چگونه از cloak در سئو استفاده می کنید؟

کلاکینگ (Cloaking) در سئو چیست و چرا یک تکنیک کلاه سیاه می باشد؟

Cloaking شامل نمایش بخشی از محتوا به کاربران و یک محتوای متفاوت به موتورهای جستجو است. وب‌سایت‌هایی که سئو کلاه سیاه را انجام می‌دهند، این کار به منظور افزایش رتبه‌بندی در نتایج جستجو برای کلمات بی ربط می باشد. تکنیک‌های کلاه سیاه شامل کیورد استافینگ، کلاکینگ و استفاده از شبکه‌های لینک خصوصی (PBN) است.

هدف این است که محتوایی براب بازدیدکنندگان به شکلی جذاب طراحی شده باشد و بر معیارهای سئو مانند کلمات کلیدی تمرکز نداشته باشد. در مقابل، خزنده معمولاً با محتوای صفحه مبتنی بر متن ارائه می‌شود که روش‌های سئو را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کرده اند.

ظاهر شدن در نتایج جستجو برای رشد کسب و کار حیاتی است، اما راه درست و غلطی برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارد. سئو کلاه سیاه به جای حل کردن برای کاربر، به دنبال بازی دادن الگوریتم های موتورهای جستجو است.

سئو کلاه سیاه به جای روش های استاندارد در ارتقا رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو، از تاکتیک های مشکوک برای رسیدن به آن استفاده می کند. استفاده مداوم از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه در طولانی مدت به سئو سایت آسیب می زند و Cloaking می تواند یکی از این موارد باشد.

در حین طراحی گاهی مجبور می شوید محتوای متفاوتی را در بخش های کوچک برای کاربران مختلف ارائه دهید. این با کلاکینگ متفاوت است. گوگل محتوای مختلف را برای دستگاه‌های مختلف «عدم تطابق» می‌نامد. در حال حاضر، الگوریتم‌های گوگل خطاهای «عدم تطابق» را در بخش‌های کوچک تحمل می‌کنند، اما همچنان، شما باید همان محتوا را از همان URL به هر یوزر ایجنت (user-agent) ارائه دهید.

در حوزه سئو سایت هر زمان که یک سرور نسخه متفاوتی از وب سایت را برای خزنده موتور جستجو نسبت به بازدیدکنندگان انسانی همان URL ارائه می دهد، cloaking رخ می دهد. روش کلاه سیاه به عنوان یک فریب عمدی برای بهبود رتبه یک وب سایت استفاده می شود. بنابراین، گوگل و سایر ارائه دهندگان موتورهای جستجو، این نوع بهینه سازی موتور جستجو را به عنوان یک قانون نقض می کنند.

منشا کلاکینگ در سئو چیست؟

وب سایت هایی که محتوای آنها عمدتاً از گرافیک، فیلم یا انیمیشن های فلش تشکیل شده است، معمولاً در نتایج جستجو ضعیف عمل می کنند. محتوای چند رسانه ای که توسط کاربران به خوبی دریافت شود، تنها توسط موتورهای جستجوی متنی قابل خواندن است.

با cloaking به جای صفحه اصلی، خزنده موتور جستجو توصیفی از محتوای تصویر و ویدیو را می‌خوانند و یک وب سایت HTML متن خالص را می‌بینند. موتورهای جستجو می توانند به راحتی چنین محتوایی را پردازش کرده و وب سایت را بر اساس آن فهرست بندی کنند. اما خروجی نسخه های مختلف وب سایت پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد.

در زمان‌های قدیم Googlebot نمی‌توانست جاوا اسکریپت را خزش کند، صفحات وب با المان چند رسانه‌ای و طراحی سنگین در رتبه‌بندی آسیب می‌دیدند. گوگل توانایی خود را در درک تصاویر و محتوای بصری در سال‌های گذشته برای ایندکس و ارزیابی هدف جستجو بهبود بخشیده است. بنابراین، Cloaking در آن شرایط قدیمی متولد شد و موتورهای جستجو را تحت فشار قرار داد تا ضمن بهبود خزنده‌های خود، اقدامات دستی را علیه کلاکینگ اجرا کنند.

cloaking به عنوان یک فریب به کار می‌رود

اپراتورهای وب سایت به طور مکرر از روش های پنهان سازی برای ارائه محتوایی به موتور جستجو استفاده می کنند که در دسترس بازدیدکنندگان سایت نیست. چنین تلاشی برای دستکاری را می توان با استفاده از مثال یک وب سایت کازینوی ساختگی نشان داد:

به منظور افزایش بازدید ارائه‌دهنده یک کازینو آنلاین محتوای هدفمند را برای بازی‌های رومیزی ارائه می‌کند. در این روش بازی های شانسی پولی به جای بازی های کازینو آنلاین در سایت نمایش داده می شود. در نتیجه، موتور جستجو به دلیل اطلاعات نادرست در فهرست بازی‌های رومیزی، پیشنهاد آنلاین پولی را ایندکس می‌کند و به اشتباه از وب‌سایت به عنوان نتیجه جستجو برای کلمات کلیدی مربوطه خروجی می‌گیرد. این باعث آزار بازدیدکنندگان می شود و کاربرپسندی موتور جستجو را کاهش می دهد.

برای جلوگیری از چنین ترفندهایی، اپراتورهای موتورهای جستجو در مورد cloaking سختگیر هستند. گوگل یک تیم تخصصی ضد اسپم دارد. اپراتورهای وب سایت که از روش های نامناسب استفاده می کنند احتمالا به طور کامل از فهرست جستجو حذف می‌شود (Google Penalty).

تکنیک های cloaking

از آنجایی که cloaking مبتنی بر سیستماتیک سرور است، سرور می‌تواند از IP یا شناسه استفاده کند تا تشخیص دهد که آیا کاربر یا مرورگر یا یک ربات می‌خواهد به داده‌ها دسترسی داشته باشد و بنابراین وب‌سایت بهینه‌شده یا کاهش‌یافته را نشان دهد.

اپراتورهای وب سایت هایی که از روش کلاه سیاه استفاده می کنند معمولا از دو تکنیک مختلف برای فریب موتورهای جستجو استفاده می کنند.

کلاکینگ یوزر ایجنت (Agent Name Delivery)

یک وب سایت از طریق یوزر ایجنت قابل دسترسی است. نمونه هایی از یوزر ایجنت، برنامه های مشتری مانند مرورگرهای وب یا برنامه های خودکار مانند خزنده ها هستند. اینها را می توان با استفاده از یک شناسه خاص، نام عامل شناسایی کرد.

این یک وب سرور را قادر می سازد تا محتوای درخواستی را با استفاده از شیوه نامه های بهینه سازی شده برای مرورگر مربوطه تنظیم کند و در نتیجه کاربردپذیری یک وب سایت را افزایش دهد. بنابراین، Agent Name Delivery اساس یک نمایشگر بهینه شده برای دستگاه را تشکیل می دهد.

زمانی که سئوکار ها مکانیسم های خاصی را برای agent names معروف مثل خزنده های Googlebot اعمال می کنند و محتوای جداگانه ای را برای آنها ارائه می دهند، چنین رویه ای تبدیل به کلاکینگ می شود. به منظور جلوگیری از Agent Name Delivery، موتورهای جستجو گاهی اوقات خزنده های وب خود را به عنوان مرورگرهای معمولی پنهان می کنند.

کلاکینگ IP

علاوه بر نام agent name، آدرس IP راهی برای دسته بندی بازدیدکنندگان وب سایت و ارائه محتوای ویژه به آنها ارائه می دهد. این روش از جمله در زمینه هدف‌یابی جغرافیایی به منظور نمایش نسخه‌های زبانی مختلف یا پیشنهادات منطقه‌ای به بازدیدکنندگان وب‌سایت استفاده می‌شود.

تحویل آیپی (IP Delivery) زمانی که یک اپراتور وب سایت محتوای سفارشی را به آدرس IP استاندارد خزنده ارائه می دهد، تبدیل به cloaking می شود. چنین سئوی کلاه سیاه تنها زمانی موفق است که ربات مورد نظر همیشه از یک آدرس IP استفاده کند. برای جلوگیری از این دستکاری، اکثر موتورهای جستجو در حال حاضر به تغییر آدرس IP متکی هستند.

Matt Cutts، رئیس سابق تیم وب هرزنامه گوگل تأکید کرد که هدف‌گیری جغرافیایی مبتنی بر IP و تطبیق محتوای وب‌سایت با عوامل کاربر تلفن همراه قطعاً نمایانگر کلاکینگ نیست، بلکه اقدامات مورد نظر به معنای کاربرپسندی است. بر این اساس، برای گوگل اهمیتی ندارد که به یک بازدیدکننده وب سایت از فرانسه به دلیل نسخه های زبانی خاص، محتوای متفاوتی نسبت به بازدیدکننده آلمانی نشان داده شود، مشروط بر اینکه محتوا با آنچه یک خزنده وب در وب سایت پیدا می کند مطابقت داشته باشد.

Matt Cutts

توجه: ارائه محتوای متفاوت از یک URL توسط موتورهای جستجو توصیه نمی شود. شما همیشه باید محتوای یکسانی را از همان URL به همه عوامل کاربر ارائه دهید. Matt Cutts در مورد تفاوت های مبتنی بر زبان صحبت می کند، شما باید از ویژگی “hreflang” برای روشن کردن اینکه کدام بخش از صفحه وب برای کدام جغرافیا و زبان است استفاده کنید.

Cloaking در 2022، اثرات آن چیست و گوگل چگونه آن را مجازات می کند؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو در سال 2022 حتی در برابر هرزنامه های وب سختگیرتر هستند. آنها همچنین در صورت نقض دستورالعمل ها، امتیاز اعتماد (Trust Score) برخی از نهادهای وب را کاهش می دهند و به دست آوردن مجدد این امتیاز اعتماد آسان نیست.

برخی از متدولوژی‌های هکر، مثل هک کلمات کلیدی ژاپنی مبتنی بر cloaking هستند. در این تکنیک، هکر به سیستم سرور وب سایت دسترسی پیدا می کند و محتوای صفحات وب را فقط برای خزنده های موتور جستجو تغییر می دهد. اما، هکر محتوا را برای کاربران تغییر نمی دهد.

بنابراین در حالی که موتور جستجو محتوای ژاپنی را در وب سایت می بیند، کاربران وب سایت قدیمی را همانطور که هست می بینند. بنابراین، مالک وب سایت متوجه نمی شود که سایت او هک شده است. اما موتورهای جستجو رتبه‌بندی وب‌سایت را تغییر می‌دهند. همچنین، این تکنیک برای جریان های PageRank تکرار می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن