهایی (اسلش در انتهای URL)
  • ارائه محتوا با حروف بزرگ و کوچک در URL
  • ارائه محتوای یکسان در پسوندهای مختلف فایل مانند example.com/page.html و example.com/page.htm
  • ارائه نسخه‌های قابل چاپ و ارائه محتوای یکسان در URLهای مختلف مانند example.com/page و example.com/print/page
  • داشتن نسخه های AMP از یک محتوا در URL های مختلف مانند example.com و amp.example.com.
  • ارائه محتوای یکسان با توزیع در URL های مختلف مانند “example.com/original-content” و “syndicationsite.com/syndicated-content”.

در تمام این گزینه ها مشکل محتوای تکراری با استفاده از تگ‌های canonical حل می شود. تدر اینجا نسخه های مختلف از یک آدرس گروه بندی می شود و تنها URL صحیح index می شود، در حالی که URLهای تکراری را به نسخه کنونیکال منتقل می‌کنند.

اگر محتوای سندیکایی زیادی برای یک ناشر محتوای اصلی وجود دارد، کنونیکال دامنه‌ یکی از روش های موثر است.

اگر افراد عمداً محتوای خود را به صورت سندیکایی انتخاب کنند، شناسایی منبع مبدأ را دشوار می کند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم از canonical یا blocking استفاده کنید. اتحادیه ناشران می توانند به این نیاز داشته باشند.

Danny Sullivan, September 18, 2019

تگ های canonical: بهترین تمرین های کاربردی

مشکلات محتوای داپلیکیت می تواند بسیار مشکل باشد، بنابراین در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام استفاده از Canonical Tag به خاطر داشته باشید تا از اشتباهات رایج جلوگیری کنید:

1. تگ های متعارف می توانند به خود ارجاع دهند

تگ های کنونیکال خود ارجاع دهنده، تگ های کنونیکالی هستند که به آدرس خود کنونیکال می شوند. تگ متعارف خود ارجاع دهنده به این معنی است که این آدرس منبع اصلی محتوا است. به عنوان مثال، اگر یک صفحه وب در URL “https://example.com/example” وجود دارد، تگ کنونیکال باید همان URL باشد. نمونه ای از یک تگ متعارف خود مرجع در زیر آمده است.

<link rel="canonical" href="https://example.com/example">

بر اساس گوگل تگ‌های کنونیکال خود ارجاع نشان می‌دهند که URL منبع اصلی محتوا است، این امر روشن می‌کند که موتور جستجو می‌تواند روی آن صفحه وب بیشتر حساب کند. نقل قولی در مورد برچسب کنونیکال خود ارجاع از جان مولر در زیر آمده است.

من به استفاده از آن توصیه می کنم. خود ارجاعی کنونیکال را به این دلیل که واقعاً برای ما روشن می کند که کدام صفحه را می خواهید ایندکس کنید، یا نشانی اینترنتی زمانی که ایندکس می شود باید چه باشد. حتی اگر یک صفحه دارید، گاهی اوقات تغییرات مختلفی از URL وجود دارد که می تواند آن صفحه را بالا ببرد. مثلاً با پارامترهایی در انتها با حروف کوچک بزرگ یا www و غیرwww. همه این موارد را می توان با یک برچسب rel canonical پاک کرد.

John Mueller, Google Webmaster Trend Analyst

2. فعالانه صفحه اصلی خود را کنونیکال کنید

تکراری شدن وب سایت ها بسیار رایج است و افراد با روش های مختلفی به صفحه اصلی شما لینک می دهند (که شما نمی توانید آنها را کنترل کنید)، بنابراین برای جلوگیری از مشکلات، تگ کنونیکال به قالب صفحه اصلی خود اضافه کنید.

3. تگ های کنونیکال پویا را به صورت نقطه ای بررسی کنید

گاهی اوقات کد بد باعث می شود یک صفحه برای هر نسخه از URL یک برچسب کنونیکال متفاوت بنویسد (در حالی که کل تگ کنونیکال حذف شده). مطمئن شوید که URL های خود را به طور تصادفی بررسی کنید، به خصوص برای صفحات فروشگاهی آنلاین و کنترل شده با CMS.

4. از سیگنال های مختلط اجتناب کنید

موتورهای جستجو می توانند از یک تگ کنونیکال در هنگام ارسال سیگنال های ترکیبی اجتناب کنند یا آن را به اشتباه تفسیر کنند. به عبارت دیگر، سمت A -> سمت B و سپس سمت B -> سمت A را کنونیکال نکنید.

همچنین طرف A -> سمت B را کنونیکال نکنید و سپس یک تغییر مسیر 301 از سمت B -> سمت A ایجاد کنید. اگر می‌توانید از آن اجتناب کنید، ایده خوبی است که برچسب‌های متعارف (A–> B, B–> C, C–> D) را به هم متصل کنید. سیگنال های واضح بفرستید یا موتورهای جستجو را مجبور به تصمیم گیری بد نکنید.

5. وقتی کنونیکال می کنید مراقب باشید صفحات یکم مشابه را نزنید.

امروزه استفاده از کنونیکال کاملا رایج هستش. امکان استفاده از تگ canonical در موارد تقریباً تکراری (صفحات با محتوای بسیار مشابه) وجود دارد، اما مراقب باشید. بحث های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما به طور کلی، استفاده از تگ های canonical برای صفحات بسیار مشابه اشکالی ندارد.

به عنوان مثال، یک صفحه محصول تنها بر اساس واحد پول، مکان یا ویژگی محصول متفاوت است. به خاطر داشته باشید که نسخه های غیر کنونیکال این صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشند. اگر صفحات بسیار متفاوت باشند، موتورهای جستجو می توانند تگ را به طور کامل نادیده بگیرند.

6. کنونیکال کردن بین دامنه ای (cross-domain)

اگر هر دو طرف را کنترل می کنید، می توانید از تگ canonical در بین دامنه ها استفاده کنید. فرض کنید شما اغلب ها نوشته ها را در تمام دامنه ها منتشر می کنید. اگر از تگ canonical استفاده می کنید، قدرت رتبه بندی شما فقط در یک صفحه متمرکز می شود. به خاطر داشته باشید که canonization صفحات غیر کنونیکال را از رتبه بندی حذف می کند، بنابراین مطمئن شوید که این استفاده با شرایط برند اصلی شما مطابقت دارد.

7. فقط از URL Canonical در نقشه سایت استفاده کنید

در نقشه سایت، فقط URL کانونیکال باید جایی قرار گیرد. یک URL غیر کنونیکال توسط Google حذف خواهد شد. این باعث کاهش امتیاز کیفیت وب سایت برای گوگل می شود و سیگنال های وب سایت به روش مشکوک تری توسط الگوریتم های موتور جستجو دریافت می شود.

8. از لینک‌های داخلی برای نمایش URL های کنونیکال استفاده کنید

نمایش URL های کنونیکال از طریق لینک‌ های داخلی قابل انجام است. اگر تگ کنونیکال هر صفحه داپلیکیت به صفحه B اشاره کند، اما هر یک از لینک‌های داخلی بیشتر به صفحه C برای همان گروه محتوایی اشاره می کند، این باعث سردرگمی می شود. Canonical Tag فقط یک اشاره است، نه یک دستور.

به دلیل آن سیگنال‌های اشتباه و مختلط، گوگل شروع به محاسبه تگ های کنونیکال با الگوریتم‌های خود بر اساس اصل عدم قطعیت کرد. استفاده از سیگنال های ثابت برای بهینه سازی موتورهای جستجو باعث ایجاد اعتماد برای موجودیت وب از دیدگاه موتور جستجو می شود.

9. برای هر صفحه وب فقط از یک تگ Canonical استفاده کنید

اگر چندین تگ کنونیکال در یک صفحه وب وجود داشته باشد، گوگل هر دو را نادیده می گیرد. تعیین چندین تگ کنونیکال در یک صفحه وب ممکن است به دلیل اجرای اشتباه الگوهای صفحه یا کپی و چسباندن کدهای منبع مختلف در صفحات مختلف اتفاق بیفتد.

اگر چندین تگ کنونیکال در یک صفحه وب وجود داشته باشد، مزیت تگ متعارف برای URL از بین خواهد رفت.

10. از تگ های Canonical فقط در قسمت Head URL استفاده کنید

گوگل تگ های کنونیکال را در بخش بدنه سند HTML نادیده می گیرد. برای جلوگیری از هرگونه مشکل تجزیه HTML، تگ های کنونیکال باید به بخش head URL اضافه شود. همچنین، تگ کنونیکال در قسمت head سند HTML به موتور جستجو برای اهداف خزیدن کمک می کند. به سادگی می تواند از تجزیه کننده های HTML مختلف یا متدولوژی های استخراج اطلاعات برای بخش های مختلف سند HTML استفاده کند.

11. هنگام استفاده از URL های نسبی در تگ های Canonical مراقب باشید

تگ های کنونیکال را می توان با URL های نسبی استفاده کرد. یک URL نسبی در تگ کنونیکال نمی تواند از پیشوند “HTTP” یا “HTTPS” روی آن استفاده کند. بنابراین، فقط نام مسیر، پوشه و فایل باید در URL نسبی باشد. اگر یک نام دامنه بدون پیشوندهای “HTTP” یا “HTTP” در URL نسبی نوشته شود، تگ کنونیکال بیشتر صفحه 404 را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، اگر یک برچسب متعارف مانند زیر وجود دارد.

<link rel="canonical" href="example.com/page-example"/>

این URL کنونیکال توسط Google به عنوان «http://example.com/example.com/page-example» خوانده می‌شود، زیرا پروتکل «HTTP» یا «HTTPS» را به عنوان پیشوند ندارد. استفاده از URL نسبی مناسب در canonical در این مثال به صورت زیر خواهد بود.

<link rel="canonical" href="/page-example"/>

تگ کنونیکال بالا باید به URL “http://example.com/page-example” اشاره می کند. استفاده نسبی URL در تگ Canonical نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

تگ های کنونیکالی که 404 صفحه را نشان می دهند

Canonical Tag به صفحه ای اطلاق می شود که دارای محتوای اصلی برای صفحات داپلیکیت با محتوای یکسان است. اگر یک تگ کنونیکال به صفحه 404 اشاره داشته باشد، موتورهای جستجوگر را به نادیده گرفتن تگ کنونیکال سوق می دهد زیرا سیگنال اشتباه آشکاری برای ایندکس شدن می دهد.

صفحات 404 قابل ایندکس نیستندـ، بنابراین نمی توان از آنها در تگ های کنونیکال استفاده کرد. 404 صفحه‌ای که دارای یک تگ کنونیکال هستند که به آن‌ها اشاره می‌کند می‌توانند در گزارش سرچ کنسول گوگل مشاهده شوند.

برای رفع «مشکل 404 صفحه با تگ کنونیکال»، یک مدیر وب‌سایت باید تگ‌های کنونیکال آن صفحات را با نسخه وضعیت 200 که دارای پروتوکل HTTP است و محتوای اصلی را دارد جایگزین کرد.

تگ های کنونیکال و تگ های Hreflang

تگ های Canonical و Hreflang باید سازگار باشند. اگر یک hreflang در یک صفحه وب برای منطقه و زبان خاصی وجود دارد، کنونیکال آن صفحه وب باید با زبان و منطقه ای که در تگ hreflang مشخص شده است مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک تگ hreflang مانند link rel=”alternate” hreflang=”en-US” href=”http://example.com/example-content-en-us-version” وجود دارد، سپس تگ کنونیکال “http://example.com/example-content-en-us-version” باید یکسان باشد. تگ Hreflang یک عنصر مهم سئو تکنیکال برای تثبیت سیگنال رتبه بندی است.

تفاوت Canonical Tags در مقابل ریدایرکت 301

یک سوال رایج سئو این است که آیا یک تگ کنونیکال اعتبار لینک PageRank وریدایرکت 301 را به اشتراک می گذارد یا خیر. ظاهرا به نظر می رسد تگ کنونیکال پیج رنک را منتقل نمی کند، ولی ریدایرکت 301 بیشتر قدررت را منتقل می کند.

اگر صفحه A–> صفحه B را تغییر مسیر دهید، بازدیدکنندگان به طور خودکار به صفحه B هدایت می شوند و هرگز صفحه A را نمی بینند. اگر یک تگ کنونیکال از صفحه A–> به صفحه B تنظیم کنید، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B کنونیکال است، اما کاربران می تواند از هر دو URL بازدید کند. مطمئن شوید که راه حل شما با نتیجه دلخواه مطابقت دارد.

چگونه تگ های کنونیکال خود را در سئو بررسی کنیم

وقتی تگ‌های کنونیکال خود را بررسی می‌کنید، مواردی وجود دارد که ارزش بررسی را دارند. در اینجا یک چک لیست سریع وجود دارد:

  • آیا سایت دارای تگ canonical است؟
  • آیا علامت کنونیکال به سمت درست اشاره می کند؟
  • آیا صفحات قابل خزیدن و ایندکس هستند؟

یک اشتباه رایج این است که تگ کنونیکال را به URL آدرسی میزنیم که توسط robots.txt مسدود شده یا روی “noindex” تنظیم شده است. این می تواند سیگنال های ترکیبی را به موتورهای جستجو ارسال کند. در زیر چند روش متداول برای بازرسی و بررسی تگ های کنونیکال آورده شده است.

1. نمایش کد سورس

در اکثر مرورگرها می‌توانید روی «نمایش کد منبع» کلیک راست کنید یا به سادگی از طریق نوار آدرس به سورس کد ها دسترسی پیدا کنید، مانند:

view-source: https: //example.com/canonical-tags

کد منبع را بررسی کنید و در قسمت صفحه خود به دنبال تگ کنونیکال بگردید.

2. استفاده از اکستنشن های کروم یا سایت و نرم افزار های تحلیل سئو

بسیاری از نرم افزارهای سئو به شما امکان می دهند تگ های کنونیکال را به صورت انبوه بررسی کنید. به عنوان مثال، Screaming Frog تگ‌های کنونیکال از دست رفته را بررسی می‌کند و می‌تواند هزاران صفحه را همزمان انجام دهد.

جمع بندی ها در مورد تگ کنونیکال canonical tag

استفاده از تگ های کنونیکال و مقابله با داپلیکیت ها مساله بسیار پیچیده ای است که مقابله با آن آسان نیست. خوشبختانه امروزه اغلب قالب های وردپرس پیش فرض نکات را رعایت کرده اند.

آنچه باید در مورد استفاده از تگ Canonical دانست:

  • URL مشخص شده توسط تگ کنونیکال باید قابل دسترسی باشد و نباید به صفحه 404 اشاره کند. این اتفاق می افتد، برای مثال، زمانی که یک “www.” فراموش شده است یا صفحه وب مورد دسترسی دارای URL تغییر یافته است.
  • URL باید نام دقیق را داشته باشد. یک اسلش اضافی یا مفقود (اسلش) یا “/index.php” در انتهای آدرس می تواند باعث ایجاد یک تگ کنونیکال نادرست شود.
  • برای هر صفحه تنها یک تگ تگ کنونیکال استفاده شود. در غیر این صورت، موتورهای جستجو آن را نادیده می گیرند.
  • URL های مطلق (با HTTP: //) همیشه باید لینک داده شوند. تگ کنونیکال URL های نسبی را نیز می پذیرد (example.com/article)، اما صفحه لینک داده شده با http://example.com/example.de/article لینک داده می شود.
  • صفحه لینک داده شده و URL با تگ متا نباید دارای متا تگ “noindex”، “nofollow” یا “disallow” باشد.
  • صفحات دارای لینک کنونیکال برای نتایج جستجو در نظر گرفته نمی شوند، به جز صفحاتی که دارای تگ کنونیکال خود ارجاعی می باشند تا از ایجاد URL احتمالی از طریق session IDs جلوگیری کنند.
  • برای صفحات پیجینیشن، که با rel = “next” یا rel = “prev” مشخص شده اند، استفاده از تگ های Canonical منطقی نیست (زیرا در این مرحله محتوای داپلیکیت واقعی وجود ندارد).

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تگ های HTML، می توانید دستورالعمل های مهدی نجاری را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن