متا تگ های سئو

متا تگ های مهمی که در سئو لازم است بشناسید

متا تگ ها (meta tags) عناصری در کد HTML شما هستند که برای کاربر قابل مشاهده نیستند و در عین حال نقش مهمی در عملکرد سئو و تجربه کاربری شما دارند. با متا تگ‌ها، ممطمئن می‌شوید مرورگرها و موتورهای جستجو همانطور که می‌خواهید رفتار کنند و محتوای را در SERP مطابق با ترجیحات شما نمایش دهند.

متا تگ های HTML کدامند؟

متا تگ ها در مرورگرها برای نمایش صحیح محتوا و در موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوا و نحوه رفتار آنها استفاده می شود. تمام متا تگ ها با استفاده از تگ تعریف می شوند و در قسمت head صفحه شما قرار می گیرند. متا تگ ها درون صفحه نمایش داده نمی شوند، بلکه فقط در سورس کد های صفحه گنجانده شده اند. مثال:

عناصر متا تگ
  • کل قطعه کد “عنصر متا” نامیده می شود. (meta element)
  • قسمت meta تگ واقعی است.
  • یک ویژگی به نام name با توضیحات مقدار وجود دارد.
  • یک ویژگی به نام محتوا با مقدار This is a page description وجود دارد.

متا تگ عنوان Meta title tag

متا تگ عنوان یک عنصر HTML است که به مرورگرها و موتورهای جستجو می گوید عنوان یک صفحه چیست. عنوان به عنوان اولین عنصر قابل کلیک در صفحه نتایج موتور جستجو SERP نشان داده می شود و موضوع اصلی به کاربران صفحه منتقل می کند.

تگ عنوان اگرچه مهم‌ترین ابرداده را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند، اما از منظر HTML، تگ عنوان یک متا تگ نیست. برای اینکه تگ عنوان یک متا تگ واقعی باشد، سینتکس آن باید به شکل زیر باشد:

<meta name="title" content="Here goes the title">

نه به شکل زیر!!!!!!!!!

<title>Here goes the title</title>

با این حال، متخصصین سئو از برچسب عنوان به عنوان “عنوان متا” یاد می کنند. بیشتر سئوکاران انتظار دارند که برچسب عنوان را در اینجا ببینند. از آنجایی که Google، Bing، Yahoo، DuckDuckGo و سایر موتورهای جستجو دارای طول تگ عنوان متفاوت هستند، یک قانون کلی خوب این است:

  • حداکثر اندازه 575 پیکسل، که حدود 60 کاراکتر است.
  • حداقل اندازه 285 پیکسل، حدود 30 کاراکتر.

تگ متادیسکریپشن Meta description tag

متا دیسکریپشن یک عنصر مهم از قطعه صفحه شما است که افراد در نتایج جستجو می بینند. گوگل کلمات کلیدی در توضیحات متا را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در نظر نمی گیرد، بنابراین اهمیت کمتری نسبت به تگ عنوان دارد، اما یک توصیف خوب و جذاب می تواند نظر کاربران را جلب کند و نرخ کلیک کاربر روی وب سایت را ارتقا دهد و در نتیجه CTR ارتقا می یابد.

توضیحات متا باید خوانا و یونیک باشد و مهمتر از همه، باید محتوای صفحه را خلاصه کند. طول آن باید 70 تا 155 کاراکتر (430 تا 920 پیکسل) باشد و شامل کلمات کلیدی مرتبط باشد. گوگل آنها را به صورت پررنگ در اسنیپت نشان می دهد، و این باعث می شود موتور جستجو توضیحات صفحه شما را بازنویسی کند.

تگ فایل ربات Meta robots tag

فایل robots.txt تگ هایی می باشد که به موتور های جستجو دستورالعمل هایی می دهد که آیا صفحات یا دایرکتوری ها را کراول کنند یا نه. یک مورد رایج برای تگ‌های ربات متا، رفع مشکلات محتوای داپلیکیت می باشد که در رتبه بندی و ایندکس صفحات اختلال ایجاد می کنند.

تگ متا روبات ها را می توان در سورس HTML صفحه یافت و حاوی دستورالعمل های خاصی است که هدف آنها را مشخص می کند. می تواند شبیه این باشد:

<meta name="robots" content="noindex,follow" />

دستورالعمل‌های noindex و follow دستور می دهند موتورهای جستجو نباید این صفحه را ایندکس کنند، بلکه باید همه لینک‌های آن را دنبال کنند.

نمونه‌های مختلفی از دستورالعمل‌های برچسب‌های متا روبات‌ها مانند noarchive، nosnippet و notranslate وجود دارد که به شما امکان می‌دهد سیگنال‌های خاصی را برای موتورهای جستجو ارسال کنید تا رفتار آنها را در صفحه خود تغییر دهید.

مطمئن شوید که تگ های متا ربات به درستی تنظیم شده اند و تنها به دلیل یک اشتباه کوچک، مانع از خزیدن روبات ها در قسمت های مهم وب سایت شما نمی شوند.

تگ متا رفرش Meta refresh tag

با تگ متا refresh به مرورگر دستور می‌دهید پس از یک بازه زمانی صفحه را به طور خودکار بازخوانی کند. به عنوان مثال، این عنصر به مرورگر می گوید محتوا را در 5 ثانیه بازخوانی کند:

<meta http-equiv="refresh" content="5">

این عنصر می‌تواند به‌عنوان یک نوع تغییر مسیر استفاده شود، و به مرورگر می‌گوید پس از بازه زمانی تعریف‌شده به URL دیگری هدایت شود: مثلا پس از 5 ثانیه به https://www.example.com هدایت می‌شود:

<meta http-equiv="refresh" content="5;url=https://www.example.com">

بهتر است به جای تغییر مسیر متا refresh HTML از تغییر مسیر 301 استفاده کنید، زیرا موتورهای جستجو ریدایرکت‌های 301 را بسیار سریع‌تر پردازش می‌کنند و تضمین می‌کنند تا جایی که ممکن است اعتبار لینک منتقل شود.

متا تگ های Open Graph و Twitter Card

متا تگ ها نه تنها ظاهر صفحات در صفحات نتایج جستجو را تنظیم کنید، بلکه نحوه نمایش صفحات را در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک یا توییتر تنظیم می‌کند. با انتخاب مناسب متن و تصاویر، می توانید CTR پست های رسانه های اجتماعی را افزایش دهید. به همین دلیل کنترل ظاهر آنها بسیار مهم است.

تنظیم Open Graph برای فیسبوک و لینکدین

برای فیس بوک و لینکدین، باید کد نشانه گذاری Open Graph را در HTML خود قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید عنوانی که می‌خواهید نمایش داده شود و توضیحات مقاله و همچنین تصویری که در فیس‌بوک و فیدهای لینک نشان داده می‌شود را تنظیم کنید.

کد های اوپن گراف چگونه در صفحه دیده می شود:

<meta property="og:locale" content="en_US" />
<meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:title" content="Open Graph: Take Control of Your Snippets on Facebook" />
<meta property="og:description" content="You do the same for SEO, right?" />
<meta property="og:url" content="https://www.kabodseo.ir/tutorial/open-graph/" />
<meta property="og:site_name" content="kabodseo" />
<meta property="og:image" content="https://www.kabodseo.ir/media/social-cards/og-en-kabodseo-open-graph@2x.png" />
<meta property="og:image:secure_url" content="https://kabodseo.ir/media/social-cards/og-en-contentking-open-graph@2x.png" />

هنگامی که ویژگی های Open Graph را تنظیم کردید و وب سایت را منتشر کردید، می توانید عملکرد آن را در فیس بوک Debugger و LinkedIn Inspector آزمایش کنید.

کارت های توییتر خود را تنظیم کنید

فرآیند بسیار مشابهی برای توییتر اعمال می‌شود، جایی که می‌توانید همان ویژگی‌های Open Graph را تنظیم کنید. تنها تفاوت این است که این پلتفرم اجتماعی دارای نشانه گذاری برای نام خود توییتر است.

هنگامی که ویژگی های کارت توییتر خود را تعریف کردید و صفحه منتشر شد، می توانید عملکرد آن را در اعتبارسنجی کارت توییتر بررسی کنید.

متا تگ منسوخ شده کلمات کلیدی متا Meta Keywords

کلیدواژه‌های متا در دهه‌های 1990 و اوایل دهه 2000 نقش مهمی را برای موتورهای جستجو بازی کردند. وب مسترها از آنها استفاده می کردند تا به موتورهای جستجو سیگنال دهند که صفحات آنها باید در چه مواردی رتبه بندی شوند. قطعه کد HTML آنها به شکل زیر است:

<meta name="keywords" content="keyword1, keyword2, keyword3" />

از این قابلیت سو استفاد های زیادی انجام گرفت و باعث شد گوگل اثر آن را از بین ببرد. به همین دلیل گوگل، بینگ و دیگران به هیچ وجه به آن اهمیت نمی دهند. تنها موتور جستجو که هنوز به کلمات کلیدی متا اعتبار می دهد، Yandex است.

امروزه نیز یک کاربرد برای کلمات کلیدی متا وجود دارد، زیرا برای تقویت جستجوی داخلی وب سایت مفید است. به خصوص برای فروشگاه های اینترنتی آنلاین روش خوبی برای اصلاح نتایج جستجو داخلی است.

سایر متا تگ های قابل استفاده

به غیر از متا تگ های اصلی مانند عنوان متا، متا توضیحات و متا ربات ها، متا تگ های جزئی زیادی وجود دارد که به گوگل و مرورگرها سیگنال می‌دهد چگونه باید در سایت رفتار کنند.

متا تگ Chars

تگ متا charset رمزگذاری کاراکتر سند HTML را به مرورگر نشان می دهد. دو مقدار رایج عبارتند از:

  • UTF-8 – رمزگذاری کاراکتر برای یونیکد.
  • ISO-8859-1 – رمزگذاری نویسه برای الفبای لاتین.

وقتی از رمزگذاری UTF-8 استفاده می شود، این را در HTML خواهید دید:

<meta charset="UTF-8">

متا تگ Viewport

با افزایش نقش دستگاه های تلفن همراه، وب مسترها باید همیشه مطمئن شوند که وب سایت آنها هم برای دسکتاپ و هم برای استفاده از تلفن همراه راه اندازی شده است.

پاسخگویی دستگاه یک وب سایت را می توان با استفاده از عنصر متا viewport کنترل کرد، که به مرورگر کمک می کند منطقه قابل مشاهده را برای کاربران در دستگاه های مختلف تعریف کند.

به عنوان مثال، در مثال زیر، متا تگ Viewport نشان می دهد که صفحه نمایش باید برای تمام عرض دستگاه با سطح زوم 100٪ نمایش داده شود:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">

متا تگ زبان Language meta tag

همانطور که از نام این عنصر پیداست، تگ زبان، زبان محتوای صفحه را مشخص می کند. این متا تگ توسط بینگ و بایدو استفاده می شود، در حالی که برای گوگل بهتر است از ویژگی hreflang استفاده کنید. مثال:

<meta http-equiv="content-language" content="en">

متا تگ بزرگسالان Adult meta tag

با اجرای این عنصر، می توانید به موتورهای جستجو پیشنهاد دهید که محتوای یک صفحه فقط برای بزرگسالان است و می تواند از نتایج SafeSearch حذف شود. مثال:

<meta name="rating" content="adult" />

سایر تگ هایی که با متا تگ اشتباه گرفته می شوند

به غیر از تگ های عنوان متا، چندین عنصر دیگر وجود دارد که اغلب برای تگ های متا اشتباه گرفته می شوند. این سردرگمی در فروشگاه های معروف نیز اتفاق می افتد.

تگ های زیر اغلب متا تگ نامیده می شوند، اما در واقع همه آنها ویژگی های رابطه لینک هستند. به جای داشتن تگ meta در عنصر HTML، همه آنها بخشی از تگ link rel هستند.

نتیجه گیری در مورد متا تگ ها

متا تگ ها عناصر قدرتمند HTML هستند که می توانند موفقیت سئوی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. برخی از تگ ها به شما کمک می کنند تا نحوه ظاهر شدن محتوا را در صفحه نتایج جستجو یا در پلتفرم های رسانه های اجتماعی تنظیم کنید، در حالی که برخی دیگر به شما کنترل رفتار مرورگرها و خزنده ها را در وب سایت می دهند. تنظیم متا تگ ها کمک می‌کند رتبه و CTR خود را افزایش دهید و همچنین بر بودجه خزیدن کنترل داشته باشید.

در ادامه، عناصری مانند تگ عنوان، canonical و hreflang اغلب توسط جامعه SEO به اشتباه متا تگ نامیده می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن