مزرعه محتوا چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

مزرعه محتوا چیست؟ چگونه آن را شناسایی کنیم ؟

مزرعه محتوا (Content Farming) تولید محتوای بسیار بالا، سریع و با بی کیفیت در حوزه های مختلف است.این روش معمولا به منظور تبلیغات آنلاین و دیده شدن استفاده می شود. مزرعه محتوا اغلب برای به دست آوردن بازدید در موتورهای جستجو بهینه می شود. هدف Content Farmers جذب بازدیدکنندگان ارگانیک برای ایجاد بازگشت سرمایه (ROI) از طریق تبلیغات قرار داده شده است. محتویات مزرعه محتوا بیشتر به صورت پرسش‌های متداول (FAQ)، نحوه انجام (How To) و آموزش (Tutorial) است.

اکثر Content Farmer ها از بهینه سازی موتورهای جستجو خارج شده اند، زیرا دارای محتوای با کیفیت پایین و غیر ضروری هستند. موتورهای جستجو مانند بینگ، گوگل، یاندکس آن را به عنوان هرزنامه با الگوریتم های مزرعه محتوا درک می کنند. از آنجایی که بیشتر مزارع محتوا حاوی محتوای داپلیکیت، مشابه یا تکراری هستند، نمی توانند هدف جستجو را برآورده کنند. امروزه با توسعه هوش مصنوعی، امکان ایجاد مزارع محتوای با کیفیت بالاتر انبوه وجود دارد.

چگونه یک مزرعه محتوا را شناسایی کنیم؟

به منظور تشخیص content farms، به ویژگی های مشترک مزارع محتوایی توجه می شود:

  • مقالات کوتاه بدون اطلاعات جامع و مرجع یونیک
  • تبلیغات بیش از حد در صفحات وب
  • چیدمان و طراحی بد صفحه وب
  • بدون هیچ گونه ارتباط یا دلیل منطقی به وب سایت های دیگر لینک خروجی دهد.
  • محتوای تکراری و کپی شده از سایر وب سایت ها
  • تصاویر بی کیفیت
  • اطلاعات بی اساس و بدون طبقه بندی
  • مقالات بیهوده غیر تخصصی

گوگل پتنت هایی برای شناسایی مقالات غیر مفید و غیر ضروری طولانی دارد که حاوی اطلاعات واقعی نیستند، همچنین به امتیاز Gibberish مربوط می شود. برای درک اینکه چگونه موتورهای جستجو به این مزارع محتوایی که شامل محتوای بی کیفیت و غیر آموزنده هستند، حساس هستند، می توانید آن را بخوانید.

مزارع محتوا چگونه تولید می شوند؟

روش‌های مختلفی برای تولید مزرعه‌های محتوا وجود دارد، که برخی خودکار هستند، در حالی که برخی دیگر نویسندگان انسانی دارند. روش های زیر را می توان برای تولید مزارع محتوا استفاده کرد:

  • اسکرپ محتوا از سایت های دیگر (Scraping content)
  • استخدام تعداد زیادی از نویسندگان انسانی
  • استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای انبوه
  • استفاده از مقالات اسپین شده (Spinning articles)
  • جمع آوری محتوا از سایر وب سایت ها

برای تولید یک content farm، راه‌های اخلاقی و غیراخلاقی وجود دارد. روش‌های غیراخلاقی به لطف الگوریتم‌ها و سیستم‌های تشخیص هرزنامه یا شکایات DMCA از نتایج حذف می شوند. اما، ایجاد محتوای یونیک در مزرعه محتوا یا استفاده از هوش مصنوعی می تواند به افزایش کیفیت مزرعه محتوا کمک کند.

در گذشته، مزرعه‌های محتوای موفقی وجود داشتند که با محتوای کم عمق مانند «Suite101.com»، «eHow.com» و «Ask.com» یا «Mahalo.com» تولید می‌شدند، اما پس از به‌روزرسانی Google Panda بازدید جستجوی ارگانیک خود را از دست دادند. بنابراین، در تولید یک مزرعه محتوا، کیفیت و مفید بودن کلید اصلی است.

مزارع محتوا چگونه عمل می کنند؟

مزارع محتوا با تحقیقات کلمات کلیدی، ترند های روز، موضوعات موجود در وب، علایق کاربران و درآمد از تبلیغات کار می کنند. مزارع محتوا بر عبارات جستجویی تمرکز می کنند که دارای حجم جستجو و درآمد بالقوه تبلیغات هستند. برای گرفتن تمام کوئری های با ارزش می توان از ابزار تحقیق کلمه کلیدی، الگوریتم مرتب سازی (sorting algorithm) یا یک API استفاده کرد.

مزارع محتوا فقط بر کلماتی که دارای ارزش پولی هستند تمرکز نمی کنند، بلکه بر پرس و جوهای طولانی و با حجم کم جستجو تمرکز می کنند. برای مزارع محتوا، سئو on-page، لینک های داخلی و بهینه سازی تگ عنوان ضروری است. برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی از داده های تکمیل خودکار گوگل، کلمات مرتبط گوگل، گوگل ترندز، keyword planner، کلمات کلیدی AdWords، تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs، ابزار جادویی کلمات کلیدی SEMRush را می توان استفاده کرد.

مزارع محتوا معمولاً روی موضوعات ترند تمرکز می کنند، آنها اخبار داغ و اخبار روز را اسکرپ می کنند و محتوای خود را در رسانه های اجتماعی با اتوماسیون به اشتراک می گذارند. اکثر مزارع محتوا نیز از طعمه کلیک (click-baiting) برای جذب کاربران استفاده می کنند. بنابراین معمولاً جز سایت های اسپم قرار می گیرند.

مزارع محتوا می توانند روی محتوای خوراکی تمرکز کنند. این بدان معنی است که آنها محتوای آسان برای خواندن و هضم ایجاد می کنند تا مردم بتوانند این مطالب را به صورت ویروسی به اشتراک بگذارند.

جنبه های منفی مزارع محتوا برای سئو چیست؟

  • اکثر ا برای کاربران موتورهای جستجو مفید نیستند.
  • محتوای یونیک ندارند.
  • از محتوای باریک استفاده می‌کنند.
  • دارای محتوای تخصصی نیستند.
  • نویسنده های معتبری ندارند.
  • از هیچ نوع مرجع یا منبعی برای اطلاعات خود استفاده نمی کنند.
  • دارای عنوان گمراه کننده و محتوای کپی هستند.
  • دارای تبلیغات زیادی می باشند.
  • تصاویر و سرعت صفحه مناسبی ندارند.
  • محتوای مرتبط با جستجو ندارند.

جنبه های منفی مزارع محتوا برای UX چیست؟

تاثیر منفی این سایت ها برای تجربه کاربری چیست؟

  • مزارع محتوا معمولاً اطلاعات صحیحی را شامل نمی شوند.
  • مزارع محتوا صفحه آرایی مناسبی ندارند.
  • تبلیغات زیاد آزار دهنده دارند.
  • از سرعت خوبی برخوردار نیستند.

برخی از مزارع محتوا در صورتی که نویسندگان متخصص واقعی و اطلاعات صحیح در سایت خود داشته باشند، می توانند اطلاعات مناسبی با تخصص دنیای واقعی داشته باشند.

Google Panda چگونه مزارع محتوای را تحت تأثیر قرار می دهند؟

به‌روزرسانی الگوریتم پاندا گوگل تأثیر منفی بر روی سایت هایی که مزارع محتوا هستند می‌گذارد. Panda Update یک به روز رسانی کیفیت محتوا و تشخیص و ارزیابی هرزنامه است.

Panda Update همچنین بر گردآورندگان محتوا و ناشران محتوای بازنویسی تأثیر گذاشت، زیرا ارزش واقعی را به محتوای وب سایت خود اضافه نمی کنند، Google جمع آوری کننده های محتوا را نیز هدف قرار داده است. جمع‌آوران محتوا و ناشران محتوای بازنویسی شده معمولاً محتوا را از منبع دیگری می‌گیرند. این در واقع وب را با محتوای تکراری بدون هیچ ارزش افزوده واقعی برای کاربران پر می کند. بنابراین، Panda Update بر گردآورنده‌های محتوا، ناشران محتوای بازنویسی شده و مزارع محتوا تأثیر گذاشته است.

آیا هوش مصنوعی می تواند مزارع محتوای با کیفیت ایجاد کند؟

هوش مصنوعی (AI) با پردازش و درک زبان طبیعی (NLP) می تواند محتوای با کیفیت انبوه ایجاد کند. با GPT 3، GPT 2، TensorFlow، PyTorch، NLTK، Spacy و غیره می توان از الگوریتم ها و کتابخانه های NLP برای تولید محتوای با کیفیت با هوش مصنوعی استفاده کرد. با پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی می تواند با مدل های زبان آموزش دیده مانند BERT محتوا ایجاد کند.

روش های زیر را می توان برای تولید مزرعه های محتوا با هوش مصنوعی استفاده کرد.

  • ایجاد محتوای جدید با گزینه های پیکربندی شده از بهترین محتواها در SERP.
  • ایجاد محتوای جدید از محتوای موجود با تغییر ساختار جمله.
  • ایجاد محتوای جدید با خلاصه کردن مطالب موجود با حقایق مهم.

با هوش مصنوعی، در آینده ایجاد مزارع محتوا می تواند امکان پذیر باشد، اما در حال حاضر و آینده نزدیک، به نظر می رسد که این کار بسیار پرهزینه است و یک ناظر انسانی باید هوش مصنوعی را بررسی کند.

مزرعه محتوای YouTube چیست؟

مزارع محتوای YouTube شامل ویدیوهای DIY (خودت انجامش بده) ۱۰ دقیقه‌ای هستند، بدون اطلاعات مهم یا ارزش واقعی. ویدیوهای DIY YouTube معمولاً از سایر سازندگان محتوای YouTube کپی می شوند. بنابراین، برای سازندگان محتوای مستقل و خلاق YouTube نیز یک خطری است.

اکثر مزارع محتوا در YouTube برای برآورده کردن الگوریتم YouTube طراحی شده‌اند.

ویژگی‌های مزرعه محتوای YouTube چیست؟

  1. معمولا بین 5 تا 10 دقیقه زمان دارند.
  2. زمان تماشا را قبل از کلیک ها قرار می دهند.
  3. روزی 3-4 ویدیو منتشر می کنند.
  4. آموزش های کوچک فیس بوک/اینستاگرام و برخی هک های زندگی را به اشتراک می گذارند.
  5. شامل عناوین گمراه کننده و عناوین کلیک- طعمه هستند.
  6. از تصاویر بند انگشتی پر جنب و جوش و براق استفاده می کنند.
  7. از یک سازنده محتوای YouTube دیگر با همان اطلاعات و مفهوم کپی شده اند.

چه کسی مزرعه محتوا را در YouTube ایجاد می کند؟

  • 5-Minute Crafts با (71.2 میلیون مشترک)
  • Troom Troom با (21.9 میلیون مشترک)
  • Blossom با (12.3 میلیون مشترک)
  • So Yummy با (9.1 میلیون مشترک)

تعداد مشترکین این مزرعه‌های محتوای YouTube متعلق به 28 فوریه 2021 است.

آیا مزارع محتوای YouTube مفید هستند؟

مزارع محتوای YouTube از نظر بهبود زندگی یا آموزش چیزهای جدید برای کاربران مفید نیستند. اما، آنها می توانند برای مدت زمان کوتاهی سرگرم کننده باشند. بیشتر مزارع محتوای YouTube فقط مفاهیم و قالب‌های ویدیویی را کپی کرده‌اند، بنابراین اشتراک در بیش از یک مزرعه محتوا هیچ ارزش واقعی برای کاربر در YouTube ایجاد نمی‌کند.

چرا 5-Minute Crafts این همه مشترک دارد؟ زیرا یکی از پربازده ترین مزارع محتوای YouTube هست که ویدیو های او بین 7 تا 8 میلیون در روز تماشا می شوند. و ماهیانه 15 تا 30 ویدیو منتشر می کند.

چگونه مزرعه محتوای YouTube ایجاد کنیم؟

برای ایجاد مزرعه محتوای YouTube (مزرعه ویدیویی)، می توان از روش های زیر استفاده کرد.

  • اصل برای ایجاد مزرعه محتوای YouTube، برآورده کردن زمان تماشا و محتوا بر اساس توصیه YouTube است.
  • وادار کردن کاربران به ماندن در YouTube در حین تماشای تبلیغات در YouTube.
  • درآمد تبلیغات و زمان تماشا کلید اصلی هستند. مزارع محتوا برای درآمد تبلیغات مفید هستند و این یک وضعیت معتبر برای ناشران محتوا و همچنین YouTube است.

آیا مزارع محتوای YouTube برای کودکان مضر هستند؟

اکثر مزارع محتوای YouTube حاوی اطلاعات مضر برای کودکان هستند، مانند جوشاندن شیر در مایکروویو و مخلوط کردن آن با مواد شیمیایی مضر برای دیدن اینکه شیر چگونه رنگ خود را تغییر می دهد. به دلیل این نوع انتقادات، پلتفرم YouTube Kids را ایجاد کرد. و YouTube kids محصولی مشابه با Google Family هستند. تمرکز اصلی YouTube Kids محافظت از کودکان در برابر مشوق‌های مضر است.

آیا YouTube با مزارع محتوا مخالف است؟

امروزه یوتیوب عمدتاً در مورد درآمد تبلیغات و تأثیرگذار بودن است. از آنجایی که مزرعه‌های محتوا درآمدزایی می‌کنند، تا زمانی که از دستورالعمل‌های انجمن YouTube غافل نشوند، YouTube با آنها مخالف نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن